دسته‌بندی طرح ها

طراحی لوگو

وقتی صحبت از برندسازی می شود، هیچ دارایی مهمتر طراحی از لوگوی شما نیست. لوگوی شما قابل مشاهده ترین دارایی در کسب و کار شما است که در وب سایت تان، روی کارت ویزیت تان، روی بسته بندی محصول تان و در تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ قرار می گیرد. 
از آنجایی که لوگوی شما کاملا قابل مشاهده است، باید نشان دهد که شما چه کسی هستید تا بتواتید به عنوان یک برند با مخاطب و مشتریانتان ارتباط برقرار کنید. لوگوی شما باید در خدمت برند تان باشد. طراحی لوگو فقط در زیبایی و سادگی خلاصه نمی شود بلکه وظیفه آن برقراری ارتباط با مخاطب است. پس، طراحی لوگوی شما و ابزاری که برای ساخت لوگو استفاده می کنید، مهم است.
لوگوی شما نمایش هویت برند تان است. زمانی که نوبت به طراحی چنین عنصر مهمی از هویت برندتان می رسد، باید بهترین ابزار را به کار بگیرید و لوگویی خلق کنید که مردم به خاطر بسپارند. اما دقیقاً چگونه باید این کار را انجام دهید؟ 
حتی اگر هیچ تجربه و مهارتی در ساخت لوگو ندارید، ابزار های دومینگو بهترین دستیار شما برای خلق لوگویی خواهند بود، که:
•    از رقبا متمایز باشد، 
•    به عنوان یک برند با مخاطب هدف ارتباط برقرار کند، 
•    و به شناخت برند منجر شود.
اما قبل از اینکه از قالب های آماده ساخت لوگو و ابزارهای ویرایشی دومینگو استفاده کنید، بهتر است با اصولی که در طراحی لوگو باید رعایت کنید، آشنا شوید:

قبل از شروع طراحی لوگو، تحقیق کنید

اولین قدم برای ساخت لوگو قبل از شروع فرآیند طراحی واقعی شروع می شود - و آن مرحله تحقیق، تحقیق و تحقیق است.
آنچه را که در صنعت شما وجود دارد مطالعه کنید. کافمن می‌گوید: «اگر می‌خواهید تأثیری بگذارید، باید بدانید که چه چیزی مکرراً در رادار مخاطبان شما اتفاق می‌افتد و چگونه نام تجاری شما در آن زمینه ثبت می‌شود.» «در مورد صنعت خودتان، صنایع مشابه، رقابت و فراتر از آن تحقیق کنید. مراقب باشید کسانی را که دوست ندارید و همچنین کسانی که دوست دارید ردیابی کنید. تا حد اشباع تحقیق کنید، تا زمانی که احساس کنید به صنعت خود کاملاً مسلط هستید و سواد بصری دارید.
بررسی کارهایی که برندهای دیگر در طراحی لوگو انجام داده اند، به شما کمک می کند تا روندهایی که باید در طراحی لوگو خودتات از آنها دور بمانید و راه هایی که می توانید لوگو خود را از رقبا متمایز کنید، شناسایی کنید. سپس می‌توانید از اطلاعاتی که در مرحله تحقیقات جمع‌آوری کردید برای کمک به فرآیند طراحی خود استفاده کنید.

همه جا به دنبال الهام گرفتن باشید

مطمئناً در طول فرآیند تحقیق، برای طراحی لوگوی خود الهام گرفته اید. اما به این مرحله بستده نکنید!
هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید شما باید با نگاه کردن به لوگوهای دیگر برای طراحی لوگو خود الهام بگیرید. حقیقت این است که شما می‌توانید از هر جایی الهام بگیرید – و اگر چشمانتان را باز نگه دارید، احتمالاً از مکان‌های غیرمنتظره‌ای الهام خواهید گرفت.
گذراندن مراحل طراحی لوگو بسیار شبیه گوش دادن به موسیقی در زمانی است که عاشق می شوید یا در حال جدایی هستید. ناگهان، هر آهنگی که می شنوید به نظر می رسد که در مورد شماست. ناگهان، غزلی را می شنوید که قبلاً به آن توجه نکرده اید و به نظر می رسد که انکارناپذیر در مورد رابطه خودتان نوشته شده است و شما شگفت زده خواهید شد.
به عبارت دیگر، اگر در فرآیند طراحی لوگوی خود غرق شده باشید، الهام، شما را پیدا خواهد کرد. ماشین ها با ترکیب رنگ‌هایی که شما را وادار می‌کنند بگویید «آها!» از جلوی چچشمتان رد می شوند. رنگ یک غروب واقعا شگفت انگیز به پالت طراحی شما راه پیدا می کند. فقط چشمانتان را به اندازه ذهنتان باز نگه دارید و بگذارید همه چیز شکل بگیرد.
بررسی قالب های آماده طراحی لوگو دومینگو نیز راه حل ایده آلی است که به شما در الهام گرفتن برای ساخت لوگو محبوب تات کمک می کند.

نقطه تمایز خود را مشخص کنید

قدم دیگری که باید قبل از شروع طراحی بردارید؟ مشخص کردن نقطه تمايز تان (POD) با سایر رقبا است. POD همان چیزی است که شما را خاص، متفاوت و منحصر به فرد می کند. این تمایز، باعث می‌شود مشتریان ایده‌آل شما بخواهند به جای هزاران گزینه دیگری که در بازار وجود دارد، با شما کار کنند و باید در طراحی لوگوی شما با آن مواجه شوند.
اگر مطمئن نیستید که POD شما چیست، از خود سوالاتی بپرسید مانند:
• برند ما چه کاری را بهتر از هر برند دیگری در بازار انجام می دهد؟
• بزرگترین نقطه قوت ما چیست؟
• بهترین تعریفی که تا به حال از مشتری یا مخاطبین مان گرفته ایم، چیست؟
• اگر بتوانم نام تجاری خود را در سه کلمه توصیف کنم، آنها چه خواهند بود؟
• ما به عنوان یک برند بیشتر به چه دستاوردی افتخار می کنیم؟
هرچه بیشتر متوجه شوید که چه عاملی شما را منحصر به فرد می کند، بهتر می توانید از ابزارهای موجود در دومینگو برایطراحی لوگوی خود و به اشتراک گذاشتن آن، بهره ببرید. 
حالا وقت آن رسیده که سراغ برنامه دومینگو بروید و طراحی خود را شروع کنید!

انتخاب عناصر لوگو با ابزارهای دومینگو

زمانیکه شروع به طراحی واقعی لوگوی خود می کنید، باید عناصر مختلف یک لوگو را در نظر بگیرید. تمام این عناصر به صورت پیش فرض در نرم افزار آنلاین طراحی لوگو دومینگو قرار گرفته اند. شما فقط باید بهترین عناصر را با توجه به هویت برندتان انتخاب کنید. این عناصر عبارتند از:

انتخاب سبک لوگو در نرم افزار آنلاین طراحی لوگو دومینگو

اولین عنصری که باید در نظر بگیرید این است که چه نوع سبک لوگو با برند، شرکت و هویت شما مطابقت دارد. آیا یک لوگوی جذاب و قدیمی به نظر مناسب است یا رویکرد مدرن‌تر و مینیمالیستی‌تر نیاز دارید؟ دانستن سبکی که به دنبال آن هستید به تصمیم گیری شما در مورد سایر عناصر طراحی کمک می کند.
در دومینگو، انواع مختلفی از سبک لوگو به صورت قالب های آماده وجود دارد. فقط کافی است چند دقیقه برای بررسی آنها، وقت بگذارید و یکی از آنها را انتخاب کنید.
پنج دسته اصلی در نرم افزار آنلاین طراحی لوگو دومینگو وجود دارد که می توانید انتخاب کنید:

لوگوی ترکیبی

لوگویی که از یک نماد و تایپوگرافی استفاده می کند. در حالی که این لوگو نام برند را دارد، نماد آن حتی بدون متن نیز قابل تشخیص خواهد بود.

طراحی لوگو

لوگوی نوشتاری یا واتر مارک

در لوگوی واترمارک Wordmark  فقط از متن برای بیان نام برند استفاده می شود.

طراحی لوگو

اگر می خواهید نام برند خود را با حروف فارسی بنویسید، نگران نباشید در دومینگر صدها فونت فارسی متنوع نیز در اختیار شما است تا لوگو خود را با آن طراحی کنید.

لوگوی حرف یا لترمارک

در لوگوی حرف یا Lettermark معمولاً حروف اول نام تجاری یا حرف اول نام برند، برای ساخت لوگو استفاده می شود.

طراحی لوگو

لوگو امبلم

طرح لوگوی  Emblem شبیه، بسیار خلاقانه است و نام شرکت را در طرح خاصی نشان می دهد. شما می توانید از استیکرهای و ایکون های متنوع موجود در نرم افزار آنلاین طراحی لوگو دومینگو برای ساخت لو،و امبلم نیز استفاده کنید. فقط کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید.

طراحی لوگو

پالت رنگ در ابزار طراحی لوگو دومینگو

وقتی نوبت به ترکیب رنگ در لوگوی شما می رسد، بهتر است حداکثر از ۲ یا ۳ رنگ استفاده کنید. هرچند پالت رنگی کاملی در ابزار دومینگو در دسترس شما است و محدودیتی برای انتخاب رنگ ندارید، اما باید رنگ های خود را استراتژیک انتخاب کنید. 
مخاطبین ارتباط بسیار قوی با رنگ ها برقرار می کنند و شما می توانید از این تداعی، به نفع خود استفاده کنید. آیا شما یک مشاور مالی هستید؟ سعی کنید از رنگ سبز (که مردم آن را با پول مرتبط می کنند) و آبی (که با قابلیت اعتماد همراه است) در طراحی لوگوی خود استفاده کنید. آیا به دنبال راه اندازی یک برند عطر لوکس هستید؟ مشکی (پیچیده ترین رنگ ها) یا بنفش (که به خانواده سلطنتی گره خورده است) را امتحان کنید.

انتخاب نماد با ابزار دومینگو برای ساخت لوگو

عنصر دیگری که ممکن است بخواهید در طراحی لوگو به کار ببرید، نماد است. آیا می خواهید نمادی را در لوگوی خود بگنجانید؟ امبلم چطور؟ هر چه که باشد، قبل از اینکه شروع به کنار هم قرار دادن عناصر مختلف کنید، باید به این فکر کنید که آیا و چگونه می خواهید نماد را در لوگوی خود بگنجانید. سپس از بین هزاران استیکر و نماد موجود در دومین،گو که در دسته بندی های مرتبط قرار گرفته اند، چند نمونه را انتخاب کنید و با قرار دادن کنار عناصر دیگر، لوگوی بی نظیر خود را بسازید.

طراحی لوگو

انتخاب فونت برای نوشتن تایپوگرافی لوگو در دومینگو

اگر می‌خواهید متنی در لوگوی خود داشته باشید، باید فونتی را که می‌خواهید انتخاب کنید تا تایپوگرافی خود را بنویسید.
چهار نوع اصلی فونت وجود دارد:

سریف Serif

این فونت ها در انتهای هر حرف یک لنگر دارند و نسبت به سایر انواع فونت، سنتی ترند. یک مثال محبوب در این مورد Times New Roman است.

سنس سریف Sans Serif

این فونت‌ها ظاهر صاف‌تری دارند مانند حروفی که با فونت‌های Serif می‌بینید لنگر ندارند. فونت‌های Sans Serif حس مدرن‌تری دارند، مانند Helvetica یا Arial

اسکریپت یا دست نوشته

قلم‌های اسکریپت مانند Pacifico یا Brusher منعکس کننده تایپوگرافی دست نویس هستند.

نمایشی

این فونت ها متفاوت هستند اما با یک ویژگی یا جلوه منحصر به فرد مانند Black Casper تعریف می شوند.
در نرم‌افزار انلاین دومینگو، صدها فونت فارسی و انگلیسی متنوع به سبک های مختلف موجود است که برای طراحی لوگو شما می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
عناصر طراحی که برای طراحی لوگوی خود انتخاب می کنید، حرف های زیادی در مورد برند شم به مخاطب می گویند، بنابراین آنها را عاقلانه انتخاب کنید.
همه چیز در لوگوی شما، از جمله رنگ، انتخاب تایپوگرافی، نماد، سبک کلی، و عناصر، معنا و مفهوم دارند.

چطور با ابزار دومینگو، لوگوی خود را طراحی کنید؟

مراحی طراحی لوگو با دومینگو بسیار ساده است. حتی نیازی نیست که در اصول طراحی مهارت داشته باشید. حتی اگر در طراحی لوگو، مبتدی هستید، با ۳ مرحله زیر به راحتی می توانید لوگوی مورد نظرتان را با استفاده از ابزارهای دومینگو بسازید:

مرحله 1: یکی از قالب های آماده را انتخاب کنید

قبل از شروع فرآیند طراحی، مطمئناً باید چند دقیقه ای را برای مرور قالب های آماده لوگو وقت بگذارید. با انتخاب گزینه لوگو در صفحه اصلی برنامه دومینگو می توانید قالب های آماده طراحی لوگو را پیدا کنید. طرح‌بندی‌های موجود به‌طور خودکار در نوار کناری سمت چپ نشان داده می‌شوند. همچنین می‌توانید از صفحه قالب های آماده دیدن کرده و «لوگو» را جستجو کنید.
در دومینگو، صدها قالب آماده لوگو ارائهشده که می توانید از آنها برای ساخت لوگوی خود استفاده کنید
اگر قالبی وجود دارد که به آنچه در ذهن دارید نزدیک است، می‌توانید به جای طراحی از ابتدا، صرفاً سفارشی‌سازی آن قالب را (با تغییر فونت، تصاویر و رنگ‌ها) انجام داده و در زمان خود صرفه‌جویی کنید.
اگر قالبی را پیدا نکردید که کاملاً مناسب باشد، وقت آن است که خودتان دست به کار سوید و شروع به ساختن لوگوی خود از ابتدا کنید.

مرحله 2: طراحی لوگوی خود را سفارشی کنید

با اصلاح همه چیز در طراحی، مطمئن شوید که لوگوی شما واقعاً برازنده برندتان است. فونت ها را عوض کنید، ترکیب رنگ ها را تغییر دهید و متن و تصاویر خود را اضافه کنید تا مطمئن شوید که لوگوی شما نشان دهنده کسب و کار شما است.

پالت رنگ خود را انتخاب کنید

شروع ساخت لوگو با انتخاب یک پالت رنگ است. روی هر قسمت از طرح خود کلیک کنید تا منوی گزینه ها در بالای برنامه ظاهر شود. ابزار رنگ‌ را پیدا کنید و می‌توانید رنگ‌ها را از پالت رنگ پیش‌فرض انتخاب کنید یا رنگ خود را ایجاد کنید. برای انجام این کار، روی پالت رنگ ضربه بزنید تا چرخه رنگ ظاهر شود. رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید تا دومینگو به طور خودکار، کد رنگ مورد نظرتان را ارائه دهد تا بتوانید همان رنگ را در بقیه عناصر خود بگنجانید. برای افزودن یک رنگ جدید، کافی است دوباره روی "+" کلیک کنید.
هنگامی که رنگ های خود را انتخاب کردید، قبل از اینکه شروع به اضافه کردن عناصر دیگر به لوگو کنید، شاید بخواهید یک رنگ پس زمینه (غیر از سفید) انتخاب کنید. برای تنظیم رنگ پس زمینه برای لوگوی خود، فقط کافی است روی پس زمینه یک بار ضربه بزنید و رنگ مناسب را از پالت خود انتخاب کنید.

فونت لوگوی خود را انتخاب کنید

هنگامی که رنگ پس زمینه خود را انتخاب کردید، وقت آن است که متن را اضافه کنید (اگر متنی را در لوگوی خود وارد می کنید).
وقتی نوبت به انتخاب فونت می رسد، باید تصمیم بگیرید که فونت فارسی مورد نیاز شما است یا فونت انگلیسی. می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های «افزودن عنوان»، «افزودن عنوان فرعی» و/یا «افزودن متن» فونت‌های خود را به صورت دستی اضافه و انتخاب کنید، یا می‌توانید طرح‌بندی فونت‌های موجود را مرور کنید و یکی را برای سفارشی‌سازی انتخاب کنید.
اگر به صورت دستی، فونتی را انتخاب کنید، با استفاده از ویژگی "افزودن" می توانید آنکرا به صورت عنوان اصلی، عنوان فرعی یا متن در بیاورید. با استفاده از ابزار ویرایشی دومینگو نیز می توانید فونت، اندازه، رنگ و سبک را با استفاده از گزینه های منوی بالای طرح خود تغییر دهید.
اگر یک طرح فونت از پیش طراحی شده را انتخاب کنید، همچنان می توانید رنگ، اندازه و سبک را با استفاده از ابزارهای موجود در نوار منو تغییر دهید.

نماد لوگوی خود را اضافه کنید

هنگامی که متن خود را در جای مناسب قرار دادید، وقت آن است که عناصر دیگری مانند نماد را اضافه کنید. خطوط، اشکال، تصاویر و استیکرهای متنوعی در نرم افزار آنلاین طراحی لوگو دومینگو وجود دارد که از همه آنها به صورت رایگان می توانید برای طراحی لوگو خود استفاده کنید.

با استفاده از ابزارهای طراحی، خلاقیت بیشتری از خود نشان دهید

ابزار کشیدن و رها کردن، طراحی لوگو را سرگرم کننده و آسان می کند. در میان میلیون ها نماد، تصویر، برچسب و وکتور برای استفاده جستجو کنید. با ابزارهایی مانند تلنگر تصویر، فیلتر عکس، و متحرک سازی برای اضافه کردن طعم بیشتر، آزمایش کنید.

مرحله 3: دانلود کنید، به اشتراک بگذارید و هویت برند خود را بسازید

هنگامی که ترکیب مناسبی از رنگ، متن و گرافیک را به دست آوردید، لوگوی شما آماده است. با کلیک روی دکمه «دانلود» در سمت راست بالای صفحه، مطمئن شوید که یک کپی از لوگوی خود را ذخیره کرده اید (مطمئنا نمی خواهید این همه کار سخت به هدر برود!).
سپس می توانید، آن را روی تمام رسانه های بازاریابی و برندسازی خود قرار دهید! آن را به صورت یک فایل JPEG، PNG یا حتی SVG برای چاپ ذخیره کنید و در تمام پلتفرم های رسانه اجتماعی خود  به اشتراک بگذارید.

نکات طلایی برای طراحی لوگو

تا اینجا یاد گرفتید که چطور از ابزارهای دومینگو برای طراحی لوگو سریع و بی دردسر استفاده کنید اما اجازه دهید چند نکته نهایی طلایی طراحی یک لوگوی برجسته و حرفه ای که با مخاطبان شما ارتباط برقرار می‌کند را مرور کنیم:

درگیر مد روز نشوید

مد روز در طراحی ها می آیند و می روند، به همین دلیل است که اگر می خواهید لوگوی شما در آزمون زمان مقاومت کند، باید به هر قیمتی از آنها اجتناب کنید. لوگوهای موفق از مد روز پیروی نمی کنند. لوگوی شما باید جاودانه باشد. "اگر شما از مد روز طراحی برای ساخت لوگو خود پیروی کنید، آنها به سرعت از مد می افتند و بی اثر می شوند."

وقتی در حال طراحی لوگوی خود هستید، هدف نهایی را در ذهن داشته باشید

در نهایت لوگوی شما به‌عنوان هویت برند شما بخشی از نمایش بصری و تبلیغاتی تان می شود، بنابراین مطمئن شوید که حال و هوا، لحن و سبک مناسبی دارد. «شما انتظارات زیادی از آن خواهید داشت، پس مطمئن شوید که پیام تان را درست به مخاطب رسانده اید. لوگوی شما باید درها را به روی شما باز کند و حس ارتباط واضحی با بازدیدکنندگان، مخاطبان و مشتریان شما ایجاد کند." پس مطمئن شوید که لوگوی شما چیزی بیشتر از "خوب به نظر رسیدن" دارد و نشان دهنده دقیق برند شما است.

چندین نسخه از لوگوی خود ایجاد کنید

هنگامی که عناصر طراحی خود را انتخاب کرده و آنها را با هم در لوگو قرار دادید، باید به تمام راه هایی که قرار است از لوگوی خود استفاده کنید فکر کنید - و مطمئن شوید که نسخه ای از لوگوی خود دارید که در هر موقعیتی به خوبی عمل خواهد کرد.
برای مثال، لوگوی اصلی شما ممکن است رنگی باشد، اما اگر کارهای چاپی زیادی انجام می دهید، می توانید یک نسخه سیاه و سفید نیز ایجاد کنید. یا شاید لوگوی اصلی شما یک علامت ترکیبی است که متن و گرافیک را در خود جای داده است، اما ممکن است بخواهید یک لوگوی نمادین ایجاد کنید تا به عنوان نماد در وب سایت خود از آن استفاده کنید.
هیچ قانون جهانی برای اینکه چند نسخه از لوگوی خود را داشته باشید وجود ندارد. در عوض، به این فکر کنید که چگونه و کجا ممکن است به نسخه متفاوتی از لوگوی خود نیاز داشته باشید و آن نسخه ها را مطابق با نیازهای خود خلق کنید.

مزایای طراحی لوگو با دومینگو

طراحی لوگو نباید دلهره آور باشد. نرم افزار طراحی لوگو آنلاین دومینگو، همه ابزارهای مورد نیاز برای خلق یک لوگوی سفارشی را سریع و رایگان فراهم می کند. با ابزارها و قالب های آماده دومینگو می توانید:

به راحتی یک لوگو به صورت آنلاین طراحی کنید

یک لوگوی عالی باعث شناسایی و ایجاد اعتماد می شود. از ابزارهای دومینگو استفاده کنید و با ارائه تصویری که جوهر برند شما را به تصویر می کشد، لوگوی خود را فراموش نشدنی خلق کنید.

با رنگ های مناسب حال و هوای لوگوی خود را تغییر دهید

رنگ های برند شما جوهره برند شما را به اشتراک می گذارند. آیا ارم تجاری شما جسور و روشن است یا سنتی و کلاسیک؟ به آنچه می خواهید در مورد برند خود بگویید فکر کنید، سپس رنگ هایی را انتخاب کنید که تصویر مناسبی را نشان می دهند.
قالب های آماده لوگوی دومینگو با ترکیب رنگ های مورد تایید طراحان حرفه ای ایجاد شده اند اما اگر چیز خاصی را در ذهن دارید، می توانید به راحتی رنگ ها را در سراسر

طراحی لوگو خود ویرایش کنید

Canva دارای یک کتابخانه گسترده از نمادها و تصاویر برای انتخاب است. به سادگی یک کلمه کلیدی را در نوار جستجو وارد کنید، تصویری را که برای کسب و کار شما مناسب است انتخاب کنید و آن را بکشید و در طرح خود رها کنید.

به فرمت برداری یا پیکسلی، طراحی لوگوی خود را ذخیره کنید

اکنون که لوگوی مورد علاقه خود را طراحی کرده اید، می خواهید از آن در همه جا استفاده کنید. بنابراین از چه فرمت فایلی باید استفاده کنید؟
PNG بهترین انتخاب برای استفاده در وب است – تصویری واضح تر و با کیفیت بالاتر نسبت به سایر فرمت های فایل تولید می کند. امتیاز اضافه شده با یک تصویر PNG این است که می توانید از یک پس زمینه شفاف استفاده کنید، بنابراین لوگوی شما می تواند روی پس زمینه های رنگی مختلف بدون هیچ گونه برخورد رنگی ناخوشایند استفاده شود.
مزیت دیگر ذخیره سازی طراحی لوگو در دومینگو امکان دانلود فایل به صورت SVGاست که یک فرمت برداری است. بنابراین، شما می توانید لوگوی خود را به هر اندازه ای بزرگ یا کوچک کنید بدون اینکه کیفیت آن تحت تاثیر قرار بگیرد.

طراحی لوگو هیچوقت به این آسانی نبوده است

لوگوی شما چهره کسب و کار شماست. سرمایه گذاری جدید خود را با طراحی یک لوگوی حرفه ای شروع کنید.
تجربه طراحی ندارید؟ مشکلی نیست سازنده و ویرایشگر لوگو دومینگو برای افراد مبتدی ساخته شده است: به سادگی بکشید و رها کنید.
وقتی کارتان تمام شد، می‌توانید لوگوی جدید خود را دانلود کنید — یا آن را روی کارت‌های ویزیت، سربرگ‌ها و موارد دیگر چاپ کنید. انتخاب ها در دومینگو بی پایان هستند، پس خودتان را محدود نکنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید