لوگو دومینگو

لیفلت آموزشی چیست؟

۳۰ بهمن ۱۴۰۲

|

زمان مطالعه:‌ ۱۰ دقیقه

میزان اطلاعاتی که در حافظه هر فرد نگهداری می‌شود محدود است. لیفلت آموزشی برگه ای حاوی اطلاعات ضروری یا خلاصه ای از اطلاعات مهم است که به افراد کمک می‌کند راحت تر اطلاعات را در ذهن خود سازمان دهی کرده و به خاطر بیاورند.
بیشترین کاربرد طراحی لیفلت آموزشی در مدارس و برای دانش آموزان است. با اینحال نوع دیگری از لیفلت های آموزشی با نام لیفلت تبلیغاتی نیز طراحی می‌شود که معمولا در آن اطلاعاتی درباره نحوه نصب، راه اندازی یا کار با یک محصول خاص اموزش داده می‌شود.
در این مقاله به بررسی هر دو نوع لیفلت آموزشی خواهیم پرداخت.

جزوه آموزشی برای مدارس یا لیفلت درسی چیست؟

زمانیکه دانش آموزان برای اولین بار با حوزه جدیدی آشنا می‌شوند، استفاده دقیق و برنامه ریزی شده از لیفلت درسی به عنوان یک جزوه خلاصه شده به آنها فرصت می‌دهد تا این دانش کلیدی را بازیابی و یادآوری کنند و مهارت های حیاتی خود را نشان دهند که به آنها کمک می‌کند تا به مرور زمان این درس جدید را در حافظه بلندمدت خود قرار دهند و ارتباطات پایداری با آن برقرار کنند که درک آنها را تقویت می‌کند.
جزوات آموزشی شامل واژگان کلیدی با تعاریف، تاریخ‌ها و جدول زمانی، نقشه‌ها، افراد مهم و سایر دانش های مرتبط همراه با مهارت های کلیدی است که دانش اموزان باید فرا بگیرند. معمولا انتظار می‌رود که دانش آموزان تا پایان یک سال تحصیلی تمام اطلاعات مربوط به جزوه آموزشی را یاد بگیرند و بتوانند جزئیات کلیدی آن را به خاطر بیاورند.
اطلاعات موجود در یک لیفلت آموزشی، اطلاعات ضروری است که در مورد یک مطلب به طور خلاصه گرداوری شده است، اما همه موضوعات به طور کامل بیان نشده اند و فقط خلاصه ای از انها در لیفلت ارائه شده است. خود دانش اموز به مرور زمان درک بسیار عمیق تری از هر مطلب بدست خواهد اورد و می‌تواند درباره آن بیشتر بحث کند و توضیح دهد.

معلمان چگونه از جزوات آموزشی استفاده می‌کنند؟

معلمین معمولا جزوه آموزشی را در ابتدای هر درس نشان می‌دهند تا توجه دانش اموزان را به مطالبی جلب کنند که خود دانش آموزان به مرور انها را کشف خواهد کرد.
لیفلت اموزشی به دانش امزوان کمک می‌کند تا اطلاعات خود را با یک تصویر بزرگتر مطابقت دهد.
طراحی لیفلت آموزشی، اهداف زیر را دنبال می‌کند:

ارزیابی دانش دانش‌آموزان: 

یکی از کاربردهای لیفلت آموزشی برای ارزیابی اطلاعات دانش اموزان است، شما می‌توانید به دانش‌آموزان یک جزوه آموزشی «حاوی سوالات جمع بندی» در پایان ترم بدهید تا ببینید هر دانش اموز چه میزان از کل مطالب درسی را فرا گرفته است. 

مرور مطالب درسی قبلی: 

کمک به مرور و تکرار مطالب اصلی یکی دیگر از کاربردهای لیفلت آموزشی است. این محتواها زمانیکه فاصله طولانی بین تدریس بوجود می‌اید مثل تعطیلات عید، به دانش آموز کمک می‌کند تا دوباره مطالب درسی قبلی را یاداوری کند. 

ایجاد ارتباط بین مطالب درسی قبلی و آینده:

معلمان می‌توانند جزوات آموزشی مربوط به سال قبل یا بعد را مطالعه کنند تا به سرعت درک کنند که دانش آموزان قبلاً چه مطالبی را فرا گرفته اند و در ترم جدید باید روی چه مطالبی تمرکز کنند.

دانش آموزان چگونه از لیفلت آموزشی استفاده می‌کنند؟

دانش آموزان می‌توانند  از جزوات آموزشی به روش های مختلفی استفاده کنند، مانند:
•    ارزیابی خودشان
•    به عنوان یک مرور فوری
•    برای ایجاد ارتباط بین دروس قبلی و آینده
•    برای آگاه یافتن از یک دید کلی از مسیر یادگیری خود 
لیفلت آموزشی همچنین می‌تواند یک جزوه تمرینی ایده ال در خانه باشد که دانش آموز با کمک آن، دانش و مهارت‌های کلیدی خود را در خانه مرور کند.

لیفلت اموزشی تبلیغاتی 

لیفلت های تبلیغاتی که حاوی اطلاعاتی درباره یک محصول هستند و اموزش هایی مانند نحوه نصب و استفاده از یک محصول در آنها درج شده، به روش های مختلفی از جمله توزیع درب منزل، در فروشگاه، از طریق پست یا در رویدادها به دست مصرف کننده می‌رسند. طراحی و چاپ لیفلت اموزشی تبلیغاتی با کمک ابزار طراحی آنلاین مانند دومینگو بسیار آسان است که آنها را به راهی سریع و کارآمد برای انتقال پیام شما تبدیل می‌کند.
مزیت اصلی لیفلت آموزشی توانایی آنها برای هدف قرار دادن یک مخاطب خاص است. با  توزیع محلی، شرکت‌ها می‌توانند اطمینان حاصل کنند که لیفلت آنها به دست افرادی می‌رسد که به احتمال زیاد به محصولات یا خدمات آنها علاقه مند هستند.
با این حال، یکی از معایب این تبلیغات چاپی،این است که به راحتی می‌توان آنها را نادیده گرفت یا دور انداخت، به خصوص اگر به خوبی طراحی نشده باشند یا به گیرنده مربوط نباشند.
علاوه بر این، لیفلت‌ها می‌توانند تأثیر کمتری نسبت به سایر اشکال تبلیغاتی داشته باشند، مانند تبلیغات تلویزیونی یا آنلاین، که ممکن است دسترسی بیشتری داشته باشند و برای مدت طولانی تری در حافظه مخاطب باقی بمانند.

 

لیفلت آموزشی چیست؟

 

مزایا و معایب تبلیغات با لیفلت آموزشی

به منظور بازاریابی موثر کسب و کار تان، یافتن آنچه برای کسب و کار شما مفید است ضروری است. با این حال، بسیاری از مردم استفاده از لیفلت آموزشی را به عنوان یک تبلیغات موثر در سال 2024 نادیده می‌گیرند
این نوع تبلیغات، مزایا و معایب خاص خود را دارد که در ادامه انها را مرر می‌کنیم:

مزایای لیفلت تبلیغاتی

لیفلت آموزشی، یک تکنیک بازاریابی مقرون به صرفه است

رستوران‌های محلی یا شرکت‌های بازاریابی اغلب بروشورهایی را برای تبلیغ برندهای خود توزیع می‌کنند. هزینه توزیع لیفلت از طریق پست نسبت به استخدام افراد (یعنی پرداخت هزینه ساعتی برای نیروی انسانی مورد نیاز برای انجام این کار) نسبتاً کمتر است
در مقابل، تلاش برای جلب توجه از طریق تبلیغات آنلاین می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، زیرا ممکن است مجبور شوید برای تبلیغات کلیکی یا طراحی پست و استوری اینستاگرام هزینه بالایی بپردازید. که می‌تواند میلیون‌ها تومان در هر ماه هزینه داشته باشد) و همیشه ترس از عدم بازگشت سرمایه‌گذاری در تکنیک‌های بازاریابی دیگر وجود دارد که ممکن است تجربه ای در آن نداشته باشید.
هزینه طراحی و توزیع لیفلت‌ها به خصوص اگر از لیفلت ساز آنلاین رایگان استفاده کنیدم به طور قابل توجهی کمتر از سرمایه گذاری در استراتژی بازاریابی دیجیتال است. برای چاپ لیفلت های آموزشی با کیفیت بالا، چاپ دیجیتال یا افست می‌تواند راه حلی مقرون به صرفه باشد. از این روش های چاپ می‌توان علاوه بر ارزان بودن، برای چاپ در تیراژ بالا نیز استفاده کرد.
چاپ لیفلت تبلیغاتی آموزشی به صورت دیجیتال یا آفست منجر به طراحی تصاویر و محتوای واضح می‌شود که مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لیفلت‌ها مملو از اطلاعات هستند

لیفلت‌ها نسبت به محتواهای دیجیتال مارکتینگ محدودیت کلمات و محدودیت تصاویر کمتری دارند. این محتواها علاوه بر داشتن یک چیدمان بصری دلپذیر، برای ارائه اطلاعات مورد نیاز شما ایده آل هستند. لیفلت های آموزشی می‌توانند شامل لوگو شرکت، اطلاعات تماس، تصاویر و اطلاعاتی در مورد محصولات یا خدماتی باشد که شما تبلیغ می‌کنید.
در این محتواها می‌توان متن‌های طولانی را با ظاهری جذاب به مخاطب نمایش داد و محدودیت‌های کمتری در طراحی آن وجود دارد. بسیار مهم است که فقط اطلاعات ضروری را در لیفلت آموزشی درج کنید و تعادل مناسبی بین گنجاندن همه اطلاعات لازم با تصاویر گیرا ایجاد کنید، تا جزوه شما به یک پیام متنی بی روح نباشد.
برای طراحی لیفلت آموزشی تبلیغاتی ایده آل، تصاویر و متن باید در طرحی خوانا ارائه شوند. متن باید مختصر، دارای نقطه گلوله و سرفصل باشد، زیرا این کار متن را کوتاه و خواندن آن را آسان‌تر می‌کند و همچنین در لیفلت بهتر دیده می‌شود.

از نظر بصری خوشایند باشد

داشتن یک چیدمان جلب توجه که رنگارنگ است، شامل تصاویر و شامل سرصفحه های چشم نواز است، می‌تواند به یک جزوه کمک کند توجه مشتریان احتمالی را جلب کند. بر خلاف تبلیغات پولی، بروشورها از نظر بصری خوشایند هستند و می‌توانند در سبک های مختلف طراحی شوند تا توجه مشتریان بالقوه را به خود جلب کنند.
امکان تولید برگه در اندازه‌ها و شکل های مختلف وجود دارد. با گنجاندن این انعطاف‌پذیری در طرح‌بندی محتوای خود، می‌توان جزوه‌ای ایجاد کرد که خواندن آن آسان و مختصر باشد.

آسان برای خواندن

متخصصان بازاریابی اغلب فقط اطلاعاتی را در مورد کسب و کار یا محصول خود درج می‌کنند که مشتریان بالقوه باید در طول طراحی بروشور بدانند. برای جلب توجه مشتریان بالقوه، یک فونت واضح و خوانا نیز لازم است. شما از فونتی مانند Ariel استفاده می‌کنید.
از آنجایی که بروشورها برای جذب مصرف کنندگان و علاقه مند کردن آنها به یک کسب و کار طراحی شده اند، باید بصری و مستقیم به نقطه مورد نظر باشند، به این معنی که درک آنها باید آسان باشد.

جمعیت شناسی خاص را هدف قرار می‌دهد

در مناطق شلوغ یا از طریق صندوق پست، تراکت‌ها معمولاً از طریق صندوق پست توزیع می‌شوند. استراتژی توزیع بروشور یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین روش‌ها برای هدف قرار دادن جمعیت محلی شماست، زیرا نمی توانید با استفاده از بروشور به افراد بیشتری از توزیع خانه به خانه دسترسی پیدا کنید. این امکان وجود دارد که حتی بازاریابی دیجیتال نتواند به همه افراد محلی دسترسی پیدا کند.
بروشورها را می‌توان در مناطقی توزیع کرد که درصد بالایی از بازار هدف شما را دارند. برای مثال، اگر در حال افتتاح یک کسب و کار جدید هستید، می‌توانید با مراجعه به یک مرکز خرید و توزیع بروشورها به جمعیت ایده آل خریداران خود برسید. اگر می‌خواهید محصول لوکس خود را تبلیغ کنید، هزینه پست می‌تواند به کدپستی با درآمد بالا محدود شود.

معایب

اگر کیفیت خوبی نداشته باشند اغلب دور ریخته می‌شوند

با وجود خواندن بروشورها، بسیاری از مصرف کنندگان آنها را نگه نمی دارند زیرا آنها را برای مدت طولانی نگه نمی دارند. جزوه ای که قبلا خوانده شده باشد (و به احتمال زیاد دور انداخته شده است) دیگر مورد نیاز نیست.
با توجه به این چرخش سریع، باید آنها را از طریق خدمات عالی و سایر تکنیک های بازاریابی بازگردانید تا محصول یا خدمات شما را فراموش نکنند.
بروشورها معمولاً توزیع می‌شوند و اگر مشتری در آن زمان علاقه مند نباشد، جزوه را دور می‌اندازد زیرا ارزش پس انداز ندارند. مردم نمی خواهند چیزی را که از همان ابتدا جالب نیست نگه دارند، زیرا به مرور زمان درهم و برهمی ایجاد می‌شود.
برگه های شما باید علاقه یک نفر را برانگیزد و ارزش یک نگاه دوم را برای غلبه بر این چالش داشته باشد. برای جلب توجه خواننده، باید مطمئن شوید که از زبان قوی استفاده می‌کنید.

آنها همیشه تأثیر طولانی مدت ندارند

وقتی جزوه‌ها توجه را جلب نمی کنند، یا اگر خوانده نمی شوند، به راحتی می‌توان پس از خواندن آنها را دور انداخت. برخی از افراد می‌توانند جزوات را به عنوان اتلاف وقت تلقی کنند، زیرا معمولاً چیزی را تبلیغ می‌کنند که به آن علاقه ای ندارند.
این معمولاً با بروشورهایی اتفاق می‌افتد که ارزش پایینی دارند یا هدف‌گذاری ضعیفی دارند. بر اساس تجربه من، منوهای غذای آماده و رستوران اغلب بررسی می‌شوند.

گاهی اوقات به عنوان مهم تلقی نمی شود

بروشورهای زیادی در خانه های مردم توزیع می‌شود که برخی از آنها چیزی را تبلیغ می‌کنند که شما به آن اهمیت نمی دهید، برخی دیگر سعی می‌کنند چیزهایی را به شما بفروشند که معمولاً نمی خرید و غیره. از این رو، اگر جزوه واقعاً توجه آنها را جلب نکند، تمایل دارند آن را دور بیندازند. یک بروشور خوب تضمین می‌کند که قربانی این اشتباه نشوید.

جمع بندی

برگه‌ها می‌توانند ابزار ارزشمندی برای بازاریابی و ترویج یک تجارت، محصول یا خدمات باشند. یکی از مزایای کلیدی استفاده از برگه‌ها مقرون به صرفه بودن و در دسترس بودن آنهاست. آنها در مقایسه با سایر اشکال تبلیغات گزینه ای مقرون به صرفه هستند و می‌توانند به راحتی بین مخاطبان هدف توزیع شوند. مزیت دیگر امکان ارائه اطلاعات دقیق در قالب فشرده و قابل حمل است. از برگه‌ها می‌توان برای ارائه اطلاعات در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده، مزایای آنها و نحوه دسترسی به آنها استفاده کرد.
همچنین استفاده از برگه‌ها برای بازاریابی دارای اشکالاتی است. یکی از معایب عمده این است که به راحتی می‌توان آنها را نادیده گرفت یا دور انداخت، به خصوص اگر چشم نواز یا مرتبط با گیرنده نباشد. علاوه بر این، بروشورها ممکن است مانند تبلیغات با فناوری پیشرفته تر، مانند تبلیغات آنلاین یا تلویزیونی، تأثیری نداشته باشند، که ممکن است دسترسی بیشتری داشته باشند و برای مدت طولانی تری در حافظه مخاطب باقی بمانند. برای کسب و کارها مهم است که قبل از تصمیم گیری، مزایا و معایب احتمالی استفاده از برگه‌ها را برای بازاریابی در نظر بگیرند.

دسته بندی مقالات

موضوعات داغ

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در ۵ دقیقه