هر یک از ما پس از پایان دوران تحصیلات خود، صنعتی را انتخاب کرده و وارد بازار کار می‌شویم. اگرچه بسیاری از ما امکانات لازم برای پیدا کردن علایق و استعدادهای خود را نداریم، اما بالاخره به مرحله‌ای می‌رسیم که تصمیم می‌گیریم یک بار برای مدت طولانی صنعتی را که تا حدودی با تحصیلات، علایق، استعدادها و مهارت‌های ما در یک سو است، انتخاب کنیم و وارد بازار کار شویم.
برای این‌که تخصص کافی در یک رشته را به دست آوریم، باید ماه‌ها و سال‌ها تلاش کنیم و مسیر یادگیری خود را تکمیل نماییم. هر چه در تخصص خود حرفه‌ای‌تر شوید،  شناخته شده‌تر خواهید بود و نه تنها علاقه‌تان به شغل‌تان بیشتر خواهد شد، بلکه مشتریان یا موقعیت‌های شغلی بهتری کسب خواهید کرد.

در ادامه راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد که برندینگ شخصی چیست و چطور باید برای آن اقدام کنیم.

برندینگ شخصی به معنای ساخت تصویر ذهنی حرفه‌ای از شما برای مخاطب است. در واقع، برندینگ شخصی به این معناست که کاربران تخصص شما در زمینه‌ای که فعالیت می‌کنید، بشناسند و تائید کنند. همان‌طور که یک شرکت توانایی تبدیل به یک برند را دارد، یک شخص نیز قادر است برای خود برند شخصی بسازد.اما برای این‌ منظور به قدری باید توانایی داشته باشید که مخاطب آن مهارت شما را به رسمیت بشناسد.

برای برندینگ شخصی چه کارهایی انجام دهیم؟

اگرچه هر شخصی برای برندینگ شخصی مسیر منحصر به فرد خود را دارد و باید با شناخت کامل مخاطب هدف خود اقدامات لازم را انجام دهد. اما برخی از کارها و فعالیت‌ها وجود دارند که لازمه‌ی برندینگ شخصی در هر زمینه‌ای هستند که در ادامه‌ی متن به بررسی این اقدامات به صورت جزئی خواهیم پرداخت.

مهارت‌های خود را به بهترین سطح خود برسانید

همان‌طور که یک شرکت باید به اندازه‌ی کافی ارزشمند باشد تا بتواند به یک برند تبدیل شود، شما هم باید تخصص لازم را داشته باشید تا مردم شما را به عنوان یک کاربلد بشناسند و به یکدیگر معرفی کنند.
بنابراین، در هر شغلی که هستید، قبل از هر کاری به توسعه‌ی مهارت‌های خود بپردازید. سپس زمانی که از مهارت و تخصص خود اطمینان پیدا کردید، شروع به اقدامات زیر کنید.

مهارت ارتباطات خود را تقویت کنید

علاوه بر تخصص، برای این‌که بتوانید مهارت‌های خود را در معرض دید قرار دهید و هم‌چنین بتوانید برند خود را بر سر زبان‌ها بیندازید، باید مهارت‌ ارتباطات خود را به عالی‌ترین رتبه‌ی خود برسانید.
در وصف اهمیت مهارت ارتباطات شاید گفتن این موضوع کافی باشد که یک شخص با مهارت‌های ارتباطی بهتر بدون شک برند قدرتمندتری از شخصی با تخصص عمیق‌تر خواهد داشت.

وب‌سایت اینترنتی خود را راه‌اندازی کنید

پس از این‌که مهارت‌های خود را توسعه دادید و به فکر بازاریابی و سر و صدا کردن در حوزه‌ی خود افتادید، می‌توانید سراغ اینترنت بیایید. در واقع، اینترنت ساده‌ترین راهکار برای برندینگ شخصی در عصر کنونی است.

در حال حاضر، بسیاری از کاربران اینترنت از آن برای پیدا کردن، پاسخ سوالات‌شان استفاده می‌کنند. بنابراین، بهره‌گیری از این کانال یعنی وب‌سایت و بهینه‌سازی موتورهای جستجو یکی از مهم‌ترین راهکارهای برندینگ شخصی محسوب می‌شود.

وب‌سایت خود را راه‌اندازی کنید و شروع به تولید محتوا کنید. سعی کنید مشکلات اصلی مخاطبان هدف خود را پیدا کنید و به دنبال حل آن مشکلات باشید.
به یاد داشته باشید که در حال حاضر، محتواهای عادی در بسیاری از زمینه‌ها به اشباع رسیده است، از همین رو، سعی کنید شکاف‌های بازار را پیدا کنید و به دنبال حل آن‌ها باشید. حل مشکلاتی که رقبای شما از آن‌ها غافل مانده‌اند.

هدف واقعی خود را کمک به مخاطب قرار دهید

با این‌که شما به دنبال برندینگ شخصی هستید و هدف اصلی‌تان توسعه‌ی هویت آنلاین یا آفلاین خودتان است، باید کمک به مخاطب را اولویت اصلی خود قرار دهید. در واقع، فراموش کنید که می‌خواهید رشد کنید. به این فکر کنید که باید به یک گروه از افراد کمک کنید.

بنابراین، این گروه را بشناسید، رفتارهای آن‌ها را پیش‌بینی کنید. مشکل اصلی‌شان را شناسایی کنید و هدف اصلی خود را حل مشکل آن‌ها قرار دهید. به این ترتیب علاوه بر این‌که برای برندینگ شخصی تلاش می‌کنید، از تخصص خود برای حل مشکلات دیگران بهره می‌گیرید. انرژی مضاعفی پیدا می‌کنید و کاربران به تخصص شما ایمان پیدا می‌کنند.

برای خود کارت ویزیت طراحی کنید

به عنوان کسی که به دنبال برندینگ شخصی و شهرت هستید، حتما باید به فکر یک کارت ویزیت متناسب با شخصیت، هویت برند و سبک کاری خود داشته باشید. اطلاعات کامل خود را روی کارت ویزیت یادداشت کنید و در هر شرایطی که احساس نیاز کردید، از آن‌ها استفاده کنید.

ساخت کارت ویزیت به صورت رایگان

قدرت کانال‌های اجتماعی را دست کم نگیرید

اگر بودجه و همیار داشته باشید، استفاده از پتانسیل رسانه‌های اجتماعی بسیار به کمک شما خواهد آمد. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی همانند موارد قبلی نیاز به سنجش ROI یا بازگشت سرمایه دارد. اگر شرایط لازم را داشته باشید، شروع به فعالیت در آن‌ها کنید، اما به یاد داشته باشید که برخی اصول و قواعد تنظیم کرده و براساس آن‌ها رفتار کنید.

هم‌چنین به یاد داشته باشید که لازم نیست در همه‌ی کانال‌ها یا رسانه‌های اجتماعی فعالیت کنید، کیفیت مهم‌تر از کمیت است. در یک کانال فعالیت کنید، اما اصولی و ارزشمند.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین