بوکلت و لیفلت دو ابزار مهمی هستند که در ارتباطات جمعی و بازاریابی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر دو حاوی مطالب تبلیغاتی یا آموزشی هستند و به صورت رایگان توزیع می‌شوند. اگرچه طراحی بوکلت و لیفلت بسیار شبیه به هم هستند، اما تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود دارد. تفاوت اصلی بین بوکلت و لیفلت در تعداد برگه های استفاده شده در آنهاست. لیفلت معمولا از یک ورق تهیه شده است در حالی که بوکلت ممکن است حاوی یک یا چند ورق باشد.

لیفلت چیست؟

لیفلت یک برگه کاغذ چاپ شده است که حاوی اطلاعات مشخصی است و برای توزیع رایگان طراحی می‌شود. لیفلت‌ها معمولا دو رو هستند و در هر دو طرف آنها، مطالبی چاپ شده است. این ورق ممکن از وسط یا به صورت سه لت یا چهار لت تا شود.
لیفلت‌ها توسط مشاغل، افراد، سازمان‌های خیریه یا دولتی برای اطلاع رسانی، تبلیغ رویدادها، و ترغیب مردم برای پیوستن به اهداف مختلف استفاده می‌شوند. 
لیفلت‌ها را می‌توان در مکان های عمومی در اختیار مردم قرار داد، پست کرد یا از طریق ایمیل ارسال کرد. 
لیفلت‌ها همچنین در مکان هایی به دیوار نصب می‌شوند که مردم اغلب به آن نگاه می‌کنند، به عنوان مثال، شیشه عقب ماشین یا روی میز رستوران‌ها. 
برای طراحی و چاپ بوکلت و لیفلت می‌توان ورق های مختلفی را در نظر گرفت که می‌تواند کاغذ فتوکپی با کیفیت پایین یا کاغذهای گران قیمت و تمام رنگی با کیفیت بالا باشد. آنها همچنین می‌توانند در اندازه های مختلف مانند A4،A5 و A6 طراحی شوند. لیفلت‌ها یک نوع تبلیغات ارزان برای برقراری ارتباطات جمعی یا بازاریابی هستند.

بوکلت چیست؟

بوکلت یک دفترچه یا جزوه کوچک است که حاوی اطلاعات یا دستورالعمل هایی در مورد یک محصول است. طراحی بوکلت، ساده است و جلد ندارد بنابراین، ممکن است شامل یک ورق کاغذ چاپ شده در دو طرف یا چند صفحه باشد که از وسط تا می‌شود و با منگنه به هم متصل می‌شوند تا یک دفترچه درست شود.
یونسکو به منظور متمایز ساختن طراحی بوکلت از طراحی کاتالوگ یا بروشور، آنها را اینگونه تعریف کرده است: «نشریه چاپی که دارای حداقل 5 اما نه بیشتر از 48 صفحه، به استثنای صفحات جلد، است و باید در یک کشور خاص منتشر شده و در دسترس عموم قرار گیرد». 
بوکلت‌ها انواع مختلفی از اطلاعات را شامل می‌شوند که می‌تواند اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از لوازم خانگی یا اطلاعات مهم سیاسی و مذهبی باشد. آنها همچنین با اهداف مختلفی از جمله تبلیغات رویداد، راهنمای گردشگری، توضیحات محصول، دستورالعمل‌ها یا اطلاعات شرکتی طراحی می‌شوند. بوکلت‌ها ابزار بسیار مهمی در بازاریابی هستند زیرا ارزان هستند و به راحتی قابل توزیع می‌باشند. 

تفاوت لیفلت و بوکلت چیست؟

تعریف

لیفلت یک برگه چاپی است که برای انتشار رایگان در نظر گرفته شده است.

بوکلت یک دفترچه یا جزوه کوچک است که حاوی اطلاعات یا استدلال هایی در مورد یک موضوع واحد است

تعداد صفحات

لیفلت‌ها معمولاً دارای یک ورق کاغذ هستند.

بوکلت‌ها دارای یک یا چند برگ کاغذ هستند.

اطلاعات

لیفلت‌ها معمولاً حاوی مطالب تبلیغاتی هستند.

 بوکلت ممکن است حاوی اطلاعات محصول مانند اطلاعات دارویی باشد.

صحافی

لیفلت نیازی به صحافی ندارد زیرا فقط یک برگه کاغذ دارد.

بوکلت ممکن است صحافی شده (معمولا با منگنه) یا بدون صحافی باشد.

قالب

یک لیفلت را می‌توان دو تا، سه تا یا چهار تا کرد.

بوکلت‌ها اغلب به دو قسمت تا می‌شوند.

آیا طراحی بوکلت و لیفلت یکسان است؟

محتوا های بازاریابی به طور مداوم در حال تکامل هستند و همگام شدن با آخرین اصطلاحات می‌تواند چالش برانگیز باشد. بوکلت‌ها و لیفلت‌ها دو اصطلاحی هستند که اغلب به جای هم استفاده می‌شوند، اما در واقع به دو نوع مختلف از محتواهای بازاریابی اشاره دارند. در اینجا نگاهی دقیق تر به تفاوت بین طراحی بوکلت و لیفلت می‌اندازیم:

تفاوت بین طراحی بوکلت و لیفلت چیست؟

بوکلت‌ها معمولا طولانی تر از لیفلت‌ها هستند و اغلب حاوی اطلاعات دقیق تری می‌باشند. از سوی دیگر، جزوات معمولاً کوتاه‌تر هستند و بر پیام‌های مختصر تمرکز دارند.
لیفلت‌ها معمولاً بر روی کاغذهای باکیفیت تر از بوکلت‌ها چاپ می‌شوند و اغلب طرح های رنگارنگ و چشم نوازتری دارند. بوکلت‌ها معمولاً بر روی کاغذ با کیفیت پایین تر چاپ می‌شوند که باعث می‌شود هزینه تولید آنها کمتر شود.
بوکلت‌ها به روش های مختلفی از جمله از طریق پست، نمایشگاه های تجاری یا فروشگاه‌ها توزیع می‌شوند. لیفلت‌ها اغلب به صورت دستی در مکان های عمومی شلوغ توزیع می‌شود.
بوکلت‌ها معمولاً در زمان فراغت گیرنده خوانده می‌شوند، در حالی که لیفلت‌ها برای اسکن سریع در هر زمان و مکانی طراحی شده اند.
طراحی بوکلت و لیفلت می‌تواند ابزارهای بازاریابی بسیار کاربردی باشد، اما باید برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گیرند. بوکلت‌ها برای پیام‌های پیچیده‌تر که نیاز به توضیح بیشتری دارند، مناسب‌تر هستند، در حالی که لیفلت‌ها برای ارسال پیام‌های ساده یا فراخوان برای اقدام ایده‌آل هستند.
هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از لیفلت یا بوکلت برای کمپین بازاریابی بعدی تان، نوع پیامی را که می‌خواهید با آن ارتباط برقرار کنید و مخاطبانی که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید را در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که کدام یک برای شما مناسب است، یک انتشارات حرفه ای می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند.

مزایای طراحی و توزیع بوکلت و لیفلت

بوکلت و لیفلت، هر دو از محبوب ترین روش های بازاریابی زیرا چاپ آنها ارزان است و به دلیل توزیع آسان، در انتقال پیام شما بسیار موثر هستند.
در اینجا برخی از مزایای توزیع بوکلت و لیفلت آورده شده است:

آنها راهی مقرون به صرفه برای دستیابی به مخاطبان زیادی هستند

در مقایسه با سایر اشکال بازاریابی و تبلیغات، طراحی و چاپ بوکلت و لیفلت نسبتاً ارزان است که باعث می‌شود برای مشاغلی با بودجه کم گزینه ایده آلی باشند.

توزیع آنها آسان است

بوکلت‌ها و لیفلت‌ها را می‌توان به روش های مختلفی از جمله از طریق پست، در نمایشگاه های تجاری یا در فروشگاه‌ها توزیع کرد. کارمندان یا داوطلبان نیز می‌توانند آنها را در مکان های عمومی شلوغ تحویل دهند.

تبلیغ با آنها بسیار موثر است

بوکلت و لیفلت روشی مؤثر برای دستیابی به مشتریان بالقوه و تبلیغ محصولات یا خدمات شما هستند. مطالعات نشان داده است که مردم بیشتر احتمال دارد اطلاعاتی را که به صورت چاپی دریافت می‌کنند به خاطر بسپارند تا اطلاعاتی که آنلاین می‌بینند.

آنها به شما اجازه می‌دهند مخاطبان خاصی را هدف قرار دهید

طراحی بوکلت و لیفلت می‌تواند طوری باشد که فقط برای مخاطبان خاص جذاب باشد که به شما امکان می‌دهد پیام خود را سفارشی کنید و اطمینان حاصل کنید که با افرادی که می‌خواهید به آنها دسترسی پیدا کنید، ارتباط برقرار کند.

بوکلت و لیفلت دوستدار محیط زیست هستند

بوکلت‌ها و لیفلت‌ها از کاغذ که یک منبع تجدیدپذیر است ساخته می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند بازیافت یا استفاده مجدد شوند که آنها را به گزینه ای سازگارتر با محیط زیست نسبت به سایر مواد بازاریابی مانند کیسه های پلاستیکی یا بروشور تبدیل می‌کند.
وقتی بوکلت و لیفلت دارای طراحی مناسبی باشند می‌توان از آنها به عنوان یک ابزار بازاریابی قدرتمند استفاده کرد. دفعه بعد که در حال برنامه ریزی یک کمپین بازاریابی هستید، این مزایا را در ذهن داشته باشید.

 

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

 

چگونه یک کمپین توزیع بوکلت و لیفلت موثر برنامه ریزی کنیم؟

اکنون که مزایای طراحی بوکلت‌ها و لیفلت را می‌دانید، وقت آن است که برای توزیع آنها برنامه ریزی کنید. در اینجا چند نکته برای کمک به شما وجود دارد:

اهداف و مقاصد را تعیین کنید

قبل از اینکه شروع به برنامه ریزی کمپین خود کنید، کمی زمان بگذارید تا به آنچه می‌خواهید برسید فکر کنید. آیا می‌خواهید آگاهی از برند را افزایش دهید؟ ترافیک را به وب سایت خود هدایت کنید؟ یا به فکر افزایش فروش یک محصول خاص هستید؟ هنگامی که ایده روشنی از اهداف خود داشته باشید، می‌توانید برنامه ریزی کمپین خود را بر اساس آن شروع کنید.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

با بوکلت یا لیفلت می‌خواهید به چه کسانی دسترسی پیدا کنید؟ اگر بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، می‌توانید روش های توزیع مناسب و استراتژی های طراحی را برای جذب آنها انتخاب کنید.

روش های توزیع مناسب را انتخاب کنید

راه های مختلفی برای توزیع بوکلت‌ها و لیفلت‌ها وجود دارد، از جمله از طریق پست، در نمایشگاه های تجاری یا در فروشگاه‌ها. هنگام انتخاب بهترین روش توزیع برای کمپین تان، مخاطبان هدف و بودجه خود را در نظر بگیرید.

لیلفت یا لیفلت خود را طراحی کنید

اطمینان حاصل کنید که بوکلت یا لیفلت شما به خوبی طراحی شده است و شامل تمام اطلاعات لازم در مورد محصولات یا خدمات شما می‌شود. اگر مطمئن نیستید که چگونه شروع کنید، برنامه ساخت بوکلت آنلاین دومینگو با قالب های آماده و ابزارهای ویرایشی رایگان می‌تواند به شما کمک کند.

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

نتایج تبلیغات را پیگیری کنید

هنگامی که بوکلت‌ها و لیفلت های خود را توزیع کردید، مدتی را برای پیگیری نتایج کمپین خود اختصاص دهید که به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید که آیا کمپین شما موفق بوده است یا خیر و چطور می‌توانید در کمپین‌های آینده آن را بهبود ببخشید.
با پیروی از این نکات، می‌توانید یک کمپین تاثیرگذار با توزیع بوکلت یا لیفلت برنامه ریزی کنید که به شما در دستیابی به اهداف تجاری تان کمک می‌کند.

چطور با قالب های آماده، لیفلت طراحی کنیم؟

روش های مختلفی برای طراحی لیفلت وجود دارد، از جمله سفارش به طراح لوگو یا استفاده از نرم افزارهای طراحی گرافیک حرفه ای. اما اگر بودجه شما برای این نوع بازاریابی زیاد نباشد و بخواهید در هزینه های خود صرفه جویی کنید می‌توانید از قالب های آماده برنامه ساخت لیفلت دومینگو استفاده کنید.

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

مراحل طراحی بوکلت با قالب های آماده این نرم افزار طراحی آنلاین بسیار ساده است که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:
-    در سایت دومینگو ثبت نام کنید
-    از بین طرح های موجود، لیفلت را انتخاب کنید

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

-    قالب های آماده را مرور کنید و روی هرکدام که به اهداف شما نزدیک تر است کلیک کنید

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

-    از ابزارهای ویرایشی رایگان برای ایجاد تغییرات در قالب آماده استفاده کنید. شما می‌توانید تمام متن‌ها، تصاویر و عناصر موجود در قالب را ویرایش کنید. همچنین به ابزارهایی برای ادیت عکس آنلاین، ویرایش فونت فارسی و گالری عکس های استوک رایگان دسترسی دارید تا طرح های خود را جذاب تر کنید.

طراحی بوکلت و لیفلت چه تفاوتی دارد؟

-    در نهایت، طرح خود را دانلود کرده و برای چاپ به انتشارات ارسال کنید.

جمع بندی

در این مقاله تفاوت لیلفت و لیفلت را بررسی کردیم و  متوجه شدیم که هر دو محتواهای بازاریابی چاپی هستند که حاوی اطلاعاتی درباره یک محصول یا خدمات می‌باشند. تفاوت اصلی این است که برگه های بوکلت مانند یک کتاب به هم چسبانده شده یا منگنه شده است، در حالی که لیفلت اینطور نیست. هر دو در صورت استفاده صحیح می‌توانند ابزار بازاریابی موثری باشند.
برای طراحی لیفلت یا پمفلت می‌توانید از ابزار طراحی آنلاین دومینگو کمک بگیرید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین