»فونت ها در رساندن پیام یک عنصر کلیدی هستند» شاید این جمله کلیشهای بسیار ساده و ابتدایی به نظر برسد، اما این کلیشه، علیرغم استفاده بیش از حد از آن، همچنان صادق است. اینکه چه می گوییم و آن را چگونه می گوییم، تأثیر عمده ای بر واکنش مخاطبان ما دارد. در سطحی ظریفتر و زیرکانهتر، تغییر فونت فارسی در محتوای بازاریابی برندها به همین دلیل انجام می گیرد. نوع فونت متن، رنگ و سایز آن فقط از لحاظ زیبایی در محتوای برند اهمیت ندارند. آنها تأثیرات روانشناختی عمیقی بر نحوه خواندن، درک و قضاوت افراد درباره آن محتوا می گذارند.
وقتی نوبت به شناخت و آگاهی از هویت برند شما می رسد، انتخاب فونت باید در مرکز توجه قرار بگیرد. شاید درک اینکه چرا تغییر فونت فارسی به اندازه شکل و رنگ مهم است، آسان نباشد، به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به پاسخ این سوال مهم بپردازیم که چرا فونت متن اهمیت دارد؟
توضیح ساده این است که فونت ها راه دیگری را برای برجسته شدن برند شما ارائه می دهند.
اغلب، تغییر فونت فارسی می تواند باعث افزایش آگاهی از برند شود. البته تغییر رنگ ها و شکل ها نیز مهم آمد زیرا درک آنها آسان تر است. مخاطبین (به طور کلی) می دانند که آبی یک رنگ آرامش بخش است یا می پذیریم که استفاده از حلقه در یک طرح به معنای انتقال حس ارتباط اجتماعی است.
با اینحال، اکثر مخاطبین درک کمتری از نحوه اثرگذاری فونت ها دارند و درنتیجه احتمال بیشتری برای انتخاب فونت اشتباه توسط افراد مبتدی وجود دارد.
خوشبختانه ابزار فونت ساز آنلاین دومینگو این مشکل را حل کرده و به شما کمک می کند به راحتی تایپ فیس مناسب برند یا محتوای بازاریابی تان را انتخاب کنید.
تفاوتی ندارد به دنبال تغییر فونت فارسی آنلاین برای اینستاگرام باشید یا طراحی بنر تبلیغاتی در هر صورت می توانید صدها فونت فارسی را در این فونت ساز امتحان کرده و با یک کپی پیست ساده از آن استفاده کنید.
فونت چیست؟
بیایید اولین تصور غلط را از سر راه برداریم - فونت در واقع آن چیزی نیست که مردم فکر می کنند.
هنگامی که مردم از اصطلاح فونت استفاده می کنند، معمولاً منظورشان یک تایپ فیس است . تایپ فیس مجموعه ای از حروف (حروف، اعداد و غیره) است که طرح مشترکی دارند. فونت مجموعهای از حروف نگارشی در یک تایپ فیس است که شامل مواردی مانند اندازه و وزن (پررنگ، ایتالیک و غیره) نیز می شود.
بیایید فونت نستعلیق آنلاین دیوانی را به عنوان مثال در نظر بگیریم. این یک تایپ فیس است که از خط شکسته برای نوشتن هر حرف، عدد و کاراکتر خاص استفاده می کند. اما فونت به معنای استفاده خاص از همین تایپ فیس است.مثلا فونت نستعلیق آنلاین دیوانی با سبز ۱۲ با فونت نستعلیق آنلاین دیوانی سایز ۱۴ متفاوت است. اما، آنها یک تایپ فیس مشابه هستند.
درک تفاوت فونت و تایپ فیس ممکن است کمی پیچیده به نظر برسد، اما خوشبختانه اکثر اوقات می توان این کلمات را به جای هم استفاده کرد. حتی سادهترین علاقهمندان به طراحی میدانند که وقتی یک فونت را انتخاب می کنند، به طور کلی یک تایپ فیس را به عنوان فونت متن به کار می برند.
در واقع، برند شما برای تغییر فونت فارسی در یک یا چند محتوا می تواند خلاقیت های زیادی به خرج دهد حتی اگر فقط یک تایپ فیس را به عنوان هویت برند انتخاب کرده باشد! مهمترین نکته در مورد انتخاب فوتت این است که با موضوع و لحن پیام برند مطابقت داشته باشد.
هدف از تغییر فونت فارسی چیست؟
هدف از تغییر فونت فارسی، نشان دادن لحن مورد استفاده در متن، کمک به درک احساسات و صدای رساندن پیام مرتبط با نام برند است.
اینجاست که تفاوت فونت ها به چشم می خورد.
از سبک های مختلف یک تایپ فیس می توان برای ایجاد احساسات، تم ها و لحن کلی برند استفاده کرد.
از آنجایی که فونت های بسیار زیادی وجود دارد، دانستن اینکه از کجا شروع کنید می تواند مشکل باشد. بنابراین اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید، پیام برند شماست.
قدم اول برای انتخاب یک تایپ فیس مناسب این است که برند خود را از درون بشناسید. درک کنید که می خواهید چه احساساتی ایجاد کنید، شخصیت و لحن صدایی که استفاده می کنید ، چیست و چه تأثیر کلی می خواهید ایجاد کنید.
هنگامی که همه اینها را مشخص کردید، می توانید شروع به تغییر فونت فارسی کنید تا با لحن کلی برندتان تطابق داشته باشد.
نکاتی برای انتخاب فونت متن مناسب
بیایید چند نکته کلیدی برای تغییر فونت متن را مرور کنیم:
برند خود را بشناسید - همانطور که در بالا ذکر شد، قبل از اقدام به انتخاب فونت، هویت برند خود را درک کنید - آنها به اندازه شکل و رنگ نقش مهمی دارند. تغییر فونت فارسی قبل از اینکه بدانید هویت شما چیست، می تواند منجر به یک پیام گیج شود.
به فونتهای جالبی که برندهای دیگر استفاده میکنند، دقت کنید – وقتی فونتی را در یک پست یا استوری میبینید، سعی کنید ویژگی که شما را جذب کرده، پیدا کنید. چه خصوصیتی را در مورد آن فونت دوست دارید؟ چه حسی به شما دست می دهد؟ آیا با پیامی که منتقل میکند، مطابقت دارد؟
در مورد تایپوگرافی تحقیق کنید – یادگیری اصول انتخاب تایپ فیس به شما کمک می کند برای اغیار فونت فارسی عملکرد بهتری داشته باشید. برای شروع به اطلاعات زیادی نیاز ندارید، اما مثلا اگر بدانید انواع فونت نستعلیق چه تفاوتی با فونت مدرن دارد، می توانید انتخاب بهترین داشته باشید.
چند فونت را برای تغییر متن فارسی انتخاب کنید و آنها را امتحان کنید - یکی از مهمترین جنبه های انتخاب هر عنصری در طراحی، داشتن فضایی برای امتحان کردن است. پس، ابتدا فونت هایی را که دوست دارید پیدا کنید و ببینید که هرکدام به تنهایی، در کنار هم، به عنوان تیتر یا متن اصلی چگونه عمل می کنند.
به تطبیق پذیری فونت ها توجه کنید - برخی از فونت ها فقط در یک سایز قابل استفاده هستند، بنابراین ممکن است نتوانند آنها را برای متن اصلی به کار ببرید. برخی دیگر ممکن است روی صفحه نمایش عالی به نظر برسند اما در چاپ ناخوانا باشند. به این فکر کنید که برند شما قرار است در چه نوع محتوایی به مخاطب نشان داده شود. سپس، فونتی را انتخاب کنید که برای آن روش بازاریابی شما مناسب باشد.
4 دلیل برای تغییر فونت فارسی در محتوای بازاریابی
با وجود تردیدی که مصرف کنندگان نسبت به تبلیغات دارند، بازاریابان باید پیام های خود را با دقت بیشتری نسبت به قبل طراحی کنند. بر اساس مطالعه ای که توسط Insights in Marketingانجام شده، 74 درصد از مردم معتقدند محتوای تبلیغاتی غیرقابل اعتماد است و 69 درصد نسبت به اطلاعات ارسال شده در مورد محصولات، تردید دارند.
با وجود افزایش میلیاردی در هزینه تبلیغات، همچنان بی اعتمادی مصرف کننده سر جای خود باقی مانده است. به همین دلیل، کسبوکارها باید هنگام تولید محتوای بازاریابی از هر ابزاری مثل تغییر فونت فارسی استفاده کنند تا نظر مشتریان را جلب کنند.
با توجه به تاثیری که نوع فونت انتخاب شده بر مشتریان دارد، چهار دلیل اصلی وجود دارد که چرا تغییب فونت فارسی بیشتر از آنچه فکر می کنید اهمیت دارد:
تایپ فیس های مختلف، می توانند اعتماد مشتری را جلب کنند
در سال 2012، نیویورک تایمز با انتشار یک مقاله با دو نوع فونت مختلف به صورت آنلاین آزمایشی را بر روی خوانندگان خود انجام داد. این تست برای بررسی تأثیر فونت بر باورپذیری خواننده انجام گرفت. آنها می خواستند بدانند آیا خوانندگان به جملات نادرست مثل "طلا دارای وزن اتمی 79 است" واکنش منفی نشان می دهند اگر با فونت فانتزی نوشته شود.
نتایج این مقاله نشان داد خوانندگانی که مقاله را با فونت فانتزی خوانده بودند اصلا به اطلاعات ارائه شده در متن اعتماد نکردند در حالیکه در مقاله ای که با فونت رسمی منتشر شده بود، اطلاعات نادرست نیز قابل باور شده بود.
نتایج این تحقیق آنقدر قطعی بود که میزان تأثیر حروف چاپی بر ذهن خواننده و تحتالشعاع قرار دادن محتوای واقعی، محققان را نیز متعجب کرد.
خوانایی فونت، کلید اصلی تعامل خواننده است
سی و یک درصد از بازدیدکنندگان وب سایت شما در عرض چند ثانیه آن را ترک می کنند، چون نتیجه می گیرند که صفحه شما، اطلاعات یا خدمات مورد نیاز شان را ارائه نمی دهد.
اگر بخواهید بازدید کنندگان را بیشتر در وب سایت خود نگه دارید باید خوانایی را در اولویت قرار دهید. در واقع، مهمترین دلیل تغییر فونت فارسی، جذب مخاطب است.
اگر حروف صفحه وب خیلی کوچک باشد یا کلمات به دلیل استفاده نادرست از فاصله بین خطوط، به سختی قابل تشخیص باشد تعداد بسیار کمی از افراد حوصله خواندن متن شما را خواهند داشت.
رنگها و تضاد رنگی که انتخاب میکنید، تعداد دفعاتی که فونتها یا حتی سایز فونتها را تغییر میدهید، و خود فونتی که انتخاب کردید نیز در کاهش سرعت بازدید کنندگان و ماندن در صفحه شما نقش دارد.
زمانیکه تصمیم به تغییر فونت فارسی می گیرید باید ابتدا به انتخاب یک فونت ساده فکر کنید. سپس، تا جایی که می توانید با تغییر رنگ ها و سایز ها و فاصله بین خطوط، خوانایی را افزایش دهید
فونت های مختلف کاربردهای متفاوتی دارند
از آنجایی که فونتنستعلیق و فونت فانتزی احساسات متفاوتی را در خواننده بر می انگیزد می توان از آنها در قالبهای مختلف و برای اهداف مختلف استفاده کرد.
فونت نستعلیق آنلاین، به چشم کمک میکنند تا بین حروف تمایز قائل شوند و روند خواندن را به خصوص برای محتوای متراکمتر راحت تر میکند. به همین دلیل، بیشترین استفاده را برای برقراری ارتباط مستقیم و دقیق با خواننده دارند. از این نوع تایپ فیس می توانند برای تغییر فونت فارسی تیترها یا متن های کوتاه استفاده کرد.
از طرفی فونت های فانتزی بیشتر برای جلب توجه خواننده به یک متن سرگرم کننده یا محتوایی که با کودکان مرتبط است کاربرد دارد.
به طور کلی، برای تغییر فونت فارسی باید روی سادگی بیشتر و افزایش خوانایی تمرکز کنید.
Eye Flow و Typeface دست به دست هم می دهند
در هنگام طراحی محتوا باید به این نکته توجه کرد که "خواننده محتوا را چگونه می بیند؟" تایپوگرافی می تواند به کنترل مسیر خواندن متن کمک کند و توجه خواننده را به بهترین وجه مطابق با اهداف شما هدایت کند.
گروه نیلسن نورمن دریافته است که خوانندگان هر کلمه از متن شما را نمی خوانند. در عوض، آنها آن را به شکل F اسکن می کنند. فناوری اسکن چشم نشان داده است که خوانندگان قبل از خواندن کل متن ابتدا از راست به چپ، به صورت افقی آن را اسکن می کنند سپس به سمت پایین حرکت می کنند و خط افقی دیگری را از راست به چپمی خوانند، در نتیجه الگویی شبیه حرف F ایجاد میشود.
طراحان می توانند با تغییر اندازهها، رنگها و تغییر فونت فارسی در سرصفحهها و زیرعنوانها به تطبیق بیشتر با این الگو کمک کند و اسکن و یافتن آنچه را که خوانندگان به دنبال آن هستند، آسانتر کند.
البته گنجاندن تمام اطلاعات اصلی در گوشه سمت راست بالا دشوار است، اما با ایجاد چند تغییر جزئی مثل سایز یا استفاده از رنگ های مختلف، که خوانایی را بهبود می بخشد می توان چشم خواننده را به سمت محتوای مهمتر جلب کرد.
جمع بندی
هدف هر کسب و کاری تولید محتوایی است که باعث جلب اعتماد و جذب مخاطب شما شود. تغییر فونت فارسی یکی از ابزارهایی است که برای رسیدن به این هدف به شما کمک می کند. با توجه به توضیحاتی که دادیم حالا می دانید که تغییر فونت فارسی چگونه بر ذهن مخاطب تاثیر می گذارد.
همانطور که گفتیم، برای تغییر فونت فارسی باید به اندازه، رنگ و شکل تایپ فیس دقت کنید تا همان احساسی که مد نظر شما است به مخاطب منتقل کند.
فونت ساز آنلاین دومینگو به شما کمک می کند تا با تغییر فونت فارسی در متن های خود بیشترین تاثیر را روی مخاطببین تان داشته باشید.