ورد به عنوان نرم افزاری که تقریباً در دسترس همگان بوده دارای مزایای بسیاری است. یکی از این مزیت‌ها امکان طراحی بروشور است. ورد یک نرم‌افزار رایج و محبوب است که بسیاری از کاربران در جهان آن را در دسترس خود دارند و امکانات فراوانی برای طراحی و صفحه‌آرایی بروشورها ارائه می‌دهد. شما می‌توانید از جدول‌ها، تصاویر، شکل‌ها، پس‌زمینه‌ها، رنگ‌ها، فونت‌ها و سبک‌های متنی متنوع آن استفاده کنید. ورد قابلیت اضافه کردن فایل‌های تصویری و گرافیکی دیگری را نیز دارد. شما می‌توانید لوگو، تصاویر محصولات، نمودارها و جداول آماری را به بروشور خود اضافه کنید. اما اگر کار با نرم افزار ورد برای شما سخت است، نگران نباشید، در این آموزش طراحی بروشور در ورد، چند ابزار بروشور ساز رایگان را نیز به شما معرفی می‌کنیم که با قالب های آماده آنها به راحتی می‌توانید کاتالوگ یا بروشور خود را بسازید.

آموزش دو روش کاربردی برای طراحی بروشور در ورد

برای طراحی بروشور در ورد، شما می‌توانید از دو روش استفاده کنید:

روش اول: آموزش طراحی بروشور در ورد با قالب های آماده

استفاده از قالب‌های آماده ورد که به صورت آنلاین در دسترس هستند. برای این کار، شما باید به اینترنت متصل باشید و از قسمت File گزینه New را انتخاب کنید. سپس در کادر جستجو کلمه Brochure را تایپ کنید و از بین قالب‌های مختلف، قالب مورد نظر خود را انتخاب و دانلود کنید. پس از دانلود، شما می‌توانید متن و تصاویر مد نظر خود را به قالب انتخابی اضافه کنید. این روش ساده‌ترین روش برای طراحی بروشور در ورد است. 

روش دوم: آموزش طراحی بروشور در ورد به صورت دستی

ساخت و طراحی بروشور در ورد به صورت دستی و بدون استفاده از قالب‌های آماده. برای این کار، شما باید یک سند جدید در ورد باز کنید و از قسمت Layout گزینه Orientation را انتخاب کنید. سپس گزینه Landscape را برای بروشورهای سه لت انتخاب کنید. بعد از آن، شما باید حاشیه‌های صفحه را کم کرده تا فضای کاری بیشتری داشته باشید. برای این کار، از قسمت Layout گزینه Margins را انتخاب کنید و گزینه Narrow را برای حاشیه‌های 1.25 سانتی‌متر یا کمتر استفاده کنید. سپس شما باید ستون‌هایی به صفحه اضافه کنید تا آن را به چند بخش تقسیم کنید. برای این کار، از قسمت Layout گزینه Columns را انتخاب کرده و تعداد ستون‌های مورد نظر خود را انتخاب کنید. در نهایت، شما می‌توانید متن و تصاویر خود را در ستون‌ها قرار دهید. این روش به شما امکان کنترل بیشتر بر روی طرح‌بندی بروشور را هم می‌دهد. 
اگر می‌خواهید با ورد، کارت ویزیت طراحی کنید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 

آموزش طراحی بروشور در ورد

 

چطور بروشور حرفه ای طراحی کنیم؟

•    نکته اول: هدف خود را قبل از شروع بشناسید. بروشور شما باید پیام مورد نظر شما را به خواننده منتقل کند و او را ترغیب کند که عملی را که شما از او می‌خواهید؛ مانند خریدن چیزی و غیره را انجام دهد؛ بنابراین، قبل از شروع به طراحی، باید بدانید که چه کسانی بروشور شما را می‌خوانند، چه چیزی می‌خواهند بدانند و چه کاری قرار است از آنها بخواهید.
•   نکته دوم: از فونت‌های کمتری استفاده کنید. استفاده از فونت‌های زیاد و متفاوت می‌تواند بروشور شما را شلوغ و نامنظم نشان دهد. بهتر است از یک یا دو فونت استاندارد و قابل خواندن استفاده کنید و از تغییرات در اندازه، رنگ و ضخامت فونت برای ایجاد تنوع و تأکید استفاده کنید.
•   نکته سوم: قبل از شروع به طراحی دربارة استانداردهای کاغذ برای بروشور از چاپخانه‌ها سؤال بپرسید. انتخاب ابعاد و جنس کاغذ مناسب برای بروشور شما می‌تواند تأثیر زیادی بر روی ظاهر و کیفیت آن داشته باشد؛ بنابراین، قبل از اینکه بروشور خود را طراحی کنید، از چاپخانه مورد نظر خود در مورد انواع کاغذ، قیمت‌ها، روش‌های چاپ و نحوه برش کاغذ اطلاعات و مشورت لازم و کافی بگیرید.
•   نکته چهارم: خواننده را ارجح بدانید. بروشور شما باید با خواننده و مخاطب خود ارتباط برقرار کند و به او این احساس را منتقل کند که شما می‌توانید به نیازها و مشکلات او پاسخ دهید؛ بنابراین، به جای اینکه فقط در مورد خود بنویسید، بهتر است به سؤالات احتمالی مخاطب فکر کرده و پاسخ دهید.

نکات مهم آموزش طراحی بروشور در ورد

همان‌طور که می‌دانید بروشور یکی از ابزارهای مهم تبلیغاتی است که می‌تواند به شما کمک کند تا محصولات و خدمات خود را به مخاطبان مورد نظرتان معرفی کنید. برای نوشتن یک بروشور موفق، باید به نکات زیر توجه کنید:
•    مخاطبان: باید مخاطبان خود را به خوبی شناسایی کنید و سپس محتوای بروشور خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.
•    عنوان: عنوان باید جذاب و متناسب با محتوای بروشور باشد.
•    تصاویر: تصاویر باید با کیفیت بالا و جذاب باشند و برای محتوای بروشور مناسب باشند.
•    متن: متن باید کوتاه و مفید باشد و به مخاطبان شما کمک کند تا محصولات یا خدمات شما را بهتر بشناسند.
•    اطلاعات تماس: اطلاعات تماس شما باید در بروشور قرار داده شود تا مخاطبان شما بتوانند با شما تماس بگیرند.

آموزش استفاده از ابزارهای کمکی برای طراحی بروشور در ورد

برای طراحی بروشور، می‌توانید از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید. برای طراحی بروشورهای حرفه‌ای، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند Adobe InDesign، Adobe Illustrator، Corel Draw و Adobe Photoshop استفاده کنید. این نرم‌افزارها امکانات و ابزارهای مورد نیاز برای طراحی بروشور را در اختیار شما قرار می‌دهند.

آموزش طراحی بروشور در ورد

همچنین، برای طراحی بروشور با نرم‌افزارهای رایگان مانند Inkscape و Scribus نیز می‌توانید استفاده کنید. این نرم‌افزارها نیز امکانات مناسب را به صورت رایگان برای طراحی بروشور در اختیار شما قرار می‌دهند. از دیگر راه‌های طراحی بروشور حرفه‌ای این است که شما می‌توانید از قالب‌های آماده برای طراحی بروشور استفاده کنید. برای مثال، می‌توانید از قالب‌های رایگان و حرفه‌ای موجود در وب‌سایت‌های مختلف برای انواع شغل‌ها و غیره به راحتی استفاده کرده و بروشور حرفه‌ای خود را طراحی و شخصی سازی کنید.

آموزش طراحی بروشور در ورد

بهترین روش برای طراحی بروشور بدون استفاده از ورد 

بهترین روش برای طراحی بروشور تبلیغاتی، ارائه محتوا بر اساس اصول طراحی بروشور تبلیغاتی است. برای طراحی بروشور، ابتدا هدف خود را مشخص کنید. سپس نوع فعالیت و خدمات سفارش دهنده را بررسی و ارزیابی کنید و آن‌ها را در نظر بگیرید. هر کدام از روش‌های چاپ مزایا و معایب خاص خود را داشته و انتخاب بهترین روش چاپ باید بر اساس کاربرد موردنظر صورت گیرد. برای انتخاب بهترین روش چاپ، می‌توانید از چاپخانه‌ها سؤال بپرسید. در طراحی بروشور باید از تصاویر مناسب استفاده کنید. همچنین، متن بروشور باید جذاب باشد تا بتواند در مدت زمان کوتاهی مخاطب را جذب کند. از جمله‌بندی‌های کوتاه استفاده کنید و سعی داشته باشید مفهوم را در همین جملات به مخاطب انتقال دهید. 
همچنین، می‌توانید از سایت‌های آنلاین طراحی بروشور مانند Canva و Visme و نمونه داخلی این سایت بروشور ساز رایگان دومینگو استفاده کنید. این سایت‌ها ابزارهای آنلاینی را برای طراحی بروشور ارائه می‌دهند. با استفاده از این ابزارها، می‌توانید بروشورهایی با طرح‌های متنوع و جذاب طراحی کنید. همچنین، این سایت‌ها قابلیت آماده سازی بروشور در هر ابعاد و طرحی برای چاپ را نیز دارند.

آموزش طراحی بروشور در ورد و تفاوت‌ها در طراحی

بروشور یک ابزار تبلیغاتی است که می‌تواند معرفی یک شرکت، محصول، خدمت، رویداد یا هر موضوع دیگری را به مخاطبان خود انجام دهد. بروشور باید طراحی جذاب، محتوای مختصر و مفید، عکس‌های مناسب و اطلاعات تماس را در خود جای دهد. بروشور برای مشاغل و موضوعات مختلف باید با توجه به هدف، مخاطب، رقبا و بودجه تفاوت‌هایی داشته باشد. برخی از نکاتی که می‌تواند در ایجاد تفاوت بروشورها مؤثر باشد عبارت‌اند از:
•    انتخاب اندازه، شکل و جنس مناسب برای بروشور. بروشور می‌تواند دو لت، سه لت، چهار لت یا بیشتر باشد. اندازه بروشور باید با محتوا و نوع توزیع آن هماهنگ باشد. شکل بروشور می‌تواند مستطیل، مربع، دایره، بیضی یا هر شکل خلاقانه‌ای باشد. جنس بروشور باید با کیفیت، مقاوم و مناسب با موضوع آن باشد.
•    انتخاب رنگ‌ها، فونت‌ها و عناصر گرافیکی مناسب برای بروشور. رنگ‌ها باید با هویت برند، موضوع و احساسی که می‌خواهید منتقل کنید سازگار باشند. فونت‌ها باید خوانا، زیبا و متناسب با محتوا و مخاطب باشند. عناصر گرافیکی باید با محتوا هماهنگ باشند و توجه مخاطب را جلب کنند.
•    انتخاب محتوای مناسب برای بروشور. محتوا باید کوتاه، جذاب، معتبر و مفید باشد. محتوا باید پاسخگوی سؤالات مخاطب باشد و مزایای ارائه دهنده را به روشنی نشان دهد. محتوا باید دارای عنوان، زیرعنوان، متن اصلی، عکس‌ها، لوگو، اطلاعات تماس و فراخوان به عمل باشد.

انواع اشکال ظاهری و تا خوردگی‌های بروشورها

بروشور یک ابزار تبلیغاتی چاپی است که معمولاً از کاغذ گلاسه و با تاخوردگی‌های مختلف ساخته می‌شود. بروشور می‌تواند اطلاعات مفیدی درباره یک محصول، خدمت، رویداد یا سازمان را به مخاطبان منتقل کند. بروشورها می‌توانند در اندازه‌ها، جنس‌ها، تعداد لت‌ها و مدل‌های تا کردن متفاوتی طراحی و تولید شوند. برخی از انواع رایج بروشور عبارت‌اند از:
•    بروشور دو لت: بروشوری که به دو قسمت تا خورده شده و چهار صفحه دارد. معمولاً در سایز A4 یا A5 طراحی می‌شود.
•    بروشور سه لت: بروشوری که به سه قسمت تا خورده شده و شش صفحه دارد. می‌تواند به صورت آکاردئونی (Z fold) یا رول فولد (Roll-Fold) تا شود. معمولاً در سایز A4 یا DL طراحی می‌شود.
•    بروشور چهار لت: بروشوری که به چهار قسمت تا خورده شده و هشت صفحه دارد. می‌تواند به صورت موازی دوگانه (Double parallel) یا فرمی (French fold) تا شود. معمولاً در سایز A4 یا Legal طراحی می‌شود.
•    بروشور مربع: بروشوری که شکل مربع دارد و معمولاً در سایز ۱۹ در ۱۹ سانتی‌متر طراحی می‌شود. می‌تواند به صورت اسلیپ کیس (Slip case) یا پامفلت (Pamphlet) تا شود.

آموزش طراحی بروشور در ورد

نتیجه گیری

همان‌طور که گفته شد ورد دارای قالب‌های آماده‌ای است که می‌توانید از آن‌ها برای طراحی بروشورهای حرفه‌ای و جذاب استفاده کنید. شما می‌توانید قالب مورد نظر خود را از کتابخانه ورد انتخاب کرده یا از منابع دیگری مانند وب‌سایت‌های بسیاری که این قالب‌ها را به صورت آماده یا از پیش طراحی شده ارائه می‌دهند، دانلود کنید.
ورد امکان چاپ و توزیع بروشورها را به راحتی فراهم می‌کند. شما می‌توانید بروشور خود را در قالب PDF ذخیره کنید و به چاپخانه یا مشتریان خود ارسال کنید.
اما اگر به دنبال روشی ساده تر و سریعتر برای طراحی بروشور هستید می‌توانید به سایت طراحی گرافیک و بروشور ساز رایگان دومینگو مراجعه کنید و با کمک ابزارهای طراحی رایگان و قالب های اماده آن، در کمتر از چند دقیقه یک بروشور حرفه ای بسازید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین