نکات زیر برای برقراری ارتباط و حواس جمع به نظر رسیدن، در زمانی که کارت ویزیت را در اختیار کسی می‌گذارید و یا آن را دریافت می‌کنید، به شما کمک خواهد کرد.

نخست، ارزیابی کنید.

فرصت در هر زمان و در هر مکانی ممکن است در بزند. پس برای به دست آوردن آن آماده باشید. اطمینان حاصل کنید که برای هر موقعیتی با خود کارت ویزیت کافی به همراه دارید. زمانی که کسی به شما کارت ویزیت داده و شما برای کارت دادن مجبورید بهانه آورید، موقعیتی خجالت‌آور است. حتی اگر بگویید «کارت‌های من در حال چاپ هستند» به همان اندازه‌ای که بگویید «سگ آن‌ها را خورد!» باورکردنی به نظر می‌رسد.

کارت‌هایتان را در دسترس نگه دارید.

هیچکس زمانی که جیب‌هایش را زیر و رو می‌کند، آدم مطمئنی به نظر نمی‌رسد. با دم دست نگه داشتن کارت‌های خود نشان دهید که به خوبی آن‌ها را آماده کرده‌اید. این کار نه تنها حرفه‌ای به نظر می‌رسد، بلکه شما نمی‌دانید بار دیگر کجا و چه زمانی مشتری بعدی خود را ملاقات خواهید کرد.

هر بار کارت ویزیت‌های تازه‌ای به اشتراک بگذارید

یک نگهدارنده‌ی محکم برای کارت‌های ویزیت، آن‌ها را تمیز و بدون تاخوردگی نگه می‌دارد. این که یک کارت تازه را از نگه‌دارنده درمی‌آورید، حرفه‌ای به نظر می‌رسد و زمانی که کارت اطلاعات جدید را در کنار کارت‌های خود قرار می‌دهید، نشان دهنده‌ی توجه و دقت شما به جزییات است.

از رفتارهای شخص مقابل پیروی کنید

همانطور که در مسابقه دو امدادی، انتقال چوبدستی بدون دستپاچگی، باعث می‌شود تا بازی در سرعت خود باقی بماند، مبادله‌‌ی درست کارت ویزیت هم سرعت روند مکالمه شما را حفظ می‌کند.
این را امتحان کنید: زمانی که یک کارت ویزیت دریافت می‌کنید، آن را به روش مشابهی که شخص به شما تقدیم کرده، بپذیرید.
اگر شخصی که با او در حال صحبت هستید با دو دست کارت را به شما داد، شما هم با دو دست آن را بپذیرید. این حرکت یک روش عملی برای چیره شدن بر هر گونه مانع زبانی و فرهنگی هنگام کار با افرادی در خارج از کشور است.

تماس چشمی راحتی را حفظ کنید

شما می‌دانید که تماس چشمی امری مهم است، اما چه میزان از آن باید وجود داشته باشد؟ مقدار بسیار کم آن ممکن است باعث شود شما بی‌طرف به نظر برسید. میزان بسیار زیاد آن هم نشان دهنده‌ی اشتیاق و کمی غیرعادی بودن است.
تماس چشمی عادی حدود چهار تا پنج ثانیه قبل از اینکه نگاه خود را به سمتی دیگر برگردانید طول می‌کشد. زمانی که با کسی صحبت می‌کنید، اطراف خود احساس راحتی می‌کنید، هنگام صحبت کردن یا گوش دادن به چشمان شخص نگاه می‌کنید، سپس روبرمی‌گردانید تا در مورد نظر بعدی خود تامل کنید.
50/70 یک قانون کلی خوب است. 50 درصد از تماس چشمی خود را هنگام صحبت کردن و 70 درصد را هنگام شنیدن حفظ کنید.

کارت ویزیت‌های خود را به کار بگیرید

شما همیشه مجبور نیستید تا منتظر موقعیتی برای یک معرفی رسمی باشید تا کارت‌های خود را به اشتراک بگذارید. اینجا چند سناریو آورده شده است تا زمانی که حتی نمی‌توانید خود را شخصا معرفی کنید، با به اشتراک گذاشتن کارت خود این کار را انجام دهید.

کارت خود را در بسته‌بندی محصولات قرار دهید

فروشندگان Etsy و دیگر صاحبان تجارت‌های آنلاین غیروابسته، اغلب کارت ویزیت خود را درون بسته‌بندی‌ها قرار می‌دهند. اضافه کردن یک نوشته دست‌نویس تشکر به همراه کارت ویزیتتان، لحظه باز کردن محصولتان را برای مشتری شخصی و خاطره‌آمیز می‌سازد. همچنین باعث می‌شود آن‌ها تشویق شوند تا با شما در تماس باشند.

کارت‌هایی داشته باشید که افراد در برابر برداشتن آن‌ها نتوانند مقاومت کنند

فرصت‌های بی‌شماری وجود دارد تا کارت‌هایتان را در هرجا از مغازه‌ها و رستوران‌ها گرفته تا کتابخانه‌ها و تالارهای شهرداری پخش کنید. این اقدام، پیدا کردن جزئیات تماس شما را برای افرادی که به دنبال سرویس‌دهنده محلی هستند راحت می‌سازد. اما اگر می‌خواهید کارت‌های شما عالی باشند، وسوسه‌آمیز ساختن کارت‌های ویزیت امری ضروری است.

کارت‌های ویزیت را به بسته‌های تبلیغاتی خود اضافه کنید

زمانی که مواد بازاریابی مختلف را در بسته‌ای قرار می‌دهید، باید کارت ویزیتتان را روی آن‌ها بگذارید، بنابراین وقتی که افراد بسته اطلاعات را باز می‌کنند، نخستین چیزی که می‌بینند آن خواهد بود. پوشه‌های ارائه ما دارای فضای برش‌خورده‌ای است تا کارت شما به گونه‌ای در آن قرار گیرد که اطلاعات تماس مشخص باشد.

نکات آداب کارت ویزیت: بایدها و نبایدها

زمانی که یک کارت ویزیت دریافت می‌کنید

باید:

باید زبان بدن شخص مقابل را تقلید کنید. اگر شخصی کارت را با دوست به شما داد، شما هم با دو دست آن را بگیرید. این کار ارتباط را برقرار کرده و به غلبه بر هر گونه مانع در زبان گفتار کمک می‌کند.

باید قبل از اینکه کارت را در جایی بگذارید، چند ثانیه را صرف خواندن آن کنید. این کار علاقه شما به شخص طرف گفتگو را نشان می‌دهد.
باید کارت ویزیت را در نگه‌دارنده‌ی کارت خود قرار دهید تا در شرایط خوبی نگه داشته شده و فراموش نکنید تا آن را با خود ببرید.

نباید:

نباید کارت را در کیف پول خود به سختی جا داده، آن را در جیب پشتی خود گذاشته و روی آن بنشینید. صورت خوشی ندارد.

نباید کارت شخص مقابل را روی میز قرار دهید. این کار تمرین خوبی است تا به محض اینکه نگاهی به کارت انداختید آن را در جایی قرار دهید. قرار دادن آن در پشت سر احتمالا باعث سوءتفاهم شده و شما را غیرحرفه‌ای نشان دهد.

نباید کارت کسی را قبول نکنید. آن را قبول کنید، نگاهی بیاندازید و در جایی مطمئن قرار دهید. حتی اگر قصدی برای برقراری ارتباط با وی ندارید.

زمانی که کارت ویزیت خود را به اشتراک می‌گذارید

باید:

باید کارت خود را طوری به شخص مقابل دهید که اطلاعات تماس به سمت رو باشد. آن را با یک یا دو دست بسته به رسوم محلی، به شخص تقدیم کنید.

باید آداب خود را مد نظر داشته باشید. همیشه اول از افراد بپرسید که آیا می‌توانید کارت خود را به آن‌ها بدهید و سپس این کار را انجام دهید.

باید کارت‌های خود را دم دست قرار دهید تا مجبور نباشید به سختی آن را در جیب‌هایتان جستجو کنید.

نباید:

نباید عجله کنید. صبر کنید تا گفتگویتان تمام شود و سپس از شخص بخواهید تا کارت شما را داشته باشد.

نباید کارت ویزیتی مچاله و کهنه توزیع کنید. به یاد داشته باشید تا کارت‌ها را در یک نگه‌دارنده‌ی کارت محکم قرار دهید.

نباید با تصویر خود بازی کنید. هرگز کارت ویزیت را مثل کارت معامله در کازینو پخش نکنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین