در سال های اخیر پست اینستاگرام دیگر تنها راه ارتباط گرفتن با مخاطبان شما و جذب دنبال کننده از میان جمعیت انبوه کاربران دیگر نیست. در واقع از زمانی که قابلیت استوری در اوت ۲۰۱۶ به اینستاگرام اضافه شد، این آپشن اینستاگرام به سرعت میان کاربران محبوب شد و روزانه ۵۰۰ میلیون کاربر فعال از آن استفاده می کنند، یعنی حداقل نیمی از جمع کاربران این شبکه اجتماعی، به صورت کلی هر روز استوری را ایجاد یا مشاهده می کنند.این بدان معنی است که برای شما این پتانسیل وجود دارد که در دو مکان مختلف در یک برنامه با مخاطبان اینستاگرام خود ارتباط برقرار کنید. برای تاثیر گذاشتن بر مخاطبان خود و جذب مخاطبان جدید نیاز به آموزش ساخت استوری حرفه ای دارید که ما در این مقاله به شما عرضه می کنیم، با ما همراه باشید.

در ابتدا لازم است که انواع استوری اینستاگرام را نام ببریم

Live: با گزینه می توانید استوری زنده بگیرید البته توجه داشته باشید در این حالت همانطور که از نامش پیداست، ویدیوی شما به صورت زنده به مخاطبین تان نمایش داده می شود.
Create:  این گزینه مناسب برای ایجاد استوری های متنی می باشد.
Normal: این گزینه برای به اشتراک گذاشتن و استوری کردن یک عکس یا ویدیو معمولی مورد استفاده قرار می گیرد.
به منظور منتشر کردن ویدئو به عنوان استوری، برای ضبط ویدیو نیاز است روی دکمه وسط پایین ضربه زده و به مدت 15 ثانیه انگشت خود را روی این دکمه نگه دارید.
BoomRang: برای ساخت ویدیو کوتاه به سبک GIF اما با سرعت بیشتر از حالت نرمال که به صورت مکرر عقب و جلو می شود. این گزینه بسیار پر طرفدار و محبوب است چون امکان ایجاد استوری خلاق را به کاربران می دهد.
Superzoom: برای مهم نشان دادن و بولد و برجسته کردن یک سوژه می توانید از این قابلیت استوری اینستاگرام یعنی زوم روی سوژه مورد نظر استفاده نمایید.
HANDS-FREE: همان گزینه Normal است با این تفاوت که با انتخاب این گزینه می توانید تنها با یک ضربه و بدون نیاز به نگه داشتن، ویدیوی مورد نظر خود را ضبط کنید. البته در نظر داشته باشید که در استفاده از این گزینه و این روش در صورت پر شدن تایم استوری که همان 15 ثانیه ای بودن استوری های اینستاگرام مد نظر است، به صورت خودکار ادامه ویدئو به استوری دوم و همانطور بعدی و بعدی در صورت ادامه منتقل می شود.
اکنون در ادامه آموزش ساخت استوری حرفه ای به نکات عمومی و ساده اما موثر در تمامی انواع استوری ها پرداخته می شود. اولین قدم داشتن پیش طراحی برای استوری هایتان است و مثلا یکی از راه های مناسب برای سر و شکل دادن به محتوا و ظاهر استوری هایتان استفاده از یک storyboard است. در مقام معنا و چیستی استوری‌ بورد می شود گفت که از چند قاب متوالی که هر قاب شامل متن و تصویر است و تجمیع قاب‌ ها در کنار یکدیگر، به بیان یک داستان یا بخشی از یک داستان می‌پردازند. استفاده از این فرمول به شما کمک می کند که مخاطب خود را با خود همراه کنید و کنجکاوی آن ها را تحریک کنید که تا پایان داستان استوری هایتان همراه شما بیاید. برای تهیه یک استوری بورد هم می توانید شخصا آن ها را طراحی و ایجاد کنید و هم می توانید از سایت StoryboardThat که نمونه های آماده در آن وجود دارد انتخاب و استفاده کنید. 
نکته بعدی که به نظر بسیار ساده می آید، اما کاربردی و مهم است ماندن در خطوط و حفظ زاویه و سایز طلایی است. احتمالا کودکی خود و رنگ آمیزی ها را به یاد دارید که همیشه باید این نکته را رعایت می کردید که رنگ ها از خطوط رسم شده بیرون نزند، اینجا هم همان نکته ها مطرح است. ماندن در داخل خطوط یک هدف مهم است.

آموزش ساخت استوری حرفه ای

از یاد نبرید که استوری های اینستاگرام شما برخی از خطوط و پارامترهای بسیار مهمی دارند که برای حرفه ای بودن باید آن ها را رعایت کنید. به عنوان مثال قسمت بالایی استوری شما، محلی است که نام کاربری شما به نمایش در می آید و قسمت پایینی استوری، محل تعامل با استوری شما توسط مخاطب است، پس نباید هیچ مطلب، گرافیک یا... را در این قسمت ها قرار بدهید.البته از نکات خوب اپلیکیشن اینستاگرام این است که در این مواقع به شما هشدار می دهد که هر چیزی که طراحی کرده اید باید بین خطوط و به صورت تراز قرار گرفته شود.
بنابراین در حالی که ابعاد داستان های اینستاگرام ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است، اینستاگرام نگه داشتن تمام عناصر طراحی کلیدی بین مرکز ۱۰۸۰ در ۱۴۲۰ پیکسل را توصیه می کند و ۲۵۰ پیکسل را در بالا و پایین خالی میگذارد .
استفاده از قلم ها و رنگ های نام تجاری خود، شما باید این را بدانید که وقتی نام تجاری خود یا برند و لوگوی خاصی برای کسب و کارتان دارید باید تمام سعی خود را بر دیده شدن آن بگذارید و استوری های اینستاگرامتان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما می توانید در استوری های خود از رنگ ها، فونت ها و طرحی هایی که در طراحی نام تجاری خود بهره برده اید، استفاده کنید. این کار به مرور به شناخته تر شدن و قابل تشخیص بودن برند شما کمک می کند. مثلا وقتی فالوئر شما داستان های خود را اسکرول می کند و به طرح یا گرافیگی می رسد که مشخصه های رنگ، فونت یا طرح برند شما را در خود دارد به صورت خودکار متوجه می شود که این طرح مربوط به شما و برند شماست، بدون اینکه حتی نیاز باشد که نام طرح را ببیند.
برای داشتن یک استوری زیبا در اینستاگرام، حتما نیاز نیست از طرح های گرافیکی کاملا سفارشی یا عکس های فوق حرفه ای استفاده شود. شما در آموزش ساخت استوری حرفه ای یاد می گیرید که بدون نیاز به طرح های خاص یا دوربین های حرفه ای و صرفا با استفاده از دوربین گوشی هوشمند می توانید از ایده های عالی و منحصر به فردتان عکاسی کنید. فقط کافی ست نسبت ها و ترکیب ها در عکاسی را رعایت کنید و کمی از بازی نور و سایه بهره گیری کنید. البته همواره می توانید از هزاران تصویر و طراحی رایگان که در اینترنت وجود دارد استفاده کنید اما باز از یاد نبرید که باید آن ها را مطابق برند و الگوی بصری که در بالا راجع به استفاده از رنگ و فونت و... برندتان گفته شد، شخصی سازی و بعد استفاده کنید.
اضافه کردن یک سایه متن، می توانید با امکان موجود در خود برنامه اینستاگرام در طراحی های استوری تان خلاق باشید. مثلا می توانید از یک متن، دو نسخه و با دو رنگ متفاوت ایجاد کنید و با کمی فاصله روی هم قرارشان بدهید و این تصور را ایجاد کنید که انگار سایه ی متن اول به روی متن استوری افتاده است و با این روش جلوه بصری زیبایی را به استوری خود ببخشید.

 

آموزش ساخت استوری حرفه ای


دسترسی به رنگ های بیشتر، هنگامی که شما ابزار متن یا نقاشی را در استوری باز می کنید، سه صفحه رنگ برای شما وجود دارد، اما رنگ ها به همین 27 رنگ محدود نمی شود. اگر دست خود را روی یکی از رنگ های پایین صفحه، چند ثانیه نگهدارید طیفی از رنگ های موجود و حتی بیشتر از آن ها برای شما نمایش داده می شوند که می توانید از بین آن ها انتخاب کرده و به استوری هایتان اضافه کنید.
شما همچنین می توانید از این طیف رنگ ها برای گرفتن سایه درست از گرافیک و یا عکس خود استفاده کنید و یا برای ست کردن رنگ های نوشتار و یا طرح های استوری با نام تجاری تان از آن ها استفاده کنید.
ایجاد زمینه و روکش، ابزار نقاشی استوری اینستاگرام بیشتر از یک رنگ ساده و یا برجسته و بولد کردن قسمتی از متن کارایی دارد. مثلا می تواند به راحتی یک زمینه با رنگ مد نظرتان به شما بدهد که مانند روکشی بر روی صفحه نخست عمل میکند. اگر قصد آن را دارید که مطلب یا اطلاعیه ای را بدون پیدا کردن عکس پس زمینه به اشتراک بگذارید، کافی است که ابزار قلم را باز کنید و رنگ مورد نظر خود ر ا انتخاب کنید. سپس چند ثانیه ای انگشت خود را روی صفحه استوری نگه دارید، بعد از چند ثانیه متن استوری کاملا به رنگ انتخابی شما در می آید.
استفاده از برچسب ها و GIF ها، از دیگر امکانات استوری اینستاگرام استفاده از گزینه هایی مثل GIF ها، برچسب ها، هشتگ ها، نظرسنجی، پرسش و...است. شما با سرچ می توانید انواع استیکر ها و سبک های مختلف ایموجی ها و... را به استوری خود اضافه کنید  و یا راه تعاملی با مخاطبان خود مثل پرسش یا نظرسنجی و... را در استوری خود ایجاد کنید و بازخورد بیشتری از کاربران بگیرید.
حتی امکان اضافه کردن برچسب ها و... توسط خودتان برای استفاده شخصی و یا ارسال به باقی کاربران برای دسترسی آن ها وجود دارد که البته تبدیل به یک نام تجاری تایید شده در Giphy برای شما می شود.
از دیگر امکانات استوری اینستاگرام برای اکانت های تایید شده و یا همان اکانت هایی که دارای تیک آبی کنار نام خود هستند و یا کاربرانی که  بیش از 10,000 هزار دنبال‌کننده دارند، می‌ توانند پس از آماده‌ سازی محتوای تصویری یا ویدیویی مورد نظر خود در بالای صفحه استوری روی آیکونی با نماد  زنجیر شکل کلیک کرده و آدرس اینترنتی مورد نظر خود را به استوری شخصی خود اضافه کنند. این قابلیت همان Swipe-Up (سوایپ-آپ)  نام دارد.
اگر می خواهید استوری هایتان را بیش از 24 ساعت نگه داشته و  ذخیره کنید، می توانید آنها را به نکات برجسته یا همان هایلایت مختلف در پایین پروفایل خود، در صفحه اول پیج اینستاگرام تان اضافه کنید. هیچ محدودیتی برای تعداد نکات برجسته ای که می توانید ایجاد کنید وجود ندارد، اما باید در نظر داشته باشید که همواره تنها پنج هایلایتی که به تازگی به روز شده اند در زیر پروفایل شما ظاهر خواهند شد و کاربران باید برای مشاهده باقی پوشه های هایلایتی شم، پوشه های برجسته شده را ورق بزنند.
همچنین شما می توانید تصاویر یا طرح های سفارشی و مختلفی برای هر یک از این  پوشه های نکات برجسته ایجاد کنید و ما به شدت توصیه می کنیم شما این کار را انجام دهید و البته مطمئن شوید که این تصاویر یا طرح ها مطابقت و همپوشانی خوبی با نام تجاری شما داشته باشد.
اگر هنوز در مورد طراحی خود برای کسب و کار یا داستان های شخصی اینستاگرام خود مطمئن نیستید، راه حلی برای آن وجود دارد، با یک الگوی مشخص شروع به کار کنید. شما می توانید از قالب های آماده استفاده کنید و یا از وبلاگ ها، محصولات جدید، تصاویر و... الهام بگیرید و با استفاده از رنگ ها و فونت های مختلف یا لوگوی مخصوص خودتان، طرح های خلاقانه و منحصر به فرد ایجاد و به استوری هایتان اضافه کنید.

سخن آخر

با استفاده از آموزش ساخت استوری حرفه ای، طراحی و استفاده از ایده های خود را از امروز شروع کنید و با مخاطبان خود ارتباط بگیرید و نظر کاربران را به سمت خود جلب کنید. برای شناخته تر شدن برند شخصی تان نیاز به دیده شدن و درست دیده شدن دارید. با طراحی های ساده شروع کنید و به مرور که مخاطبان شما رو به ازدیاد گذاشت، تجربه شما نیز بیشتر شده و طراحی هایتان حرفه ای تر و مشخصه کاری شما محسوب می شود و این به برند سازی کسب و کار شما بسیار کمک می کند. از جلوه های بصری در استوری هایتان استفاده کرده و از نتیجه تلاش خود لذت ببرید.

منابع:

https://buffer.com/library/instagram-stories-design-tips/

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین