دسته‌بندی طرح ها

طراحی پوستر

طراحی کردن پوستر مقوله تخصصی است که هر کسی نمی تواند از جایش بلند شود و با یک کاغذ و قلم شروع به طراحی آن کند. مسلما پوسترها به دلیل تاثیرات بسیار زیادی که بر روی مخاطب دارند، اهمیت زیادی نیز داشته و در طراحی آن ها باید نهایت دقت را به خرج داد.
 مولفه های بسیاری در این زمینه وجود دارند که برخی از آن ها را در این مقاله مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم تا به طور کلی طراحی های انواع پوسترها، نکاتی که در این زمینه مهم هستند و همچنین آشنایی با سایتی به نام "دومینگو" را نیز در این مقاله بگنجانیم تا در نهایت به شما در داشتن یک پوستر عالی و با کیفیت کمک کرده باشیم. 

پوستر چیست؟

پیش از هر چیزی باید بدانیم که پوستر چیست. پوسترها به صفحات بزرگ و کوچکی گفته می شوند که به منظور اطلاع رسانی و تبلیغات طراحی شده و یا در سطح شهر نصب شده و یا بین مردم پخش می شوند. موضوعاتی که از طریق پوسترها اطلاع رسانی شده و به نمایش گذاشته می شوند، موارد مختلفی هستند و می توانند موضوعاتی شامل اطلاع زمان برگزاری همایش های تخصصی را تا تبلیغات برند آبلیموی یک کارخانه را در بر بگیرند. 

تاریخچه پیدایش پوستر

تاریخچه دقیقی از زمان پیدایش پوسترها وجود ندارد. برخی از مورخان تاریخ آن را به حدود قرن نوزدهم یعنی 200 سال پیش مربوط می دانند و برخی دیگر نیز که بیشتر تاریخ شناسان شرقی هستند و توانسته اند نمونه ها و آثاری از انواع پوسترها یا همان اعلان ها را در کتیبه های آشوری و بابلی پیدا کنند. 
یکی دیگر از نکات مهم در خصوص تاریخچه مربوط به پوستر به شناخت پدر پوستر دنیا ارتباط پیدا می کند. پدر پوستر دنیا با نام "ژول شره" شناخته می شود. این فرد تعداد زیادی پوستر از خودش برجای نگذاشته است اما همان 30 عدد پوستری که طراحی و اجرا کرده است، نشان دهنده خلاقیت و مهارت خارق العاده او در شناخت ماهیت رنگ ها و همچنین استفاده از لیتوگرافی در طرح هایش بود. 
سابقه و تارخ استفاده از پوسترها در دنیای ایران حدودا مربوط به یک و نیم قرن پیش و یا 150 سال پیش می شود. در آن زمان برای نخستین بار از پوسترهای مختلف برای تبلیغات موضوعات دینی استفاده کردند و پس از آن بود که به مرور استفاده از این شیوه اعلان در کشور بیشتر شد و به دیگر بخش ها نیز سرایت کرد. 

نکات مهم در طراحی پوستر

نکات مهمی وجود دارد که در هنگام طراحی پوستر از هر نوعی که باشد، باید مورد توجه قرار گیرند. این نکات را در این قسمت ذکر کرده و به طور کامل توضیح داده ایم. 

1. حجم اطلاعات

فراموش نکنید که پوستر فقط یک صفحه است، بنابراین نمی توانید به اندازه یک کاتالوگ اطلاعات را داخل یک صفحه پوستر بگنجانید. باید میزان و حجم اطلاعاتی که قرار است بر روی پوسترها چاپ شود را به نحوی تنظیم کنید که اطلاعات در هم و شلوغ نبوده و در یک صفحه پوستر جا شود. 

2. نوع اطلاعات

افراد زمان زیادی را نمی توانند صرف خواندن اطلاعات موجود بر روی پوسترهای دیواری، بیلبوردهای تبلیغاتی بزرگ و...کنند. نهایت زمانی که یک فرد صرف نگاه کردن به پوسترها می کند از بین 3 ثانیه تا 10 الی 15 ثانیه است. این موضوع نشان می دهد که شما باید نوع اطلاعاتی که قصد دارید در پوستر چاپ کنید را به صورت کاملا وسواسی و با دقت انتخاب نمایید تا مخاطبان شما فقط اطلاعاتی را ببینند که به آن نیاز دارند. 

3. تعیین نوع پوستر

معمولا مردم اهداف مختلفی را از چاپ پوسترها دارند. این اهداف مختلف شامل موارد گوناگونی می شود. باید بدانید که پوسترها نیز انواع مختلفی دارند. در هنگام انتشار پوستر مورد نظر خود سعی کنید حتما به این نکته توجه داشته باشید که نوع پوستر انتخابی شما با محتوایی که قرار است بر روی آن به چاپ برسد، تطبیق داشته باشد. به طور مثال اگر قرار است برای تبلیغات یک فیلم پوستر چاپ کنید باید نوع پوستر متفاوت از زمانی باشد که می خواهید یک همایش را به اطلاع دیگران برسانید. 

4. قانون طراحی پوستر

شاید در بسیاری از مقالات و مطالب خوانده باشید که در طراحی کردن یک پوستر یک سری قواعد و قوانین وجود دارد که باید حتما آن ها را رعایت کنید. این موضوع تا حدودی صحت دارد. به طور مثال رعایت حجم مطالب، تناسب نوع پوستر با محتوا و...جز مواردی هستند که باید رعایت شوند؛ اما در خصوص دیگر موضوعات همچون شکل، نوع فونت نوشته ها، رنگ های به کار رفته در پوستر و...هیچ قانونی مطرح نمی شود و به عنوان یک طراح این شما هستید که پوستر مورد نظر خودتان را طبق سلیقه و جهان بینی که دارید، طراحی خواهید کرد. 

5. زاویه دید

بسیاری از پوسترهایی که به دیوارهای شهر چسبانده می شوند و یا همچون بیلبوردها در سطح شهرها نصب می گردند در حال تبلیغ یک ایده، محصول و یا معرفی و اعلان زمان یک رویداد هستند. در صورتی که در مکان مناسبی نصب نشوند و یا حتی زاویه دید آن ها مناسب نباشد بهتر است مطمئن شوید که تمام هزینه ها و زحماتی که برای تهیه ان پوستر یا بیلبورد کشیده اید به هدر رفته است. بنابراین فراموش نکنید که زاویه دید مناسب برای مخاطبان خود با پوستر را حتما در نظر داشته باشید. 

6. گروه هدف

تعیین گروه هدف در تمام عرصه های تبلیغاتی موضوع و نکته بسیار مهمی است. معمولا زمانی که قرار است محصولی را تبلیغ کنید باید بدانید که این محصول برای چه افرادی مناسب خواهد بود. مثلا اگر محصولات لوازم آرایشی را می خواهید بر روی پوسترها و بیلبوردها به نمایش بگذارید، بهتر است مکان نصب آن ها را در اطراف سالن های آرایشی، مراکز خرید و به طور کلی اماکنی که خانم ها در رفت و آمد هستند انتخاب کنید. نکته بعدی نیز توجه کردن به سلیقه مخاطبانی است که در گروه هدف شما قرار می گیرند. 

7. خلاقیت

می توان گفت خلاقیت اولین نکته ای است که در طراحی یک پوستر باید در نظر داشته باشید. با داشتن خلاقیت و نوآوری در این کار می توانید یک ایده جدید و کاملا به روز را به مردم عرضه کنید که تاکنون آن را ندیده اند. همین موضوع سبب جلب توجه بیشتر آن ها خواهد شد. 

8. چاشنی طنز

برای برخی از پوسترها، به خصوص پوسترهای تبلیغاتی می توانید از چاشنی طنز نیز استفاده کنید که سبب می شود طراحی شما و همچنین محصول یا خدماتی که در حال تبلیغ آن هستید به شکل قوی تری در ذهن دیگران باقی بماند؛ بنابراین در صورتی که گمان می کنید در پوستر طراحی شده شما کمی جا برای موضوعات فان و جذاب وجود دارد حتما از آن ها استفاده کنید و مطمئن باشید که نتایج خوبی را نیز خواهید گرفت. 

9. پالت رنگ ها

همان طور که در قسمت های قبلی گفته شد برای انتخاب فونت و یا رنگ به کار رفته در طراحی پوستر مورد نظر خودتان نیاز به هیچ قاعده و قانونی وجود ندارد؛ اما چند مورد وجود دارد که باید از آن ها استفاده کنید تا خلاقیتی که به خرج می دهید بتواند بهترین و بیشترین بازدهی را برای شما به ارمغان بیاورد. 
طیف رنگ های استفاده شده در یک پوستر باید دارای هارمونی و تناسب خاصی باشند. نمی توانید به طور مثال چنین رنگ متضاد و جیغ را در کنار هم در یک پوستر انگیزشی و آرامش بخش استفاده کنید. نکته دیگری که نشان می دهد هارمونی و طیف رنگی بسیار اهمیت دارد آن است که اگر بخواهید از چندین رنگ بی ربط به یکدیگر استفاده کنید به طور قطع سبب آشفتگی ذهن مخاطبان خود خواهید شد که نتیجه خوبی را در بر نخواهد داشت. 

10. اشکال هندسی

مورد بعدی در خصوص اشکال هندسی و خطوطی است که در زیربنای تصاویر استفاده می شوند. معمولا اگر خطوط به صورت منحنی باشند بیشتر حس راحتی را به مخاطب القا می کنند، بنابراین استفاده از آن ها برای پوسترهایی که محتوای تبلیغاتی یا طنز دارند گزینه بسیار خوبی است. اما در مورد پوسترهایی با موضوعات جدی تر می توان گفت که استفاده از خطوط صاف و شکسته بهتر و بیشتر می تواند موضوع را به مخاطب انتقال دهد. 

کاربردهای پوسترها

در خصوص کاربردهای پوسترها می توان گفت که هدف اصلی تمام آن ها انتقال اطلاعات به مخاطبان و همچنین جذب آن ها به سمت قبول کردن اطلاعات منتقل شده است. معمولا از پوسترها برای موارد مختلفی همچون موضوعات آموزشی، تبلیغات اجناس و محصولات، موضوعات انگیزشی، تبلیغ فیلم و سریال ها، موضوعات دینی، فرهنگی و سیاسی و...استفاده می کنند. 

انواع پوستر

شناخت انواع پوستر همان طور که در قسمت های قبلی نیز گفته شد می تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی نحوه انتخاب پوستر توسط شما بگذارد. در نهایت نیز انتخاب نوع پوستر سبب می شود تا بتوانید بیشترین و یا کمترین بازدهی را از پوستر مورد نظر داشته باشید. 

1. پوسترهای تبلیغاتی

اولین گروه پوسترها که از بین دیگر موارد بیشتر دیده می شوند و قسمت بزرگی از این محصولات را تشکیل می دهند، پوسترهای تبلیغاتی هستند. همان طور که از اسم پوسترهای تبلیغاتی مشخص است، برای نمایش دادن، عرضه کردن و همچنین فروختن یک کالا یا محصول به مشتریان به کار می روند. 
در پوستر تبلیغاتی، نحوه طراحی باید به گونه ای باشد که این مراحل به صورت خودکار و ناخودآگاه برای مشتری طی شود: ایجاد کشش و جذب در مخاطب برای دیدن پوستر، ایجاد علاقه در او برای خواندن تمام مطالب موجود در پوستر و در نهایت ایجاد علاقه و همچنین کنجکاوی در مخاطب برای تماس با مرکز یا فروشگاه و...که کالا و خدمات مورد نظر را ارائه می دهد. در صورتی که یکی از این اتفاقات رخ ندهد باید بدانید که پوستر مورد نظر مولفه های لازم برای جذب مخاطب و همچنین ارائه یک تبلیغ عالی و کامل را نداشته است. 

2. پوسترهای سیاسی

دومین مورد با نام پوسترهای سیاسی شناخته می شوند. پوسترهای سیاسی در هر زمانی می توانند دارای مضامین و محتواهای متفاوتی باشند. گاهی اوقات این پوسترها به منظور اطلاع رسانی در خصوص وقایع سیاسی هستند. مثلا اطلاع از زمان تشکیل جلسات سران کشورها در سازمان ملل و یا پوسترهایی که در زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان و...پخش می شوند می توانند نمونه ای از پوسترها سیاسی به حساب بیایند. 
نوع بعدی این دسته از پوسترها شامل مواردی همچون اعلامیه های پنهانی، عکس سران یک جنبش و...هستند که به منظور امید بخشی و همچنین افزایش روحیه مبارزان چاپ و تکثیر می شوند. 

3. پوسترهای سینمایی

پوسترهای سینمایی که با نام پوسترهای فیلم نیز شناخته می شوند، شامل اعلان هایی می گردند که هدف تبلیغ یک فیلم سینمایی جدید و یا یک سریال جدید را دارند. در این پوسترها باید دقت بیشتری را به خرج دهید. به طور مثال می توان گفت که یک پوستر سینمایی باید دارای چند مولفه مهم همچون ستارگان فیلم، نشان دادن ژانر کلی فیلم و همچنین جذابیت های بصری دیگر باشد که سبب تشویق مخاطب به دیدن آن فیلم گردد.
در گذشته پوسترهای سینمایی نسبت به امروز بیشتر استفاده می شدند، هم اکنون می توان گفت که این پوسترها از حالت کاغذی و ثابت خارج شده و بر روی نمایشگرهای بزرگ و به شکل تیزرها ارائه می شوند. 

4. پوسترهای مسافرتی

حتما در نزدیکی آژانس های هواپیمایی، فرودگاه ها، ایستگاه های راه آهن و اتوبوس ها پوسترهای مسافرتی را دیده اید که سعی دارند برخی از مناطق و جاذبه های گردشگری را به رویایی ترین شکل ممکن به مخاطب نشان دهند. زمانی که مخاطب باور کند به رفتن به چنین فضایی نیاز دارد به دنبال آدرس و شماره تلفن آژانس مسافتری مذکور می گردد که قرار سفر خود را تنظیم نماید. 
در چنین شرایطی می توان گفت پوستر مسافرتی کار خود را به خوبی انجام داده است و توانسته به سادگی و راحتی افراد را ترغیب به رفتن به مسافرت کند. 

5. پوسترهای انگیزشی

پوسترهای انگیزشی پوسترهایی هستند که امروزه بیش از هر چیز دیگری به آن ها نیاز دارید. بر روی این پوسترها معمولا عکس های زیبا، جملات انگیزشی و امیدوار کننده و...به چاپ می رسد. برای انتخاب رنگ این پوسترها باید دقت داشته باشید که رنگ های انتخابی شما باید بتوانند همزمان امید، انگیزه و همچنین آرامش را به مخاطبان شما انتقال دهند. جملاتی که برای این موارد به کار می روند نیز باید به نوعی انتخاب و طراحی شوند که مخاطب پس از خواندن همان جملات کوتاه به انرژی و انگیزه ای که نیاز دارد دست پیدا کند. 

6. پوسترهای آموزشی

پوسترهای آموزشی شامل موضوعات و مسائلی هستند که می توانید آن ها را در خصوص آموزش دادن و ارتقا سطح علمی در هر زمینه ای به کار ببرید. گاهی اوقات این پوسترها شامل مواردی همچون توضیح گرامر زبان انگلیسی، افعال بی قاعده و...می شوند. گاهی اوقات نیز برای اطلاع رسانی از همایش های علمی، ارتقا سطح آگاهی مردم در خصوص بیماری های خاص و یا مراقبت های پزشکی که غالبا در بیمارستان ها استفاده می شوند، از آن ها استفاده می کنند. 

ویژگی های یک پوستر خوب

حالا که با موضوعات و جنبه های مختلف یک پوستر خوب آشنا شدیم می توان بگوییم که مبحث ویژگی های یک پوستر خوب نیز می تواند بسیار مهم باشد. تفاوتی ندارد که به عنوان یک مشتری که درخواست طراحی پوستر را دارید در حال مطالعه این مطلب هستید و یا آن که در حال حاضر کار طراحی پوستر را انجام می دهید؛ به هر حال شناخت این ویژگی ها می تواند به شما کمک های بسیاری کند. 

1. سادگی یا پیچیدگی موضوع

اولین مورد مربوط به ساده بودن و یا پیچیده بودن طراحی پوستر است. در صورتی که از نقش های درهم و تو در تو در پوستر خود استفاده کنید ممکن است سبب گیج شدن مخاطب شوید و او از آن که بخواهد وقت و تمرکز زیادی را برای درک موضوع هدر دهد، صرف نظر کند و به طور کامل پوستر شما را کنار بگذارد و آن را نادیده بگیرد. 
فراموش نکنید که نقطه عکس این ماجرا نیز وجود دارد. اگر پوستر بسیار ساده باشد و ذهن مخاطب چیز جالب و یا جدیدی را در آن نبیند به احتمال زیاد باز هم آن را نادیده خواهد گرفت؛ بنابراین حد وسط و میانه را در خصوص این موضوع حتما به خاطر داشته باشید. 

2. رسایی و وضوح

دومین مورد که همچون مورد اول دارای اهمیت زیادی است مربوط به گویا و واضح بودن مطالب مندرج در پوستر است. باید پوستر را به شکلی طراحی کنید که مخاطب شما متوجه هدف شما از طراحی این پوستر شود. به طور مثال اگر قرار است محصولی را به فروش برسانید، فراموش نکنید که حتما راه ارتباطی را برای مشتری و همچنین شرکت عرضه کننده محصول در پوستر درج کنید. 

طراحی پوستر با دومینگو

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که برای کار خودتان پوستر طراحی کنید و از مزیت های آن بهره ببرید؟ اگر تاکنون به این موضوع فکر نکرده بودید، احتمالا پس از خواندن این مطلب به این فکر افتاده اید. حالا چطور باید یک طراح پوستر برجسته و ماهر را پیدا کنید تا بتوانید به هدف خود از طریق تبلیغات پوستری دست یابید؟ 
در صورتی که هنوز در ابتدای راه هستید می توان گفت نیازی به استفاده از طراح برجسته و بسیار ماهر نیست، بلکه می توانید تنها با استفاده از یک سایت و ابزارهای آنلاینی که این سایت در اختیار شما قرار می دهد کار طراحی پوستر خود را به نحو احسنت انجام دهید. در سایت دومینگو تمامی ابزارها همچون قالب های آماده، عکس ها و استیکرهای رایگان، فونت های مختلف فارسی و انگلیسی جهت نگارش متن، پالت های فوق العاده رنگ و سایه ها و...وجود دارند که می توانید به سادگی و راحتی از آن ها برای به انجام رساندن کار خودتان استفاده کنید. 

جمع بندی

هر پوستری که طراحی و پیاده سازی می شود دارای هدف خاص و مشخصی است. شما و یا هر فرد دیگری که کار طراحی پوستر را انجام می دهید باید بدانید که پوستر شما در واقع زبان شما است و باید بتوانید از طریق همین دریچه با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. رعایت کردن تمامی نکات و مواردی که در قسمت های بالایی بیان شدند می توانند تاثیر شگفت انگیزی بر روی نتیجه ای که از طراحی پوستر مورد نظر خود انجام داده اید، بگیرید. 
یکی از راه های طراحی پوستر همان طور که گفته شد، استفاده از ابزارهای آنلاین است. مسلما سایتی همچون دومینگو می تواند به صورت پیش فرض و با رعایت تمام نکات لازم، برای افرادی که هیچ سر رشته ای از این موضوع ندارند، بهترین و زیباترین پوستر ممکن را در کمترین زمان ممکن طراحی کند.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید