کسب‌وکار و رشد آن در دوران فعلی دچار پیچیدگی‌های بسیار زیادی شده است که بسیاری از افراد از آن با اشباع کسب‌وکارها سخن می‌گویند. در واقع، منظور کلی از این اصطلاح این است که صنایع امروزی دیگر انحصاری نیستند و در هر حوزه‌ای کسب‌وکارهای مختلفی در حال فعالیت می‌باشند و مردم به راحتی می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف انتخاب کنند. این موضوع باعث شده است که کسب‌وکارها توجه ویژه‌ای به مقوله‌ی بازاریابی، آن هم به شیوه‌ی نوین آن داشته باشند.

املاک و شیوه‌ی کاری آن‌ها

براساس تعریفی که ویکی‌پدیا از مفهوم املاک و مستغلات دارد:

املاک و مستغلات به کلیه اموال غیر منقول مستقر در یک ملک گفته می‌شود که به‌طور کلی از زمین، ساختمان، محصولات کشاورزی، منابع طبیعی، مواد معدنی و آب‌های زیرزمینی تشکیل شده‌است. بنگاه یا همان مشاور املاک که در انگلیسی با نام real estate شناخته می‌شود، به کسب و کارهای فیزیکی که به کارهای خرید ملک، فروش ملک، پیش فروش ملک و اجاره ملک می‌پردازند، گفته می‌شود.

در واقع، منظور اینست که مشاورین املاک یا بنگاه‌‌های معاملاتی شرکت‌هایی B2C هستند که به ارائه‌ی خدمات به مشتری نهایی می‌پردازند. از آن‌جایی که در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از املاک وجود دارند و جذب مشتری در این فضا بسیار رقابتی است، در ادامه‌ی این مطلب به معرفی روش‌های بازاریابی برای یک کسب‌وکار حوزه‌ی املاک خواهیم پرداخت.

به یاد داشته باشید که قبل از انجام فعالیت‌های بازاریابی باید یک کسب‌وکار بی‌نقص و مشتری‌مدار طراحی کرده‌ باشید، هیچ کسب‌وکاری با بازاریابی بدون یک محصول خاص به نتیجه نمی‌رسد.

معرفی روش‌های اثربخش برای بازاریابی املاک

بیش از صدها روش برای بازاریابی طراحی شده است که می‌توان برای بازاریابی املاک از آن‌ها استفاده کرد. به طور کلی، نمی‌توان روش بازاریابی خاصی را مختص یک صنعت در نظر گرفت و کسب‌وکارها معمولا براساس شرایطی که در آن قرار دارند و بودجه‌ای که در دسترس آن‌ها قرار دارد، برای انتخاب روش بازاریابی مناسب اقدام می‌کنند.

به عنوان مثال، با این‌که بازاریابی با استفاده از بنرهای شهری یا تبلیغات تلویزیونی هنوز هم یکی از بهترین روش‌های بازاریابی حال حاضر است، اما نمی‌توان آن را برای هر مشاور املاکی تجویز کرد. چرا که این روش‌ها نیازمند هزینه‌های بسیار زیادی هستند که بازگشت سرمایه‌ی آن برای هر کسب‌وکاری مثبت نیست.

بنابراین در ادامه می‌خواهیم راهکارهایی را بیان کنیم که نیازی به هزینه‌ی چندانی نداشته و به راحتی قابلیت اجرایی دارند.

۱) طراحی کارت ویزیت مشاور املاک

 طراحی کارت ویزیت یکی از مهم‌ترین تصمیماتی است که هر مشاور املاکی باید آن را اتخاذ کند. افراد فعال در صنعت شما به دلیل این‌که مدام باید در تماس با مشتریان باشند، نیاز به کارت ویزیت دارند. از این نظر که شما اطلاعات تماس خود را روی یک کارت ویزیت قرار می‌دهید و به هنگام مواجهه با مشتری جدید یا مشتری بالقوه دیگر نیازی به کارهای عجیب و غریب برای انتقال اطلاعات تماس خود نیستید و با دادن یک کارت ویزیت که به بهترین شکل ممکن طراحی شده است، ارتباط ادامه‌داری برقرار می‌کنید.

 از آن‌جایی که هدف اصلی مشاورین املاک از طراحی کارت ویزیت ادامه‌ی ارتباط با مشتری است، بهتر است اطلاعاتی هم‌چون نام کسب‌وکار، آدرس، تلفن تماس دفتر و تلفن همراه روی کارت قرار داده شود. هر اطلاعات دیگری را که فکر می‌کنید به تماس حتمی کاربر منجر خواهد شد، می‌توانید به کارت اضافه کنید.

روندهای طراحی کارت ویزیت در سال ۲۰۲۱

۲) راه‌اندازی کانال‌های اجتماعی

یکی دیگر از بهترین راهکارها برای بازاریابی املاک با کمترین بودجه راه‌اندازی کانال‌های اجتماعی یا همان شبکه‌های اجتماعی است. بهترین کانال‌ها برای کسب‌وکار شما اینستاگرام و تلگرام است. در اینستاگرام می‌توانید پیشنهادات خود را به مشتریان در قالب تصاویر زیبا از املاک ارائه کنید و در تلگرام می‌توانید اطلاعات بیشتری از ملک‌های موجود برای خرید، اجاره یا فروش ارائه کنید. هم‌چنین در هر دوی این بسترها می‌توانید مخاطبان را با کسب وکار خود بیشتر آشنا کرده و اطلاعات کافی را در اختیار آن‌ها قرار دهید.

برای این‌که در این گزینه سریع‌تر به نتیجه برسید و بازگشت سرمایه‌ی کافی داشته باشید، به برخی از ابزارها و تجهیزات هم‌چون اینترنت، دوربین، مهارت نویسندگی، خلاقیت، مهارت‌های گرافیکی و بودجه‌ی لازم برای تبلیغات در ابتدای کار نیاز خواهید داشت.

۳) جلب رضایت مشتریان قبلی

اگر سررشته‌ای از بازاریابی داشته باشید، به احتمال زیاد می‌دانید که بازاریابی دهان به دهان یکی از سریع‌ترین راهکارهای بازاریابی عصر حاضر محسوب می‌شود. بدین طریق که شما خدمات ارزشمندی به یک مشتری ارائه می‌کنید و این مشتری ماجرا را با چند مشتری دیگر در میان می‌گذارد و هر یک از آن‌ها نیز به دوستان خود اطلاع می‌دهند، در نهایت تعداد مشتریان شما به صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند.

از همین رو، راضی نگه داشتن مشتریان قبلی بسیار ارزشمند است. از طرف دیگر، شما کار می‌کنید تا مشکل مشتری را حل کنید، پس چه بهتر که این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید.

۴) تورهای مجازی

اگرچه این مورد جزو بهترین راهکارهای بازاریابی املاک محسوب می‌شود، اما ممکن است به اندازه‌ی کافی کم هزینه نباشد. در این روش، مخاطب می‌تواند به صورت آنلاین به گشت‌وگذار در ملک‌های موردنظرش بپردازد و از این لحاظ بسیار ارزشمند است. اما برای راه‌اندازی آن نیاز به هزینه و مهارت‌های بسیار تخصصی دارید.

۵) اسپانسرینگ

یکی دیگر از رایج‌ترین راهکارهای بازاریابی املاک اسپانسرینگ است، بدین ترتیب که شما اسپانسر یک رویداد یا یک مجموعه می‌شوید و در قبال آن، مجموعه‌ی موردنظر نیز به تبلیغ کسب‌وکار شما خواهد پرداخت. شما می‌توانید رویدادهای مرتبط با صنعت یا حوزه‌ی کاری‌تان را پیدا کنید و با حمایت از آن رویدادها، کسب وکار خود را در مقابل افراد بیشتری قرار دهید.

شما هم‌چنین می‌توانید راهکارهای خلاقانه‌ای پیدا کنید و به شیوه‌ی غیرمستقیم از آن حمایت کنید. به عنوان مثال، شما می‌توانید کارت ویزیت‌های خوراکی (هم‌چون شکلات) تدارک ببینید.

در کمتر از ۵ دقیقه کارت ویزیت آنلاین مربوط به کسب‌وکار خود را به صورت رایگان بساز

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین