بهعنوان صاحب یک رستوران یا یک فستفودی کوچک چه اقداماتی در جهت بازاریابی کسبوکار خود انجام دادهاید؟ راهاندازی سایت و شبکههای اجتماعی، برندینگ، تبلیغات و ... همگی میتوانند برای برجستهسازی نام رستوران و شناختهشدن کسبوکارتان مفید باشند. اما، در کنار تمامی استراتژیهای بازاریابی باید کارت ویزیت مخصوص خود را داشتهباشید.
کارت ویزیتها از قدیمیترین روشهای بازاریابی محسوب میشوند، که هنوز هم که هنوز است بار بزرگی از بازاریابی کسبوکارها را به دوش دارند. طراحی کارت ویزیت قسمتی از برندینگ و برجستهسازی کسبوکار شماست و باید بهصورت حرفهای به آن پرداخته شود. در این راهنما به همهی مواردی که در طراحی کارت ویزیت برای رستوران و غذاخوری خود نیاز دارید، اشاره خواهیم کرد.
مزایای کارت ویزیت برای رستورانها
اگرچه بهعنوان یک صاحب رستوران هیچ پیشزمینهای درمورد طراحی ندارید، هنوز هم میتوانید ایدههای خود را با طراح خود درمیان بگذارید و یک کارت ویزیت حرفهای برای شغل خود بسازید. اگر هنوز هم چاپ کارت ویزیت را سرسری میگیرید، توصیه میکنیم موارد زیر را مطالعه کنید. نکات زیر تنها گوشهای از اثرات مثبت کارت ویزیت در توسعهی کسبوکار رستورانهاست:
_ کارت ویزیتهای مرسوم، مد روز و ماندگار، پرستیژ و ماهیت کسبوکار شما را در یک نگاه به نمایش میگذارند. بههمین دلیل، شرکتهای پیشرو در سراسر جهان کارتهای ویزیت شیک را برای انتقال پیام برند خود برمیگزینند.
_ کارت ویزیت رستوران میتواند نقش زیادی در ارتباط شما با مشتریان داشتهباشد. اگر اطلاعات تماس و راههای ارتباطی خود را در کارت ویزیت خود چاپ کنید، مشتریان شما میتوانند در ایام مختلف سال مانند روزهای تعطیل، قرنطینه و غیره برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش غذای بیرونبر با شما تماس بگیرند. این یک مزیت برای کسبوکارهاست تا حتی در شرایط ویژه هم با مخاطبان خود در ارتباط بوده و لطمهی مالی کمتری ببینند.
_ با اینکه این روزها همهچیز وابسته به اینترنت و دنیای مجازی شدهاست، بااینحال کارت ویزیت یک نمونهی واقعی است که در دست مخاطب قرار میگیرد و بیشتر در ذهن او باقی میماند. همچنین مشتریان درصورت رضایت از رستوران شما، کارت ویزیت را دراختیار دوستان و آشنایان خود میگذارند و به تبلیغ رستوران شما کمک میکنند.
ویژگی مهم در طراحی کارت ویزیت رستوران
در هنگام طراحی کارتهای ویزیت خود خلاق و نوآور باشید. مهمترین کاری که باید بکنید این است که راههای ارتباطی خود را در اختیار افراد قرار دهید تا همواره با آنها در تعامل باشید. با به یاد داشتن این اصل سعی کنید مشخصات زیر را در کارت ویزیت خود بگنجانید.
۱) توجهها را به خود جلب کنید
در دنیایی که همهجا از تبلیغات اشباع شدهاست، شاید تعجب نکنید اگر بدانید دامنه توجه انسان به زیر سطح ماهی قرمز کاهش یافتهاست! کارت ویزیت شما باید به سرعت توجه افراد را به خود جلب کرده و معرف شما باشد.
کارت ویزیت شما نباید به هر قیمتی جلب توجه کند. کارت ویزیتهای شلوغ و درهم برهم فقط حواس مخاطب را پرت میکنند. طرحهای مینیمال و درعینحال جذاب بهترین انتخاب برای کارت ویزیت رستورانها هستند.
فقط اطلاعات مهم خود را در کارت ویزیت چاپ کنید و از عنوان جزئیات ریز و بدردنخور اجتناب کنید.
۲) فونتهای مناسب ر انتخاب کنید
فونتهای متنوع بسیاری برای طراحی کارت ویزیت وجود دارند. اما به یاد داشتهباشید، تمامی فونتهای موجود در کارت ویزیت باید مفهوم و خوانا باشند.
از رنگ و اندازه فونتی که ممکن است چشم بیننده را خسته کنند، پرهیز کنید. اطلاعاتی که میخواهید منتقل کنید، میبایست توسط هر شخصی به وضوح خوانده و قابل درک باشند.
همچنین طراحی خود را در چهارچوب چند فونت محدود پیش ببرید تا تمرکز مخاطب را برهم نزنید.
بیشتر بخوانید: بهترین فونت برای کارت ویزیت شما کدام است
۳) از جنس مرغوب استفاده کنید
با تمام زحماتی که برای طراحی و چاپ کارت ویزیت میکشید، بااینحال، سرنوشت ابدی کارتهای عزیزتان درنهایت به جیب یا کیفپول مشتریان ختم خواهدشد. بنابراین، باید از جنس مرغوبی در تولید آنها استفاده کنید تا بهراحتی خراب نشده و برای طولانی مدت دوام آورد.
استفاده از موادی مانند پلاستیک یا فابریک که نگهداری آنها دشوار است و یا باعث سر بودن کارت میشود، به هیچوجه توصیه نمیشود. درعوض میتوانید از مواد کلاسیک و روکش مات استفاده کنید.
۴) حرفهای باشید
امروزه اکثر رستورانها و حتی غذاخوریهای کوچک لوگوی مخصوص خود را دارند. یک لوگوی جذاب به ماندگاری نام برند شما کمک خواهد کرد. پس اگر هنوز در فکر طراحی لوگو نیفتادهاید، سریعا اقدام کنید و طرح آن را بر روی کارت ویزیت خود نیز چاپ کنید.
به یاد داشتهباشید، طرح کارت ویزیت شما باید با کسبوکار شما همخوانی داشتهباشد. طبعا کارت ویزیت رستورانی که غذای خانگی توزیع میکند با یک فستفودی باید متفاوت باشد. حرفهای عمل کنید و کارت ویزیت خود را متناسب با کسبوکار خود طراحی کنید.
۵) راههای ارتباطی خود را در اختیار مشتری قرار دهید
تمامی اطلاعاتی را که منجر به ارتباط هرچه بیشتر شما با مشتریان میشود، در کارت خود قید کنید. این اطلاعات میتواند شامل شمارهی تماس، آدرس ایمیل، آدرس سایت و شبکههای اجتماعی باشد.
شما اطلاعات خود را دراختیار دوست صمیمی خود نمیگذارید. بنابراین، از ایجاد آدرسهایی مانند bestrestaurant@gmail.com اجتناب کنید. شناسههای ایمیل حرفهای ایجاد کنید و از آنها در کارت ویزیت خود بهره ببرید.
۶) خلاق باشید
هیچ محدودیتی برای متفاوت بودن وجود ندارد. از کپی برداری فاصله بگیرد، تابوها را بشکنید و یک کارت ویزیت خلاقانه و خاص طراحی کنید. امروزه کارت ویزیتها در شکلها و سایزهای متفاوتی تولید میشوند. یک کارت ویزیت جذاب اگر به درستی طراحی شود، شما را خاص و حرفهای جلوه میدهد. برای نمونه کارت ویزیت زیر یکی از نمونههای متفاوت و جذاب امروزی است.
بیشتر بخوانید:
کارت ویزیتهای خلاقانهای که نظیرشان را ندیدهاید
سخن آخر
در نهایت از پر کردن هر دو طرف کارت خود ابا نداشته باشید. نام برند و لوگوی خود را بهصورت ریز در پشت کارت ویزیت خود نیز تایپ کنید. محتوای ضروری کارت اگر بهدرستی در کنار هم چیده شوند، باعث بههم ریختگی و یا شلوغ شدن فضای آن نمیشوند.
طراحی خود را برای بار آخر اصلاح و چک کنید. از همخوانی رنگها، فونت و خطوط و تصاویر اطمینان حاصل کنید.