تبلیغات، بازاریابی، برندینگ، فراخوان به عملها و اطلاعات تماس جزو ابزارهایی هستند که نیاز اصلی کسبوکارها را برآورده میکنند و اگر به درستی طراحی شوند، میتوانند تاثیر ماندگاری بر جای بگذارند و از غریبههای ناآشنا مشتریانی مادامالعمر بسازند. کارت ویزیت یک مقوای کوچک همانند کارتهای اعتباری است که معمولا روی آن اطلاعاتی همچون نام، اطلاعات تماس و لوگوی برند شما چاپ میشود.
طراحی کارت ویزیت شما به عنوان زیرمجموعهای از برند شما است و باید به طراحی بصری آن اهمیت بسیاری قائل شوید. در این راهنما، تمامی مواردی را که باید در طراحی کارت ویزیت بدانید، بررسی خواهیم کرد. قبل از اینکه وارد ۸ مرحلهی طراحی کارت ویزیت شویم، بیایید کمی در مورد آنچه که قبل از طراحی کارت ویزیت نیاز دارید، صحبت کنیم.
چه یک فریلنسر باشید، چه بنیانگذار یک شرکت و چه عضوی از یک شرکت، برای اینکه بتوانید کارت ویزیت مناسبی داشته باشید، باید به ۲ المان دسترسی داشته باشد:
- لوگوی برندتان
- هویت بصری
لوگو و هویت بصری (رنگها) سهم بزرگی در طراحی کارت ویزیتتان دارند. اگر برای این موضوعات فکر نکردهاید، حتما باید قبل از طراحی کارت ویزیت به فکر طراحی آنها باشید.
خودتان را بشناسید
این بخش ممکن است یکی از چالشبرانگیزترین قسمتهای طراحی باشد، چرا که شما میخواهید بدون استفاده از زبان مفهومی را به بیننده منتقل کنید. ؛
شکل کارت ویزیت خود را انتخاب کنید
شکل و ظاهر کارت ویزیت اغلب سختترین قسمت طراحی آن است، چون گزینههای زیادی در مقابل شما وجود دارد که باید از بین آنها یکی را انتخاب کنید، بسیاری از افراد دوست دارند، شکلی را انتخاب کنند که بیانگر ویژگیهای حرفهای آنها و یا به حوزهی فعالیت آنها مرتبط باشد که کار بسیار خلاقانهای است. به لطف ابداع انواع روشهای برش و چاپ امروزه امکان طراحی کارت ویزیت به هر شکلی که دوست داشته باشید، وجود دارد، بنابراین کافیست بیشتر فکر کنید تا به شکل دلخواه خود برسید.
استفاده یا عدم استفاده از اشکال خلاق به هدف شما بستگی دارد و پیامی که قصد انتقال آن را دارید. شکلهای خاص و خلاقانه باعث میشوند، تاثیرگذارتر باشید و بیزنس بروزتری به نظر برسید، با این حال، ممکن است برای مخاطبان یک کسبوکار رسمی جذابیتهای لازم را نداشته باشد و تاثیر منفی بگذارد. به طور کلی، انتخاب شکل مناسب برای کارت ویزیتتان بیش از هر چیز به نوع مخاطبتان بستگی دارد.
اندازه کارت ویزیت خود را تعیین کنید
مورد دومی که باید به دقت به آن توجه کنید، سایز یا اندازهی کارت ویزیتتان است. این اندازه را معمولا عرف کشورها تعیین میکند. شما هم میتوانید از همان اندازهی استانداردی که تعیین شده است، برای طراحی کارت ویزیت خود استفاده کنید، اما اگر میخواهید متفاوت یا خاصتر باشید، ببینید بقیه چه کاری انجام میدهند و خلاف آن را انجام دهید.
- استاندارد اندازهی کارت ویزیت در آمریکای شمالی: ۳.۵ × ۲ اینچ (۸۸.۹ در ۵۰.۸ میلی متر)
- استاندارد اندازه کارت ویزیت در اروپا: ۳.۳۴۶ × ۲.۱۶۵ اینچ (۸۵ × ۵۵ میلی متر)
- استاندارد اندازه کارت ویزیت در اقیانوسیه: ۳.۵۴ × ۲.۱۶۵ اینچ (۹۰ × ۵۵ میلی متر)
- استاندارد اندازهی کارت ویزیت در کشور ما نیز همانند اروپا ۸۵ در ۵۵ میلیمتر است.
لوگو و سایر المانهای گرافیکی را اضافه کنید
حال که شکل و ظاهر کارت ویزیت شما آماده شد، باید به سراغ عوامل بصری آن همچون لوگو و موارد ثانویه بروید. میتوانید لوگو را در هر دو طرف کارت وارد کنید، اما پیشنهاد این است که یک طرف کارت را به لوگو و طرف دیگر را به اطلاعات بیشتر اختصاص دهید.
المانهای گرافیکی میتوانند هویت برند شما را به خوبی بیان کنند. بنابراین، دیگر نیازی به گفتن صریح خیلی از کلمات نیست. در واقع، تصاویر با اشغال فضای کمتر پیام شما را بهتر از هر چیزی منتقل میکنند.
متنهای ضروری را انتخاب و اضافه کنید
متن کارت ویزیت شما کاملا به هدف شما از ارائهی کارت ویزیت و مخاطب هدف شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک فروشگاه فیزیکی باشید، اضافه کردن آدرس به کارت ویزیتتان فوقالعاده ارزشمند است، اما اگر یک فروشگاه اینترنتی باشید، قرار دادن آدرس کانالهای اجتماعی و آدرس سایت المانهای مهمتری باشند.
بنابراین، اصلیترین کار در این بخش اینست که تصمیم بگیرید، چه اطلاعاتی را روی کارت ویزیتتان ثبت کنید. در ادامه برخی از رایجترین اطلاعات روی کارتهای ویزیت را مشاهده میکنید: نام، نام شرکت، عنوان شغلی، شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس وبسایت، کیو آر کد، شعار سازمان و ... .
به تایپوگرافی اهمیت دهید
منظور از این تایپوگرافی در کارتهای ویزیت اینست که متن شما در یک فضای کوچک خوانایی لازم را داشته باشد. تایپوگرافی به سه دستهی فونت، اندازه و قلم تقسیم میشود، اهمیت دادن به این سه قسمت باعث خواناتر شدن هر چه بیشتر متن شما میشود. در نتیجه از ارزش بالاتری برخوردار خواهد بود.
فونت شما باید نشاندهندهی شخصیت برند شما باشد. به عنوان مثال، یک شرکت بروز و مدرن نیاز به فونت مدرن هم دارد. همچنین در انتخاب رنگ هم دقت کافی داشته باشید تا با پسزمینهی کارت شما همخوانی لازم را داشته باشد.
کار را که کرد، آنکه تمام کرد
آخرین مرحله از فرآیند طراحی کارت ویزیت، انتخاب نحوهی چاپ آن است. روشهای چاپی متفاوتی وجود دارد. لتر پرس یکی از روشهای چاپ برجسته از قدیمیترین روشهای چاپی است و تا اوایل ۱۹۷۰ عمدهترین روش چاپی بود که در سطح وسیعی مورد استفاده قرار میگرفت.
از دیگر روشهای چاپ کارت ویزیت میتوان به سلفون براق، سلفون مات، کتان، چرم، لمینت مات، لمینت براق، طلاکوب، مخملی، لیبلی، گلاسه و پی وی سی اشاره کرد که براساس هویت برند خود میتوانید هر یک از این روشهای چاپ را مدنظر قرار دهید.
یک طراح حرفهای پیدا کنید
اگر به دنبال یک کارت ویزیت بینقص و منحصر به فرد میگردید، حتما باید به دنبال یک طراح باشید تا بتواند چیزی را که در ذهن دارید، پیاده سازی کند. به یاد داشته باشید که حتما شخصیت و هویت برندتان را با طراح در میان بگذارید تا طرح دلخواه شما را در اختیارتان قرار دهد.
علاوه بر این، میتوانید از سازندههای آنلاین کارت ویزیت کمک بگیرید، از ایدههای آنها الهام بگیرید و یا کارت مورد نظر خود را از همانجا سفارش دهید.
در عرض چند دقیقه، کارت ویزیت خود را به صورت آنلاین بسازید