آیا پروژه مهمی دارید که برای تبلیغات آن به چاپ بوکلت نیاز دارید اما واقعاً مطمئن نیستید که تفاوت بین کتاب و بوکلت چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم به طوز کامل تفاوت کتاب و بوکلت را به شما توضیح دهیم و یک نرم افزار طراحی رایگان به شما معرفی کنیم که با کمک آن می‌توانید به راحتی بوکلت تبلیغاتی تان را طراحی کنید. 

تفاوت چاپ بوکلت و کتاب در یک نگاه

دیدگاه‌های مختلفی در مورد اینکه کتاب و بوکلت چه تفاوت هایی دارند، وجود دارد. اگرچه این دو محتوا بسیار شبیه به هم هستند، اما در دنیای چاپ، این دو نوع محتوا بسیار متفاوت هستند. تفاوت بین آنها به تعداد صفحه، نوع صحافی و کاربرد آنها خلاصه می‌شود.
ما قصد داریم بوکلت و کتاب را تجزیه و تحلیل کنیم تا بتوانید تفاوت بین آنها را درک کنید و شروع به طراحی محتوایی کنید که متناسب با نیاز شما باشد و در حد بودجه شما باشد

کتاب

بوکلت

طبق تعریف دیکشنری کمبریج ، کتاب «مجموعه‌ای از صفحات است که در یک جلد به هم چسبانده شده‌اند تا در آن خوانده یا نوشته شوند».

طبق تعریف دیکشنری کمبریج ، بوکلت «کتابی بسیار نازک با تعداد صفحات کم و جلد کاغذی است که اطلاعاتی در مورد یک موضوع ارائه می‌کند».

جلد

جلد کتاب می‌تواند از نوع جلد سخت (مانند یک دایره المعارف) یا یک جلد کاغذ مقوایی ضخیم باشد.

بوکلت‌ها همیشه با جلد کاغذی چاپ می‌شوند. این جلد کاغذی می‌تواند از نوع کاغذی (خود صفحات بوکلت) یا جلد نرم (کمی ضخیم تر) باشد.

 تعداد صفحات

کتاب‌ها تعداد قابل توجهی صفحه دارند (معمولاً بیشتر از ۵۰ صفحه).

دفترچه‌ها تعداد صفحات کمی دارند (معمولاً بین 8-36)

اندازه

اندازه استاندارد کتاب 8.5 در 11 اینچ است که به آن قطع رحلی می‌گویند اما کتاب ممکن است دز اندازه های دیگری مثل قطع وززیری که تقریبا به اندازه کاغذ A4است یا قطع جیبی که بسیار کوچک و قابل حمل است نیز چاپ شود.

اندازه استاندارد بوکلت 5.5 x 8.5 اینچ یا 6 x 9 اینچ است.

کاربرد‌ها

رمان، خاطرات، سالنامه و غیره

بازاریابی / تبلیغات، اطلاع رسانی و غیره

بوکلت چیست؟

اصطلاح بوکلت برای اکثر افرادی که تخصصی در چاپ و تبلیغات ندارند، می‌تواند کاملا مبهم باشد و گاهی اوقات افراد از این اصطلاح به اشتباه استفاده می‌کنند. با این حال، معمولاً یک بوکلت به صوزت یک کتاب کوچک (معمولاً 5.5 در 8.5 اینچ) با تعداد صفحات کمتر (معمولاً تا 36 صفحه) چاپ می‌شود. 
نوع صحافی یا نحوه به هم چسباندن یا اتصال صفحات نیز با استفاده از منگنه است. بنابراین شما می‌توانید بوکلت را در درجه اول با ویژگی های فیزیکی آن از کتاب تشخیص دهید. از آنجایی که بوکلت‌ها کوچکتر هستند، معمولاً گزینه عالی برای ارسال از طریق پست می‌باشند به همین علت در تبلیغات و بازاریابی کاربرد زیادی پیدا کرده اند.
منگنه کردن محبوب ترین روش صحافی برای بوکلت‌ها است، اما اگر نیاز به تعداد صفحات زیادی برای چاپ بوکلت باشد ممکن است از روش های دیگر صحافی کامل، سیمی و غیره نیز برای استحکام بهتر آن استفاده شود. 
جلد بوکلت می‌تواند از جنس همان کاغذهای داخلی باشد که معمولا از نوع گلاسه است به خصوص برای تبلیغ محصولات باگیفیت مثل مبلمان، لباس و غیره. اما امکان استفاده از جلد نرم، که یک مقوای جلد ضخیم تر از صفحات است نیز برای چاپ بوکلت وجود دارد.
برای هر دو نوع جلد می‌تواند از منگنه استفاده کرد تا هزینه نهایی چاپ و صحافی بوکلت ارزان تر تمام شود.

انواع بوکلت

بوکلت معمولاً حاوی مطالب تبلیغاتی است که شبیه به بروشور به نظر می‌رسد. اما تعداد صفحات بوکلت از بروشور بیشتر است! بوکلت‌ها حاوی مطالب جذاب برای مشتریان بالقوه یا فعلی شما هستند و گزینه پرطرفداری برای بازاریابی هستند زیرا چاپ بوکلت بسیار کم هزینه است و قابلیت استفاده برای انواع محصولات را دارند.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

بوکلت‌ها می‌توانند به سبک مجلات، کاتالوگ‌ها، بروشورهای چند صفحه ای و غیره طراحی شوند. اگر می‌خواهید گزینه‌ای مقرون به صرفه برای چاپ اطلاعات خود داشته باشید که ظاهری عالی نیز داشته باشد، استفاده از قالب های آماده دومینگو برای طراحی بوکلت بهترین راه هستند.
بوکلت‌ها را می‌توان در اشکال، اندازه های مختلف و برای اهداف متفاوتی چاپ کرد. اما نمونه های زیر از انواع رایج بوکلت هایی است که قالب های آماده آن در ابزار طراحی آنلاین دومینگو موجود است. 

بازاریابی و محتوای تبلیغاتی

بوکلت های بازاریابی و تبلیغاتی معمولاً توسط مشاغل برای اعلام محصولات جدید، خدمات جدید یا تبلیغ محصولات با فروش ویژه استفاده می‌شود. 
اگر می‌خواهید هزینه کمتری برای چاپ بوکلت بپردازید می‌توانید خودتان صفحات بوکلت را با کمک قالب های آماده دومینگو طراحی کنید و فقط هزینه چاپ آن را به انتشارات بپردازید.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

برای مشاهده قالب های بوکلت اینجا را کلیک کنید. 

یکی دیگر از اهداف محبوب برای دفترچه های بازاریابی / تبلیغاتی این است که وقتی شخصی به شما سفارش می‌دهد، یک بوکلت حاوی محصولات یا خدمات بیشتر داخل بسته سفارش قرار دهید. 
این روش بازاریابی به ماندگار ماندن برند شما در ذهن مشتری کمک می‌کند و آنها را علاقه مند می‌کند که به عنوان یک خریدار مجددا از شما سفارش دهند. گزینه های خلاقانه زیادی وجود دارد که کسب و کارها با بوکلت های بازاریابی خود به جذب مشتری می‌پردارند و از آنها برای تبلیغات استفاده می‌کنند.

اطلاع رسانی درباره یک رویداد

بوکلت های اطلاع رسانی روشی موثر برای انتشار اخبار در مورد رویدادهایی مانند اردوی تابستانی کودکان، کارگاه آموزشی، جشنواره یا جمع آوری کمک مالی هستند. 
متداول‌ترین طراحی این نوع بوکلت، به صورت افقی است. می‌توانید از آن برای دعوت شرکت‌کنندگان در رویداد استفاده کنید، یا می‌توانید از آن‌ها به‌عنوان راهنمای حاوی اطلاعات مفیدتر درباره رویداد استفاده کنید. به این فکر کنید که چند بار به یک رویداد رفته اید و با یک دسته بوکلت به خانه آمده اید! 

طرح های پرطرفدار بوکلت

رایج ترین طرح های بوکلت در اندازه های A4, A5, B4, B5 است. برای طراحی بوکلت در اندازه مورد نظرتان می‌توانید قالب های آماده را براساس سایز انتخاب کنید.
به این ترتیب دیگر نگران چاپ بوکلت در سایز مناسب نخواهید بود چون نرم افزار طراحی دومینگو قالب هایی را به شما پیشنهاد می‌دهد که دارای سایز مورد نظر شما است که فیلتر کرده اید.

 

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

 

کتاب چیست؟

کتاب معمولاً در سایز کامل 8.5 در 11 اینچ با صحافی کامل، یا سیمی چاپ می‌شود که دارای تعداد صفحات قابل توجهی است. استفاده از منگنه چندان در چاپ کتاب رایج نیست اما برای برخی از کتاب‌ها مثل کتاب های رنگ آمیزی کودکان متداول است.
کتابها معمولا پروژه بزرگتری نسبت به بوکلت هستند و متن آنها نیز برای چاپ شدن نیاز به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. 
تعداد صفحات یک کتاب معمولاً بیشتر از یک بوکلت است و از 28 صفحه تا 2بیش از ۵۰۰ صفحه امکان دارد. رایج ترین نوع صحافی کتاب که به صحافی کامل با جلد نرم معروف است با چسب انجام می‌گیرد مانند اکثر کتاب های رمان یا کتاب های درسی که همه ما آنها را دیده ایم. جلد نرم، یک مقوای ضخیم است که ضخیم تر از صفحات داخلی است.
کتاب‌ها می‌توانند به صورت دیجیتالی به صورت یک کتاب الکترونیکی و همچنین می‌توانند با جلد سخت چاپ و صحافی شوند. کتاب های جلد سخت و کتاب های الکترونیکی اصلا بوکلت نامیده نمی شوند.

انواع کتاب

برخلاف طراحی بوکلت که بیشتر اهداف بازاریابی دارد، چاپ کتاب اهداف بسیار متنوعی را دنبال می‌کند. کتاب‌ها برای آموزش، سرگرمی، اطلاع رسانی، نگهداری آرشیو، سالنانه و بسیاری کاربردهای دیگر چاپ می‌شوند. دو نمونه از رایج ترین انواع کتاب عبارتند از:

کتاب هنری

کتاب های هنری با کیفیت که آثار هنری هنرمندان، عکاسان، تصویرگران و غیره در آنها چاپ می‌شود یکی از پرطرفدارترین انواع کتاب های چاپی هستند. کتاب های هنری راهی عالی برای نمایش نمونه کارها به شیوه ای چشمگیر می‌باشند! چاپ کتاب می‌تواند علاوه بر افزایش آگاهی خوانندگان آنها را با هنرمندان آشنا کند. این روش تبلیغاتی، به خصوص با توجه به اینکه بیشتر مردم این روزها هنر خود را صرفاً در اینترنت یا رسانه های اجتماعی به نمایش می‌گذارند، یک روش موثر است. 

کتاب آشپزی

چاپ کتاب آشپزی نه تنها به شما امکان می‌دهد دستور العمل های خود را ثبت کنید، بلکه می‌توانید آنها را نیز بفروشید! صحافی سیمی رایج‌ترین نوع صحافی برای کتاب آشپزی است، زیرا به خواننده امکان می‌دهد صفحات را ورق بزند و به راحتی دستورپخت‌ها را مطالعه کند.

اندازه های محبوب کتاب

تعداد صفحات کتاب معمولاً بسیار بیشتر از بوکلت‌ها است. برای صحافی کامل کتاب حداقل باید 28 صفحه باشد. رایج‌ترین اندازه کتاب در قطع رحلی است. اما کتاب‌های مربعی نیز برای چاپ کتاب کودک محبوب شده اند و کتاب های قطع وزیری نیز برای کتاب های درسی متداول هستند.

شباهت بوکلت و کتاب

اندازه: اندازه های مشابهی برای چاپ بوکلت و کتاب می‌تواند در نظر گرفته شود، با اینحال امکان چاپ بوکلت در اندازه های سفارشی نیز وجود دارد.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

صحافی

هر چهار نوع صحافی هم برای کتاب و هم برای بوکلت قابل استفاده است. اما چون بوکلت‌ها تعداد صفحات کمی دارند اتصال با منگنه برای آن رایج تر است زیرا هزینه چاپ بوکلت را نیز کاهش می‌دهد.

جوهر

کتاب و بوکلت را می‌توان به صورت کاملاً رنگی یا سیاه و سفید چاپ کرد. اما چون بوکلت‌ها برای تبلیغات چاپ می‌شوند و باید توجه مخاطب را جلب کنند مانند طراحی کاتالوگ، چاپ آنها به صورت رنگی روی ورق گلاسه بیشتر متداول است.

طراحی و چاپ بوکلت در 5 مرحله

با بوکلت ساز آنلاین رایگان دومینگو، سفارشی سازی بوکلت مطابق با هویت برندتان اصلا سخت نیست. اگر می‌خواهید بوکلت سفارشی طراحی کنید تا به شما کمک کند از رقبا متمایز شوید، ۵ مرحله اسان زیر را دنبال کنید.
1.    در سایت دومینگو ثبت نام کنید و از بین قالب های آماده بوکلت ما، یکی را انتخاب کنید.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

2.    لوگو، نام، عنوان، نام شرکت، شماره تلفن، ایمیل و آدرس خود را در قسمت های ارائه شده درج کنید.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

3.    فونت‌ها، رنگ‌ها و شکل‌ها را مطابق با برند خود سفارشی کنید.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

4.    همه تصاویر را جایگزین کنید و همه اطلاعات را دوباره بررسی کنید.

تفاوت بین چاپ بوکلت و کتاب چیست؟

5.    طرح تمام شده خود را از سازنده بوکلت به صورت فایل تصویری یا PDF دانلود کرده و بهبرای چاپ به انتشارات ارسال کنید.

جمع بندی

اگرچه تفاوت کمی بین کتاب و بوکلت وجود دارد، اما هر کدام هدف متفاوت و منحصربه‌فردی را دنبال می‌کنند. به طور معمول، یک کتاب رسمی‌تر و حرفه‌ای‌تر است، در حالی که کسب‌وکارها از بوکلت به‌عنوان محتوای بازاریابی برای کمک به رونق کسب‌وکار و افزایش فروش استفاده می‌کنند.
امیدواریم توانسته باشیم مزایای هر کدام را تعریف کرده باشیم تا بتوانید محصول خود را هوشمندانه انتخاب کنید. اگر به دنبال ایده برای طراحی و چاپ بوکلت هستید می‌توانید وارد نرم افزار دومینگو شوید و با قالب های آماده آن، خودتان یک بوکلت حرفه ای بسازید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین