لوگو دومینگو

کاربرد های فونت اسم فارسی

۰۳ بهمن ۱۴۰۳

|

زمان مطالعه:‌ ۱۰ دقیقه

فونت های فارسی دارای کاربردهای بسیار متنوعی هستند. برخی از فونت ها  برای نوشتن متن زیبا در پست و استوری اینستاگرام مناسب اند. در حالیکه برخی دیگر برای طراحی متن یا حتی طراحی لوگو کاربرد دارند. فونت اسم فارسی معمولا بیشترین کاربرد را در محتوای تبلیغاتی و برندسازی دارد، اما ممکن است برای نوشتن اسم محصول روی بسته بندی یا اسم اشخاص و شرکت ها روی کارت ویزیت نیز مورد استفاده قرار گیرد.
درست است که فونت های متنوعی برای نوشتن اسم فارسی وجود دارد که به تنهایی خوانا به نظر می رسد اما اگر قرار باشد اسم فارسی را روی یک تصویر بنویسید حتما باید اصول اساسی را برای نوشتن متن روی عکس با فونت زیبا رعایت کنید.
با توجه به این توضیحات، انتخاب فونت اسم فارسی برای هر پروژه طراحی می تواند دشوار باشد. برخی از طراحان به طور پیش فرض از تعداد محدودی فونت برای طراحی متن فارسی استفاده می کنند چون از تأثیر مثبت آنها اطمینان دارند.
با اینحال، اگر بخواهید در طرح خود خلاقیت بیشتری نشان دهید و از دیگران متمایز شوید باید وقت بگذارید تا فونت مناسب طرح تان را بیابید.
تغییر فونت انلاین اگر به درستی انجام شود می توانید اثرگذاری یک متن را چندین برابر کند، اگر شما هم می خواهید چنین تاثیری روی مخاطبین تان داشته باشید، این راهنما را تا انتها بخوانید.

 

کاربرد های فونت اسم فارسی

 

چطور بهترین فونت اسم فارسی را انتخاب کنیم؟

نوع طرح یا پلتفرم هایی که در آن از فونت استفاده خواهد شد، یکی از اولین نکاتی است که طراحان باید در انتخاب فونت اسم فارسی در نظر بگیرند. فونتی که فقط برای یک طرح محدود استفاده می شود، مانند فونت فارسی برای اینستاگرام در پست اسلایدی، نیاز به انعطاف پذیری کمتری نسبت به فونتی که قرار است در طراحی متن فارسی یک برند مورد استفاده قرار گیرد، داشته باشد.
طراحان باید فکر کنند که آیا قرار است از فونت اسم فارسی برای طرح های دیجیتالی استفاده شود یا چاپی؟ آنها همچنین باید به این فکر کنند که آیا نیاز به نوشتن متن روی عکس با فونت زیبا دارند یا تغییر فونت انلاین برای صفحه سایت یا صفحات کتاب استفاده می شود. تهیه لیستی از تمام اولویت ها به انتخاب بهترین فونت اسم فارسی کمک می کند.
بیایید ببینیم برای انتخاب بهترین فونت چه نکاتی را باید در نظر بگیرید:

فونت اسم فارسی باید چه لحنی داشته باشد؟

هر پروژه ای یک لحن خاص دارد. این لحن می تواند رسمی باشد یا غیررسمی، سرگرم کننده یا جدی، مدرن یا کلاسیک، یا کاملاً یک لحن متفاوت.
برای طراحان مهم است که حال و هوای پروژه را هنگام انتخاب فونت اسم فارسی در نظر بگیرند تا حروفی که نوشته می شود لحن مورد نظر را تقویت کند. به عنوان مثال، استفاده از فونت فانتزی در یک وب سایت که برای یک شرکت حقوقی طراحی شده، اصلا مناسب نیست. در حالیکه همان فونت فانتزی می تواند بهترین انتخاب به عنوان فونت فارسی برای اینستاگرام باشد‌.

ابعاد فونت باید چقدر باشد تا خوانایی خود را حفظ کند؟

فونت اسم فارسی با هر سبک و اندازه ای خوب به نظر نمی رسد. مثلا فونت های فانتزی در اندازه های بزرگتر برای نوشتن متن روی عکس با فونت زیبا فوق العاده به نظر می رسند در حالیکه در اندازه های کوچکتر ناخوانا هستند و جذابیتی ندارند. تایپ‌فیس‌هایی که در سایز کوچک به عنوان متن بدنه عالی به نظر می‌رسند، گاهی اوقات وقتی در اندازه‌های بزرگ استفاده می‌شوند، خیلی ساده یا حتی خسته‌کننده به نظر می‌رسند.
اگرچه برخی از فونت ها تقریباً در هر اندازه ای می توانند خوب به نظر برسند، طراحان باید فونت هایی را برای نوشتن اسم انتخاب کنند که در هر اندازه ای خوانایی خود را حفظ کنند. چون ممکن است از اسم برند یا نام های شخصی در اندازه های کدچک و بزرگ مثلا پروفایل اینستاگرام یا لوگو در یک بنر تبلیغاتی استفاده شود.

طراحی متن برای فضای مجازی است یا محتوای چاپی؟

فونت هایی که برای طراحی متن فارسی وب سایت و فضای مجازی مناسب هستند ممکن است برای استفاده در محتوای چاپی، به خوبی کاربرد نداشته باشند و بالعکس. از طرف دیگر در تغییر فونت انلاین باید به خوانایی توجه بیشتری شود چون خوانایی در صفحه نمایش های کوچک با وضوح پایین باید حفظ شود.
اگر یک فونت فقط در فضای مجازی با موفقیت استفاده شده باشد، می توان گفت عملکرد آن در محتوای چاپی نیز به همان اندازه موفقیت آمیز است. اما برای فونت هایی که ممکن است در چندین پروژه چاپی استفاده شده باشند و بازخورد مناسبی دزیافت کرده باشند، طراحان باید مطمئن شوند که استفاده زا همان فونت در شبکه های اجتماعی و در صفحات مجازی کارایی مشابهی دارد.

پیام متن چیست و برای چه مخاطبینی نوشته می شود؟

پیام متن با توجه به اینکه قرار است با چه هدفی استفاده شود، متفاوت است. پیام متن های تبلیغاتی با پیام محتوای مخصوص برندسازی تفاوت زیادی دارد. به همین دلیل، تعیین بهترین فونت براساس پیام متن ضروری است. اگر پیام متم، جدی است، فونت اسن فارسی نیز باید جدی باشد و اگر پیام سرگرم کننده است، فونت نیز باید سرگرم کننده باشد.
فونت اشتباه می تواند پیامی را که یک برند سعی دارد به مخاطب منتقل کند، از مسیر خارج کند. به عنوان مثال، استفاده از فونت فانتزی در طراحی یک وب سایت صنعتی به تقویت پیام برند کمکی نمی کند.

ایا فونت انتخاب شده در هر پلتفرمی خوانا است؟

خوانایی بدون شک مهمترین ویژگی فونت اسم فارسی است. از آنجایی که از  تغییر فونت انلاین برای برقراری ارتباط یک پیام استفاده می شود، اگر آن پیام قابل خواندن نباشد، طراحی متن فارسی تاثیری روی جذب مخاطب نخواهد داشت.
خوانایی و وضوح دقیقاً مفاهیم یکسانی نیستند. خوانایی به معنای تشخیص آسان حروف در یک متن است. اما وضوح به این اشاره دارد که چگونه کلمات مختلف را می توان به راحتی تشخیص داد و خواند.
خوانایی و وضوح هر دو می توانند به طور چشمگیری تحت تأثیر اندازه فونت قرار گیرند. فونتی که در سایز 18 پیکسل عالی به نظر می رسد ممکن است در سایز 10 پیکسل ناخوانا باشد. 

به طراحی متن فارسی نیاز دارید یا انگلیسی؟

چندان متداول نیست که هر وب سایت یا پروژه طراحی به چندین زبان نوشته شود. اما بهتر است این مسئله را در شروع پروژه بررسی کنید که آیا قرار است متن ها به زبان دیکری ترجمه و نوشته شوند یا خیر. 
تقریباً در همه پروژه‌ها، مهم است که حروف انتخاب شده برای اسم فارسی خوانایی خود را در اندازه های مختلف حفظ کنند. اما تضمینی وجود ندارد که نام برند یا اسم اشخاص به زبان انگلیسی با همان فونت خوانا باشد، چون ممکن است فونت اسم فارسی انتخاب شده از حروف انگلیسی پشتیبانی نکند. 

چه سبک فونتی برای شما مناسب است؟

سبک فونت اسم فارسی به چهار دسته کلی تقسیم می شود:
فونت نستعلیق استاندارد
فونت نستعلیق شکسته
فونت مدرن
فونت فانتزی
فونت های  نستعلیق به طور کلی سنتی‌تر و رسمی‌تر هستند در حالیکه فونت های مدرن‌تر، مینیمالیستی‌تر دیده می شوند. فونت های فانتزی در صورتی که خوانا باشند برای نوشتن اسم فارسی انتخاب خوبی هستند البته باید مطمئن شوید که در اندازه های کوچک واضح باشند.
از فونت های فانتزی و نستعلیق می توان برای نوشتن عناوین استفاده کرد با اینحال فونت های مدرن و شکسته نستعلیق برای متن بدنه مناسب تر هستند.
بهترین نوع فونت فارسی برای اینستاگرام، انواع نستعلیق و فانتزی هستند. در حالیکه برای نوشتن متن روی عکس با فونت زیبا بهتر است از فونت های مدرن و ساده تر استفاده شود. 
در نهایت این طراحی است که باید تصمیم بگیرد آیا از فونت های مشابهی برای سرفصل‌ها و متن بدنه استفاده کند یا فونت هایی با سبک های مختلف انتخاب کند که پیام برند را بهتر منتقل کند. به طور کلی، خوانایی فونت اسم فارسی، مهمترین ویژگی است که انتخاب طراح را محدود می کند، و البته می تواند تصمیم گیری در انتخاب نهایی فونت را آسان تر کند.

کاربردهای فونت اسم فارسی

همانطور که گفتیم برای انتخاب بهترین فونت اسم فارسی باید کاربرد آن در نظر گرفته شود. طراحی متن فارسی باید طوری باشد که با برداشت مخاطبین از اسم فارسی مطابقت داشته باشد و از آن پشتیبانی کند.
محدود کردن انتخاب های تایپ فیس بر اساس مناسب بودن برند می تواند با تهیه لیستی از کلمات کلیدی که نشان دهنده نام تجاری هستند شروع شود. از آنجا، طراحان می توانند فونت هایی را جستجو کنند که شامل آن کلمات کلیدی یا مترادف باشد.
به عنوان مثال، اگر یک برند رسمی و سنتی به دنبال فونت فارسی برای اینستاگرام باشد، فونتی مانند دیوانی یا نستعلیق برایش مناسب خواهد بود.

کاربرد های فونت اسم فارسی

اگر برندی مدرن و پیشرفته باشد، طراح ممکن است فونت هایی مانند آرنا یا هارماتان را انتخاب کند.

کاربرد های فونت اسم فارسی

فونت فارسی برای اینستاگرام

انتخاب بهترین فونت اسم فارسی برای پروفایل اینستاگرام می تواند مخاطبین بیشتری را جذب پیج شما کند، در حالی که فونت نامناسب یا ناخوانا می تواند تاثیر منفی روی آنها داشته باشد. طراحان حرفه ای نکات مهمی را هنگام انتخاب فونت فارسی برای اینستاگرام در نظر می گیرند تا رسیدن به اهداف برندسازی و بازاریابی را آسان‌تر و متمرکزتر کند.

نوشتن متن روی عکس با فونت زیبا

همه فونت ها برای نوشتن متن روی عکس مناسب نیستند. برخی از فونت ها به اندازه کافی خوانا نیستند که بتوان آنها را روی عکس به کار برد. اما برخی دیگر طراحی منحصر به فردی دارند که روی تصویر به خوبی دیده می شوند.

فونت اسم فارسی برای لوگو

یکی از مهمترین کاربردهای فونت اسم فارسی در طراحی لوگو است. یافتن یک فونت مناسب برای ساخت لوگو اسم به عوامل مختلفی بستگی دارد. طراحان معمولا فونت های فارسی را انتخاب می کنند که کاملا خوانا باشد و تأثیر مثبتی روی مخاطبین داشته باشند. ساخت فونت برای لوگو اسم، ترکیبی از هنر و علم است و طراحان با تجربه و تمرین زیاد به مهارت کافی دست پیدا می‌کنند.

فونت اسم فارسی برای محتوای بازاریابی

بهترین فونت های فارسی برای محتوای بازاریابی، تایپ فیس هایی هستند که دارای وزن‌ها و سبک‌های متعددی باشند. از این فونت ها می توان  در طراحی‌های پیچیده و متنوع به راحتی استفاده کرد که کار  را برای طراحان آسان‌تر می کند.
برخی از فونت ها حتی شامل سبک های مختلفی مثل ایتالیک یا پررنگ هستنو که انعطاف پذیری بیشتری را به طراح می دهند.
اگر قرار است از فونت اسم فارسی در پروژه‌های بلندمدت بازاریابی استفاده کنید، بهتر است یک مجموعه از فونت‌های هماهنگ را از ابتدا انتخاب کنید تا تطبیق پذیری کافی برای طراحی انواع محتوای بازاریابی مثل کارت ویزیت، کاتالوگ، بروشور، فلایر و غیره را داشته باشد.

بهترین ابزار فونت آنلاین برای طراحی متن فارسی

یکی از بهترین ابزارهایی که به طراحان اجازه می دهد تا بهتر بتوانند فونت اسم فارسی را انتخاب کنند، فونت ساز آنلاین دومینگو است. با کمک این ابزار طراحان می توانند حروف مختلف را برای نوشتن اسم فارسی امتحان کنند و تشخیص دهند که کدام حروف به بهترین وجه با اهدافشان مطابقت دارد. 
کار با ابزار فونت انلاین دومینگو بسیار راحت و سریع است. فقط کافی است اسم فارسی را در باکس متن تایپ کنید سپس ابزار فونت را انتخاب کنید تا فونت های مختلف به شما نمایش داده شود. حالا با کلیک روی هر فونت، اسم فارسی با همان فونت نوشته می شود‌.

کاربرد های فونت اسم فارسی

شما می توانید از سایر ابزارها مثل ابزار استایل یا ابزار رنگ نیز برای طراحی اسم فارسی استفاده کنید و در نهایت تصمیم بگیرید که کدام فونت از لحاظ خوانایی، کاربرد و وضوح به اهداف شما نزدیک تر است .

دسته بندی مقالات

موضوعات داغ

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در ۵ دقیقه