منوی رستوران شما یکی از اولین مجتواهایی است که مشتریان شما با آن ارتباط برقرار می‌کنند، گاهی اوقات قبل از رفتن به صندوق یا صدا کردن پیشخدمت و همیشه قبل از سفارش غذا، لیست و منو رستوران شما آنها را به خود جلب می‌کند. به همین دلیل بسیار مهم است که با اصول طراحی منو رستوران آشنا شوید زیرا تاثیر اولیه فوق العاده ای روی مشتریان تان دارد.
منویی با آیتم های بسیار زیاد، جمله بندی نامناسب، عکس های بد یا طراحی نامتناسب، به بهبود تجربه مشتریان کمکی نمی کند، درحالیکه، یک منوی زیبا که به خوبی طراحی شده و با برند شما مطابقت دارد، به مشتریان شما این احساس را می‌دهد که رستوران مناسبی را انتخاب کرده اند.
رعایت اصول طراحی منو رستوران می‌تواند با جلب توجه به آیتم هایی که سود بیشتری برای شما دارند و به جا گذاشتن تاثیری ماندگار در ذهن آنها، تأثیر قابل توجهی بر درآمد شما داشته باشد. شما نباید فقط بر روی طرحی که زیبا به نظر می‌رسد تمرکز کنید، در طراحی اصولی منو روی فاکتورهایوبسیار مهمی از جمله سودآوری و محبوبیت آیتم‌ها توجه می‌شود
با تجزیه و تحلیل دقیق آیتم های منو می‌توانید از آن داده‌ها استفاده کنید و هنگام طراحی لیست غذای خود با جلب نظر خواننده به سودآورترین موارد، از آن‌ها به نفع خود استفاده کنید.
در این مقاله، 10 ایده و اصول طراحی منوی رستوران که به شما کمک می‌کند تا تصمیمات استراتژیک در مورد ظاهر منوی خود بگیرید با شما به اشتراک می‌گذاریم. به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه از رستوران های حرفه ای الهام بگیرید و یک منو طراحی کنید.

 اصول طراحی منو رستوران

دانلود رایگان قالب های منو و لیست رستوران را بررسی کنید

از این قالب های منو به عنوان نقطه شروعی برای طراحی منو استفاده کنید یا در منوهای خود تجدید نظر کنید.

 

 اصول طراحی منو رستوران

 

1. الگوی حرکت چشم‌ها را در نظر بگیرید

برخی از متخصصان بازاریابی می‌گویند که هنگام خواندن یک منو، چشمان ما معمولاً از وسط صفحه شروع می‌کند، سپس به سمت راست بالا و سپس بالا سمت چپ حرکت می‌کند که به آن مثلث طلایی می‌گویند. برخی دیگر می‌گویند که چشم مردم بلافاصله به بالای صفحه یا گوشه بالا سمت راست می‌افتد.
اما طبق یک مطالعه تحقیقاتی کره‌ای که در مجله تجارت جهانی و فناوری چاپ شده، یک سوم از مشتریان شما احتمالاً اولین کالایی را که می‌بینند سفارش می‌دهند، و یک مطالعه در ایالت سانفرانسیسکو می‌گوید که مهمانان منوها را مانند یک کتاب می‌خوانند و از بالا سمت راست شروع می‌کنند. 
اصول طراحی منو رستوران ۱: نقاط اصلی را با بهترین غذاهای رستوران پر کنید. غذاهای سودآورتر را در قسمت های بالا سمت چپ، بالا سمت راست و مرکز منوی خود قرار دهید.

در نمونه منو و لیست رستوران زیر، دقیقاً این نکته رعایت شده و غذاهای سودآور در هر سه ناحیه دیده می‌شوند.

 اصول طراحی منو رستوران

2. از فضای سفید به خوبی استفاده کنید

چشم انسان از بهم ریختگی متنفر است. مطالعات نشان می‌دهد  که فضای سفید کافی، درک خواننده را تا 30 درصد بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید آیتم‌ها و توضیحات منوی شما بدرخشد، برنامه‌ریزی کنید که مقدار زیادی فضای سفید را در طراحی منوی غذایی خود بگنجانید.
اصول طراحی منو رستوران ۲: کمی فضای منفی برای بهبود زیبایی منوی خود جا بگذارید و مطمئن شوید که مشتریان با دیدن منوی شما گیج نمی شوند
شما می‌توانید نام رستوران  خود را به روشی خلاقانه برجسته کنید و مثل قالب آماده منوی رستوران زیر با ایجاد فضای سفید اطراف هر بخش به خواننده کمک کنید اطلاعات را پردازش کند و غذای عالی خود را انتخاب کند.

 اصول طراحی منو رستوران

3. از تم و رنگی مناسب برای جلب توجه نگاه مشتریان استفاده کنید

اگر یکی از آیتم های منو مهم است - یا می‌دانید که سودآور است – با یک رنگ، آن را برجسته کنید! مشتریان را در منوی خود با استفاده از عناصر طراحی که در کانون توجه قرار می‌گیرند، راهنمایی کنید.
بررسی قالب های آماده و ویرایش آنها با ابزار های رایگان دومینگو راهی عالی برای اطمینان از طراحی اصولی لیست غذای رستوران شما است. قالب های آماده منو و لیست دومینگو می‌تواند به شما کمک کند منوی خود را مطابق با داده های مهندسی که دارید طراحی کنید. در این منوها، ماهرانه از خطوط، رنگ‌ها و تصاویر برای جلب توجه آیتم های اصلی (سود بالا، محبوبیت بالا) و محصولات جانبی ( سود بالا، محبوبیت کم( استفاده شده است.
اصول طراحی منو رستوران ۳: قالب یا طراح گرافیکی را پیدا کنید که بتواند به شما در توسعه برندتان کمک کند و منوی شما را متمایز کند.
ابزار طراحی گرافیک دومینگو، قالب های برجسته ای دارد که نه تنها زیبا و خاطره انگیز هستند، بلکه توجه مشتریان را به آیتم های برتر منو جلب می‌کند تا آنها را سفارش دهند. ترکیب رنگ های زیبا و فونت های فارسی متنوع از ویژگی های مهم این منو‌ها است.

 اصول طراحی منو رستوران

4. با علائم قیمت خداحافظی کنید

مطالعه‌ای در کرنل نشان داده که مشتریان از منوی بدون علامت قیمت بیشتر سفارش می‌دهند و بیشتر از کسانی که از منوی سنتی با قیمت سفارش می‌دهند، هزینه می‌کنند. 
مشتریان شما می‌دانند که عدد کنار هر آیتم منو به چه معناست. علائم قیمت مثل T باعث ایجاد ارتباط منفی در مورد خرج کردن پول می‌شود، بنابراین آنها را به کلی حذف کنید.  
اصول طراحی منو رستوران ۴: حذف علائم قیمت را در نظر بگیرید و قیمت‌ها را در یک ستون فهرست نکنید، زیرا بلافاصله باعث مقایسه می‌شود.
در منوی تمیز و زیبای زیر آیتم‌ها در قسمت های جداگانه آورده شده اند و قیمت‌ها بدون علامت ذکر شده است.

 اصول طراحی منو رستوران

5.  انتخاب را برای مشتری سخت نکنید

مطالعه ای در دانشگاه بورنموث نشان داد که نمایش زیاد آیتم‌ها در منو تاثیر منفی روی ذهن مشتری دارد. هنگامی که مشتریان گرسنه می‌خواهند از رستوران شما غذا سفارش دهند، آنها را مجبور نکنید صدها گزینه را غربال کنند.
همچنین مهم است که توجه داشته باشید که هر آیتمی در منوی شما باید منحصر به فرد باشد تا به مشتریان شما در تصمیم گیری کمک کند. ممکن است به نظر برسد که داشتن دو غذای استیک مختلف به مشتری نشان می‌دهد که شما غذاهای متنوعی دارید اما در واقع انتخاب را برای آنها سخت‌تر می‌کند و این دو غذا با یکدیگر رقابت می‌کنند.
داشتن یک منوی فوق‌العاده طولانی می‌تواند به فروش لطمه بزند. وقتی سفارش دادن مشتریان بیشتر طول می‌کشد، زمان چرخش میز کاهش می‌یابد، بنابراین کارکنان شما در یک شیفت به مهمانان کمتری خدمات می‌دهند. برای عملیات پشت صحنه نیز، مدیریت یک منوی کوتاه بسیار ساده‌تر است و می‌تواند منجر به تهیه بهتر هر غذا شود.
اصول طراحی منو رستوران ۵: منوی خود را کوتاه و مرتب نگه دارید.
در منوی زیر، 4-5 آیتم منو در هر بخش وجود دارد، و هر غذایی در منو منحصر به فرد می‌رسد و هیچ موردی روی غذای دیگر تاثیر منفی نمی گذارد.

 اصول طراحی منو رستوران

6. از قدرت کلمات استفاده کنید

از توضیحات آیتم های منو برای ایجاد حس مربوط به طعم یک غذا استفاده کنید. کلماتی مانند «پنیری»، «کره‌دار» و «ترد» واکنش گرسنگی را برمی‌انگیزد. از توضیحات برای انتقال هویت برند رستوران و عشقی که برای تهیه هر غذا به کار می‌برید، استفاده کنید.
آزمایشی توسط دکتر برایان وانسینک در دانشگاه کرنل نشان داد که توضیح منوی رستوران، فروش غذا را تا 27 درصد افزایش می‌دهد و باعث می‌شود مشتریان از وعده غذایی خود احساس رضایت بیشتری کنند. این به نوبه خود منجر به بازخورد مطلوب‌تر مشتری می‌شود (درصورتی که طعم غذا مطابق با توضیحات باشد). 
اصول طراحی منو رستوران ۶: هنگام نوشتن توضیحات منو از زبان توصیفی استفاده کنید. 
منوی نمونه زیر دارای توصیفات فوق العاده است و تعادل بسیار خوبی بین توصیف طعم غرا بدون گزافه گویی ایجاد کرده که کاملاً با لحن سرگرم کننده و متمرکز بر غذا مطابقت دارد.

 اصول طراحی منو رستوران

7. استفاده از عکس‌ها را در نظر بگیرید

طراح مشهور منو، گرگ رپ، معتقد است که قرار دادن یک عکس زیبا در کنار یک ماده غذایی، فروش آن را 30 درصد افزایش می‌دهد. برای طراحی چنین منویی، از عکس های متوسط یا عکس های تکراری که  در اینستا گذاشتید، استفاده نکنید. نداشتن عکس، بهتر از عکس های بد است.
توجه داشته باشید که اگر نمی‌خواهید از عکس در منوی خود استفاده کنید - به خصوص از آنجایی که چاپ آن‌ها می‌تواند بسیار گران باشد - می‌توانید حساب اینستاگرام رستوران خود را در منو با پیامی مانند «پیش‌نمایش هر یک از غذاهای ما را در پیج اینستا مشاهده کنید.» حتی می‌توانید یک کد QR برای دسترسی آسان اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که اینستاگرام تان مملو از عکس های زیبا باشد و به طور مرتب آن را به روز کنید. 
اصول طراحی منو رستوران ۷: در طراحی صفحه منوی دیجیتال، استفاده از عکس‌های باکیفیت از غذاهایی با سود بالا را برای جذب مشتریان در نظر بگیرید. همین امر در مورد صفحه سفارش آنلاین شما نیز صدق می‌کند.
در قالب آماده منو و لیست زیر، کل منو با عکس‌های باکیفیت روی پس‌زمینه سیاه نمایش داده شده که از نظر بصری هیجان‌انگیز است و می‌تواند مشتریان گرسنه را وادار به سفارش غذایی کند که قبلاً هرگز نخورده‌اند.

 اصول طراحی منو رستوران

8. در طراحی منو و لیست رستوران، تمام حواس پنجگانه مشتری را در نظر بگیرید

هنگام طراحی منو و لیست رستوران خود، باید مطمئن شوید که قابل استفاده و خوانا برای همه مشتریان شما باشد. این ویژگی مربوط به حس بینایی است.
مطمئن شوید که اندازه منوی شما درست است. اگر خیلی بزرگ باشد، نگه داشتن آن روی میز دشوار است و اگر خیلی کوچک باشد، برخی از مشتریان در خواندن آن مشکل خواهند داشت. 
نکته دیگری که باید برای مشتریان دارای اختلالات بینایی در نظر بگیرید: اگر منوی شما روی بیلبورد بالای قسمت آماده سازی نصب شده، مانند بسیاری از رستوران های معمولی، ممکن است مراجعین در خواندن آن دچار مشکل شوند. بنابراین حتما چند نسخه از منو را با فونت بزرگ چاپ کنید و در دسترس داشته باشید تا به افرادی که به آن نیاز دارند ارائه دهید. 
یک منوی دیجیتال از طریق اسکن QRکد با دسترسی آسان نیز در اینجا ایده خوبی است. یک QRکد بزرگ چاپ کنید که مشتریان بتوانند روی تلفن خود اسکن کنند و به آنها اجازه دهید منو را از نزدیک ببینند. 
در مورد حواس دیگر، مطمئن شوید که منوی شما هنگام لمس شدن حس خوبی دارد. کاغذ محکمی را انتخاب کنید و بسته به سبک رستوران خود، ممکن است بخواهید منوهای خود را لمینت کنید یا روی کارت های برهی چاپ کنید تا مجبور نباشید مرتباً آنها را تعویض کنید.

9. در طراحی منو رستوران به برند و شخصیت خود وفادار بمانید

در نهایت، باید مطمئن شوید که منوی رستوران شما به خوبی با برند کلی رستوران تان مطابقت دارد. فراتر از انتخاب نوع غذا، تم رنگ، فونت، فاصله و ترکیب بندی منو برای به تصویر کشیدن سبک و حال و هوای مورد نظر شما مهم هستند. منوی کافی شاپ بسیار متفاوت از یک رستوران خوب به نظر می‌رسد و یک رستوران سنتی باید منوی کاملاً متفاوتی نسبت به یک فست فود داشته باشد. 

10. منوی آنلاین خود را در وب سایت و سیستم سفارش خود بهینه کنید

باید مطمئن شوید که منوی آنلاین شما به‌راحتی قابل خواندن است، زیرا مشتریان معمولا از گوشی همراه خود که صفحه کوچکی دارد سفارش آنلاین می‌دهند. از قالب های آماده منو و لیست دومینگو کمک بگیرید تا طراحی زیبای آن به طور کامل قابل مشاهده باشد.

 اصول طراحی منو رستوران

طراحی هوشمندانه منو رستوران با قالب های آماده دومینگو 

طراحی هوشمندانه منو یکی از استراتژی های رستوران موفق است: مطمئن شوید که منوی شما منعکس کننده سبک و غذای شماست و مطمئن شوید که سودآورترین ایتم های شما را برجسته می‌کند.
اگر هنگام شروع طراحی منوی خود کمی نیاز به کمک دارید، صدها قالب آماده منوی ما را بررسی کنید و آنها را متناسب با برند رستوران خود سفارشی کنید.
برای شروع طراحی کلیک کنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین