براساس تعریفی که ویکی‌پدیا از مینیمالیسم دارد: مینیمالیسم که با نام‌های ساده‌گرایی، کمینه‌گرایی یا هنر کمینه نیز شناخته می‌شود، یک مکتب هنری است که اساس آثار و بیان خود را بر پایه سادگی بیان و روش‌های ساده و خالی از پیچیدگی معمول فلسفی یا شبه فلسفی بنیان گذاشته است.

به عبارت ساده‌تر در سبک مینیمالیسم همه چیز بر پایه‌ی سادگی بنیان‌ گذاشته می‌شود. مینیمالیسم یک سبک طراحی است و در هر حوزه‌ای که نیاز به طراحی وجود داشته باشد، کاربرد دارد. طراحی کارت ویزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این نوع از کارت‌های ویزیت مناسب افراد بروزو مدرن است، افرادی که می‌خواهند حرفه‌ای، پویا و در عین حال رسمی به نظر برسند. معمولا افرادی که برندینگ شخصی قدرتمندی دارند و با شرکت‌های بزرگ همکاری دارند، از چنین کارت‌هایی استفاده می‌کنند.

تاریخچه‌ای از سبک طراحی مینیمال

تاریخچه‌ی طراحی مینیمال به سال‌های بسیار قبل برمی‌گردد، اوایل قرن ۱۹۲۰ بعد از جنگ‌ جهانی شخصی به نام لودینگ مایس ون برای اولین بار از این نوع سبک طراحی استفاده کرد. پس از آن این سبک طراحی با محبوبیت بسیار بالایی مواجه شد و اکثر افراد در صنایع گوناگون شروع به استفاده از آن کردند و همین موضوع هم سبب همه‌گیری آن شد. اما دقیق‌ترین زمان اوج‌گیری رشد مینیمالیسم را می‌توان به سال ۱۹۶۰ تعمیم داد. زمانی‌که نقاشان آن دوره با علاقه‌ی بسیار به سمت این سبک از طراحی روی آوردند.

جنبه‌های کلیدی

از اصلی‌ترین مباحث سبک طراحی مینیمال می‌توان به تایپوگرافی، چینش صحیح عناصر، کنتراست یا تضاد و استفاده مناسب از فضاهای خالی اشاره کرد.

  • تایپوگرافی در طراحی مینیمال شامل فونت‌های بسیار ساده، تمیز با خوانایی زیاد است.
  • منظور از چینش صحیح قرار دادن عناصر داخل طرح در مکان‌های مناسب است. جایی که کاربر پیش‌بینی می‌کند.
  • استفاده از کنتراست و تضادها خوانایی محتوا و انتقال پیام به کاربر بسیار سرعت می‌بخشند.
  • با استفاده‌ی درست از فضاهای خالی می‌توانید چشم مشتری را به سمت محتوایی ببرید که می‌خواهید نظر او جلب آن شود.

قوانین مینیمالیسم در طراحی

همانند هر سبک طراحی، سبک مینیمالیسم نیز قوانین مخصوص به خود را دارد که در ادامه به توصیف هر یک از این اصول و قوانین خواهیم پرداخت.

کمتر بیشتر است

اصلی‌ترین موضوعی که در طراحی مینیمالیسم مطرح می‌باشد، مبحث سادگی است. در واقع، در طراحی‌های مینیمال تنها باید به اجزای اصلی بپردازید. اگر شما یک کارت ویزیت مینیمال طراحی می‌کنید، تنها باید اطلاعات اصلی را داخل آن بیاورید و کارت را تا حد امکان ساده نگه دارید. به عنوان در اکثر کارت‌های ویزیتی که به سبک مینیمال طراحی شده‌اند، لوگو، شماره تماس و اطلاعات اصلی بیزنس تنها مواردی هستند که روی کارت ویزیت قرار داده می‌شوند.

هر چه که عناصر کمتری روی طرح قرار دهید، موارد قرار داده شده بیشتر جلب توجه خواهند کرد و پیام سریع‌تر منتقل می‌شود.

حذف عناصر اضافی

 این مورد شاید اندکی به مورد قبلی شباهت داشته باشد. منظور از حذف عناصر اضافی همان نگه داشتن عناصر اصلی داخل طرح است. به عبارت ساده‌تر، اگر شما آدرس سایت را برای بررسی اطلاعات تکمیلی داخل کارت ویزیت قرار داده‌اید، دیگر نیازی نیست که همان توضیحات را داخل فضای کوچک کارت قرار دهید.

جزئیات مهم را در نظر بگیرید

مواردی که داخل طرح باقی می گذارید، باید حیاتی باشند و بدون آن‌ها طرح معنای خود را از دست بده. خود را به جای کاربران گذاشته و به حسی فکر کنید که او در هنگام دریافت کارت ویزیت از شما خواهد داشت (حس بامزه بودن، نوستالژیک، کاربردی و ...)

به عنوان مثال، می‌توانید تصویری از خود روی کارت ویزیت‌تان قرار دهید، تا ارتباط بصری بهتری با گیرنده‌ی کارت ویزیت دریافت کنید.

استفاده از رنگ های مینیمال

رنگ‌ها به راحتی می‌توانند روی زیبایی و اثربخشی کارت ویزیت شما تاثیرگذاد باشند. از رنگ هایی که به خوبی با یکدیگر در تعامل هستند، استفاده کنید. اگر از رنگ‌های متضاد یا خیلی گرم استفاده کنید، احتمال این‌که طرح مینیمالی و سادگی خود را از دست بدهد. بنابراین رنگ‌های خنثی را انتخاب کنید.

استفاده از فضا های سفید حیاتی

معمولا در طرح‌های مینیمال فضای خالی یا سفید بسیار زیادی وجود دارد، به خاطر این‌که پشت زمینه‌ی طرح ساده باشد و نکات مهم به راحتی جلوی چشم بیننده قرار بگیرند.

 

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین