کارت‌های ویزیت در قرن هفدهم در اروپا خلق شدند. اشراف مرفه آن زمان از کارت‌های ویزیت برای اعلام حضور قریب‌الوقوع خود در شهر یا محلی استفاده می‌کردند. کارت‌های ویزیت آن زمان شبیه به کارت‌های بازی بودند و به یکی از اصلی‌ترین کالاهای جامعه‌ی مرفه آن زمان تبدیل شدند.

برگردیم به دنیای فعلی خودمان... این روزها هر کاری که ما انجام می‌دهیم دیجیتالی است، از ارسال نامه‌ها، امضای قراردادها، ارسال پیشنهادات و شرکت در جلسات گرفته تا ارتباطات عمیق همگی از طریق دنیای دیجیتالی شکل می‌گیرند.

کارت‌های ویزیت یکی از ابزارهایی هستند که دنیای دیجیتال هنوز نتوانسته یک جایگزین محبوب برای آن‌ها پیدا کند. در ادامه‌ی این مطلب ۴ دلیل بیان می‌کنیم که نشان می‌دهند، کارت‌های ویزیت هم‌اکنون در سال ۲۰۲۱ هم‌چنان ارزش خود را حفظ کرده‌اند و یکی از نیازمندی‌های اصلی برای افراد یا کسب‌وکارهایی هستند که نیاز به بازاریابی دارند.

۱) کارت‌های ویزیت در پایداری روابط تاثیرگذارتر هستند

یکی از اصلی‌ترین کارهایی که با کارت‌های ویزیت انجام می‌دهیم، شبکه‌سازی است. شبکه‌سازی به معنای ساخت ارتباطات شخصی، پایدار و واقعی است. فرض کنید به یک رویداد دعوت شده‌اید، در آن‌جا با صدها نفر آشنا می‌شوید که می‌خواهید اطلاعات تماس خود را با آن‌ها در میان بگذارید. یکی از ساده‌ترین کارها اینست که شماره تماس خود را بگویید تا فرد موردنظر آن را در تلفن همراه خود یادداشت کند، اما آیا این کار به نظرتان حرفه‌ای می‌آید؟

یا فرض کنید یک فروشنده هستید که قرار است اطلاعاتی را به مشتری‌تان ارسال کنید. آیا شماره تلفن‌تان را برای او می‌خوانید تا در تلفن همراه خود یادداشت کند، طبیعتا خیر! مبادله‌ی اطلاعات تماس به صورت دیجیتال در حال حاضر غیرممکن است و یک فعالیت فیزیکی در این میان باید صورت گیرد و چه چیزی بهتر از کارت ویزیت.

از طرف دیگر، هنگام مبادله‌ی کارت ویزیت تماس چشمی مابین طرفین ایجاد می‌شود که یک روش ایده‌آل برای شروع روابط تجاری است. دو نفر با چهره هایی که در تلفن‌های‌شان دفن شده‌اند و در حال ارسال پیام کوتاه هستند، هیچ خاطره قابل توجهی از این برخورد ایجاد نمی‌کنند. اما به هنگام انتقال کارت ویزیت به راحتی می‌توانید تماس چشمی برقرار کنید.

البته باید به یاد داشته باشید که اولا ارتباط اولیه شما با فرد مقابل صحیح بوده باشد و دوما کارت ویزیت شما به اندازه‌ای جذاب و خلاقانه باشد که طرف مقابل آن را نگه دارد.

مطالعه بیشتر:

کارت ویزیت‌های خلاقانه‌ای که نظیرشان را ندیده‌اید

۲) کارت‌های ویزیت هم‌چنان یک ابزار مناسب برای بازاریابی مستقیم هستند

بازاریابی از طریق ایمیل، بهینه‌سازی موتورهای جستجو و تبلیغات همگی در جذب مشتریان بالقوه بسیار موثر هستند. با این حال، هیچ‌یک از این روش‌ها هنوز به اندازه‌ی جلسات حضوری قدیمی که با رد و بدل شدن کارت‌های ویزیت به سر می‌رسید، موثر نیستند.

در دنیای فعلی، هر زمانی که نیاز به ساخت یک ارتباط فوری داشتید، مثل نمایشگاه‌های تجاری، کنفرانس‌های صنعتی، فرودگاه‌ها و سایر رویدادها، همراه داشتن کارت‌های ویزیت این اطمینان را به شما خواهد داد که هرگز فرصتی را برای ایجاد ارتباطات تجاری ارزشمند از دست نخواهید داد.

همواره تعدادی از کارت‌های ویزیت خود را به همراه داشته باشید، تا اگر به صورت تصادفی با یکی از مشتریان بالقوه خود ملاقات کردید، آماده‌ی ارائه‌ی اطلاعات تماس خود به او باشید.

۳) کارت‌های ویزیت اولین برداشت مخاطب را می‌سازند

اگر در رشته‌ی بازاریابی تحصیل کرده باشید و یا سررشته‌ای در این حوزه داشته باشید، احتمالا از اهمیت اولین تماس و ساخت اولین ارتباط بسیار شنیده‌اید. در واقع، نحوه‌ی اولین ارتباطی که شما با مشتری بالقوه خود می‌سازید، طرز فکر او را شکل می‌دهد.
کارت ویزیت اغلب چنین نقشی را برای صاحبش بازی می‌کند. شما باید کارت ویزیتی بسازید که به یادماندنی باشد و اطلاعات مناسبی در اختیار کاربر قرار دهد.

در طراحی کارت ویزیت خوب چه مواردی باید مدنظر قرار داده شوند؟

  • اسم شما
  • نام و آدرس شرکت شما  
  • شماره تلفن(های) شما
  • آدرس ایمیل شما (یک آدرس ایمیل حرفه‌ای)
  • آدرس فیزیکی
  • آدرس وب‌سایت شما
  • پیام شرکت، عنوان اینترنتی یا اطلاعات به یادماندنی دیگری که می‌تواند کسب وکار شما را متمایز کند

۴) آن‌ها هم‌چنان "سریعترین" و "ارزان‌ترین" روش برای انتقال اطلاعات تماس هستند

نقش اساسی کارت ویزیت به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات تماس است. به عنوان مثال، هنگامی که با مشتری یا شریک بالقوه جدیدی ملاقات می کنید، می‌توانید کارت ویزیت خود را برای انتقال اطلاعات تماس یا آدرس در اختیار وی قرار دهید. داشتن کارت ویزیت خیلی سریع‌تر از نوشتن نام و شماره شما عمل می‌کند. به علاوه، احتمال این‌که خطای انسانی رخ دهد و اشتباهی حین انتقال اطلاعات رخ دهد را کاهش می‌دهید. 

 نتیجه‌گیری

همان‌طور که مشاهده کردید، کارت‌های ویزیت به دلایل مختلفی هم‌چنان از ارزش بالایی برخوردار هستند. در واقع می‌توان گفت اگرچه کارت‌های ویزیت همانند سایر روش‌های بازاریابی به پیشرفت و توسعه‌ی کسب‌وکارها کمک آن‌چنانی نمی‌کنند، اما نقش بسیار اساسی در پیشبرد سایر روش‌های بازاریابی دارند. به عبارت ساده‌تر، کارت‌های ویزیت راه را هموار می‌سازند تا شما بتوانید به سادگی سایر روش‌های بازاریابی را اجرایی کنید. 

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین