اهمیت تایپوگرافی در طراحی متن فارسی قابل چشم پوشی نیست. تایپوگرافی به خوانایی متن، ایجاد سلسله مراتب و افزایش شناخت برند کمک می کند. در این مقاله تاثیر تغییر فونت انلاین و نحوه استفاده از فونت ساز آنلاین دومینگو را برای دستیابی به اهداف برندتان بررسی می کنیم.
چرا تایپوگرافی در طراحی متن فارسی مهم است؟
قبل از اینکه به اهمیت تغییر فونت انلاین بپردازیم، بیایید با یک تجدید نظر در مورد اینکه تایپوگرافی چیست و برای چه هدفی استفاده می شود شروع کنیم. تایپوگرافی به مفهوم استفاده استراتژیک از فونت به منظور خوانایی و جذابیت بصری متن است . هنر تایپوگرافی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که هر گرافیست و طراح وب به آن نیاز دارد. در هر شکلی از طراحی، چه از نوع چاپی و چه از نوع دیجیتال، انتخاب فونت مناسب یکی از اصول اساسی است.
تایپوگرافی دو هدف اصلی در طراحی گرافیک دارد. اولی ترویج خوانایی و دومی کمک به انتقال پیام، لحن و احساس متن است. یکی دیگر از مزایای تغییر فونت انلاین و انتخاب یک تایپوگرافی مناسب، زیباتر و جذاب تر کردن محتوا است. ما به سمت طرحهای جذابی جلب میشویم که خواندن آنها راحت و آسان هستند. در عوض، اگر طرحی شلوغ و گیج کننده ببینیم که محبور باشیم برای خواندن آن به چشمانمان فشار بیاوریم، از خواندن آن صرفنظر میکنیم. بنابراین، این به نفع ما و مشتریانمان است که یاد بگیریم چگونه با تغییر فونت آنلاین روی بهبود متن و خوانایی آن تاثیر بگذاریم.
مراحل تغییر متن انلاین در طراحی گرافیک
انتخاب تایپوگرافی موثر و جذاب از نظر بصری در طراحی گرافیک مستلزم درک کامل اصول اولیه طراحی است. از طریق بررسی تایپوگرافی های خوب می توانید ایده مناسبی برای تغییر متن آنلاین داشته باشید و در طراحی متن بهتر عمل کنید. در ادامه برخی از مفاهیم اساسی وجود دارد که باید هنگام تغییر متن انلاین در طراحی گرافیک به خاطر بسپارید.
درک تفاوت بین تایپ فیس و فونت
اصطلاحات "تایپ فیس" و "فونت" اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند. در واقع، وقتی اکثر مردم می گویند "فونت"، مفهومی که واقعاً به آن اشاره می کنند یک تایپ فیس است. به عنوان یک طراح گرافیک، درک تفاوت بین این اصطلاحات مهم است.
تایپ فیس خانواده ای از فونت ها است. برخی از نمونه های آشنا عبارتند از دیوانی، عدالت و غیره اما فونت به نوع حروف اشاره دارد که معمولاً پررنگ، مورب یا ترکیبی از این دو است. نمونه هایی از فونت ها عبارتند از دیوانی بولد و عدالت ایتالیک و غیره.
انتخاب و هماهنگ کردن فونت ها
انتخاب و هماهنگ کردن فونت ها برای طراحی گرافیکی به خودی خود دو مهارت و هنر هستند. تایپ فیس یا فونت های انتخابی باید با حالت و لحن پیام مطابقت داشته باشد و به راحتی خوانا باشد. اگر بتوانید مهارت های انتخاب فونت و هماهنگ کردن آنها را به دست آورید، ارزش کار طراحی گرافیکی شما به اوج جدیدی می رسد.
هنگام هماهنگ کردن دو فونت، اساساً دو روش پیشنهادی برای انجام آن وجود دارد. اولی هماهنگ کردن دو فونت مختلف در یک متن است. به عنوان مثال، یک فونت پررنگ و بزرگ برای سرفصل ها و همتای معمولی آن برای متن اصلی. گزینه دیگر این است که دو نوع تایپ فیث متفاوت را انتخاب کنید که با یکدیگر متضاد باشند. به عنوان مثال، یک فونت نستعلیق برای سرفصل ها و یک فونت کلاسیک برای متن اصلی. به عنوان یک قانون کلی، بهتر است از هماهنگ کردن دو فونت یا حروف مختلف که تفاوت بسیار کمی با هم دارند، خودداری کنید. برای تغییر متن آنلاین به بهترین شکل، باید یک تضاد قابل مشاهده بین دو فونت وجود داشته باشد.
ایجاد کنتراست برای تغییر فونت انلاین
کنتراست در طراحی گرافیک بسیار مهم است، به خصوص در مواردی که به تایپوگرافی مربوط می شود. کنتراست رنگ فونت و پس زمینه خوانایی را بهبود می بخشد. یک مثال ساده و موثر از ایجاد کنتراست در تایپوگرافی، متن سیاه روی پس زمینه سفید است. با این حال، راههای زیادی برای ایجاد کنتراست از طریق استفاده استراتژیک از رنگ برای تغییر متن انلاین وجود دارد.
راه های دیگر ایجاد کنتراست با تایپوگرافی از طریق هماهنگ کردن حروف و وزن فونت های مختلف و از طریق تغییر اندازه آنها است. به عنوان مثال، یک عنوان درشت با متن بدنه ریز در تضاد است.
کاربرد تایپوگرافی در تغییر متن انلاین
همانطور که می دانید، تغییر متن انلاین و طراحی متن با یک کپی پیست ساده امکان پذیر نیست. برای ایجاد زیبایی شناسی بصری هم نیاز به استراتژی و هم چشم خوب دارد. چه در حال طراحی یک صفحه فرود، جلد کتاب یا لوگو باشید، ممکن است ساعت های بی شماری را صرف بازی با نوع آن کنید. چرا برای تایپوگرافی زمان و انرژی زیادی صرف می کنیم؟ بدون ترتیب خاصی، اجازه دهید به هشت کاربرد اصلی تایپوگرافی در تغییر متن آنلاین بپردازیم.
1. ارسال پیام
هدف اصلی طراحی متن برقراری ارتباطات بصری با مخاطب است. از طریق تایپوگرافی، می توانیم پیام یک طرح را به روشی واضح و خوانا منتقل کنیم. در طرحی که اساساً مبتنی بر تصویر است، تایپوگرافی باید آنقدر قوی باشد که مورد توجه قرار گیرد. در طراحی متن های طولانی، برای متمایز کردن بخشهای مختلف و جلب توجه به پیامهای مهم، باید از طریق تغییر سبک، اندازه یا نوع فونت انجام شود. در هر صورت، باید تعادل و هماهنگی بین عناصر مختلف وجود داشته باشد تا پیام اصلی به سرعت و به آسانی منتقل شود.
2. ایجاد سلسله مراتب
یکی از کاربرد های مهم تغییر متن آنلاین در طراحی گرافیک ایجاد سلسله مراتب بصری است که معمولا از طریق تغییر اندازه فونت انجام می شود. نکته اصلی این است که متن نوشته شده با درشت ترین فونت سریعتر از سایر پیام ها توجه را به خود جلب می کند. در یک طرح گرافیکی مثل پست یا استوری اینستاگرام که دارای طولانی است یا محتواهای بازاریابی مانند بروشور، کاتالوگ یا فلایر ایجاد سلسله مراتب با تغییر متن انلاین اهمیت زیادی دارد.
راه دیگر برای ایجاد سلسله مراتب تایپوگرافی از طریق ترکیب حروف مختلف است. به عنوان مثال، استفاده از یک فونت نستعلیق برای سرفصل ها و یک فونت کلاسیک برای متن بدنه. در طراحی استاندارد از سه اندازه فونت برای تغییر متن آنلاین استفاده می شود: عنوان، عنوان فرعی و متن. هر یک از این بخش ها از فونت متفاوتی استفاده میکند و سلسلهمراتب بیشتر از طریق تغییر اندازه فونت ایجاد میشود.
3. افزایش شناخت برند
کاربرد قدرتمند دیگر تایپوگرافی در طراحی گرافیک ایجاد و افزایش شناخت برند است. این امر به ویژه در مورد طراحی لوگو صادق است. وقتی به برندهای محبوبی مانند کوکاکولا، هارلی دیویدسون و دیزنی فکر می کنید، به راحتی می توانید لوگوی منحصر به فرد آنها را در ذهن خود مجسم کنید.
همین مفهوم برای سایر انواع طراحی گرافیک نیز صادق است. به عنوان مثال، حروف ساده و بدون پیچیدگی به عنوان فونت فارسی برای اینستاگرام کاربرد بیشتری دارند زیرا مخاطب باید بتواند به سرعت متن را بخواند. افزایش آگاهی از برند از طریق تایپوگرافی به ایجاد یک صناخت منحصر به فرد و احساس آشنا بین برند و مخاطب کمک می کند.
4. نشان دادن شخصیت
برخی از حروف، به ویژه از نوع شکسته یا نستعلیق، به طراحی گرافیکی شخصیت می بخشند. استفاده از یک نوع تایپوگرافی خاص می تواند نشان دهد که یک برند چه نوع ارتباطی قرار است با مخاطب برقرار کند. احساساتی مانند سرگرمی، خنده دار بودن، صمیمی بودن، حرفه ای بودن و غیره را می توان با انتخاب فونت منتقل کرد. بنابراین، درک ویژگی های یک برند یا پروژه به منظور تغییر متن آنلاین با تایپوگرافی مناسب شخصیت برند را به خوبی منتقل می کند، مهم است.
تایپوگرافی پررنگ و با فونت نستعلیق معمولاً برای نشان دادن صمیمیت و دوستی در طراحی گرافیک استفاده می شود. در مقابل، حروف نازک و ظریف فانتزی، می تواند نشان دهنده ارتباط برند با کودکان یا بانوان باشد. با بررسی فونت برندهای مشهور و کمک گرفتن از فونت ساز آنلاین دومینگو، تغییر متن آنلاین و انتخاب یک فونت مشخص که برای پروژه شما مناسب باشد، آسان است.
5. تأثیر گذاری بصری با تغییر متن انلاین
تایپوگرافی می تواند تاثیر بصری قوی ایجاد کند. راه های زیادی برای ایجاد خلاقیت در طراحی گرافیک وجود دارد که تأثیر قابل توجهی بر بیننده می گذارد. حتی میتوان از آن به گونهای استفاده کرد که برای انتقال مؤثر پیام طرح به هیچ تصویر یا عنصر دیگری نیاز نباشد.
6. ایجاد لحن و برانگیختن احساسات در مخاطب
تایپوگرافی، به ایجاد حالت و لحن یک طرح گرافیکی کمک می کند. همانطور که نوع فونت ارزش های یک برند را به صورت بصری نشان می دهد، می توان از آن برای برانگیختن احساساتی مثل خنده، جدیت، عصبانیت و غیره استفاده کرد. به عنوان مثال، برندی که به مینیمالیسم بودن اهمیت می دهد می تواند با استفاده از فونت مدرن به انتقال این ارزش کمک کند.
تایپوگرافی همچنین می تواند عامل احساسی یک متن را افزایش دهد. تصویر زیر یک مثال کلاسیک (و سرگرم کننده) از اینکه چطور تایپوگرافی به ایجاد حالت، لحن و احساس فانتزی که برای برند های مرتبط با کودکان بسیار مهم است، کمک می کند.
7. جلب توجه با فونت های جذاب
یکی از مهمترین کاربرد های تایپوگرافی د تغییر متن انلاین جلب توجه به پیام های مهم است. تایپوگرافی روشی آسان و تاثیرگذار برای برجسته کردن یک کلمه یا عبارت در یک طرح است. برخی از راههای جلب توجه از طریق تایپوگرافی عبارتند از افزایش اندازه، تغییر رنگ و تغییر فونت برای تضاد با عناصر دیگر.
در طراحی استوری اینستاگرام زیر، میبینیم که چگونه بخشهای خاصی از متن از طریق طراحی تایپوگرافی برجسته شده و این فونت فارسی برای اینستاگرام توجه را به خود جلب میکنند.
8. ایجاد هماهنگی و سازگاری بین فونت ها
تایپوگرافی به ایجاد هماهنگی و انسجام در طراحی کمک می کند. در طراحی هویت برند، ایجاد یکپارچگی بصری در تمامی پلتفرم ها مهم است. مثلا شما باید در طراحی وب سایت، از فونت های مشابه برای عناوین و متن اصلی در کل صفحات سایت استفاده کنید. سازگاری بصری ظاهری حرفه ای و کارآمد ایجاد می کند و به رسمیت شناختن برند کمک می کند.
هارمونی در طراحی گرافیک به تعادل بصری و تداوم اشاره دارد. طرح های هماهنگ به راحتی قابل پیگیری هستند و از نظر ظاهری نیز جذاب به نظر می رسند.
چطور از فونت ساز آنلاین دومینگو برای تغییر متن آنلاین استفاده کنید
ساخت فونت و انتخاب تایپوگرافی یک مهارت و هنر است که برای تسلط به آن نیاز به تمرین دارید. در طراحی هر نوع محتوای بازاریابی، تایپوگرافی آنقدر مهم است که می تواند تاثیر گذاری آن را چندین برابر یا به طور کامل ناپدید کند. زمانی که تایپوگرافی مناسب با سایر اصول مهم طراحی، مانند چیدمان و انتخاب تصاویر باکیفیت ترکیب شود، می تواند به شما و مشتریانتان در دستیابی به اهداف پروژه کمک کند.
اگر نمی دانید چه نوع فونتی مناسب پروژه طراحی شما است، نگران نباشید به راحتی می توانید وارد فونت ساز آنلاین دومینگو شوید و صدها فونت فارسی متنوع را برای تغییر متن آنلاین امتحان کنید. کپی کردن متن از برنامه ساخت فونت دومینگو بسیار راحت است و متن تولید شده را می توانید در هر پلتفرمی از اینستاگرام و سایت گرفته تا قالب های آماده به راحتی استفاده کنید.