عصر اطلاعات شیوه ارتباط، یادگیری و رفتار دانش آموزان را تغییر داده است. همه چیز سریعتر پیش می‌رود و بیشتر از همیشه تغییر می‌کند. نسل جدید دانش آموزان دسترسی بیشتری به اطلاعات دارند و سریعتر از بسیاری از معلمان، آنچه را نیاز دارند در اینترنت می‌یابند. با توجه به این استقبال گسترده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، معلمان، مربیان، اساتید و خلاصه هر فرد یا ارگانی که با آموزش دانش آموزان مرتبط است باید بتواند در این پلتفرم با آنها ارتباط برقرار کند. به همین دلیل است که طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز در پیج های آموزشی اهمیت زیادی پیدا کرده است.
بسیاری از دانش آموزان تعجب می‌کنند که چرا باید در کلاس شرکت کنند، وقتی می‌توانند هر چیزی را که می‌خواهند به صورت آنلاین، با آرامش، از افرادی که به آنها احترام می‌گذارند و دنبال می‌کنند، بیاموزند، بدون اینکه توسط کسی غیر از خودشان قضاوت یا ارزیابی شوند.
با وجود دسترسی آسان به اطلاعات، تنها انگیزه ای که موجب می‌شود آنها به مدرسه بروند، گرفتن مدرک است. بعضی از دانش آموزان هم به این دلیل اینکه باید خانواده شان را راضی کنند، به مدرسه می‌روند.
اما چطور می‌توان این روند را تغییر داد؟ مطمینا یکی از روش هایی که می‌توان با آن انگیزه دانش آموزان را برای رفتن به مدرسه بیشتر کرد، برقراری ارتباط با آنها به روشی است که دوست دارند. با طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز و تشویق دانش آموزان به مشارکت در محتواهای آموزشی برای شبکه های اجتماعی می‌توان تا حدودی انها را به درس و مدرسه جذب کرد.

 

۷ ایده طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز

 

چرا اینستاگرام؟

برخلاف هر پلتفرم شبکه اجتماعی دیگری، در اینستاگرام، تصاویر بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارند. و البته، تصاویر زیبا، بیشتری از هر کلمه‌ای، مغز ما را تحریک می‌کنند. یادآوری تصاویر برای همه ما آسان‌تر از متن است و زمان یادگیری را کاهش می‌دهند، درک مطلب را بهبود می‌بخشند و یادگیری را افزایش می‌دهند.
چه ابزاری بهتر از پلتفرمی که در آن بتوانید هزاران عکس را برای یادگیری بهتر دانش آموزان ارسال کنید و به آنها کمک کنید برای آموزش دروس انگیزه بیشتری پیدا کنند؟
همه معلمین می‌توانند با ایجاد یک حساب کاربری در اینستاگرام به راحتی با دانش آموزان شان تعامل برقرار کنند. امکانات بسیار زیادی در این حساب کاربری در اختیار معلمین قرار می‌گیرد مثلا تعداد دانش آموزانی که پست های آموزشی آنها را دیده اند، روی استوری های آنها کلیک کرده اند، از پروفایل شان بازدید کرده اند، لینک بیو را باز کرده اند، و بسیاری از تجزیه و تحلیل های شگفت انگیز دیگر.
ایده های زیادی را می‌توان در اینستاگرام برای بهبود تجربه یادگیری دانش آموزان به کار گرفت که طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز فقط یکی از آنها است.
اگر به عنوان یک معلم یا مربی می‌خواهید دانش آموزان تان با اشتیاق کلاس درس شما را پیگیری کنند، پیشنهاد می‌کنیم از چند ایده زیر برای برقراری ارتباط با آنها در اینستاگرام کمک بگیرید.

1. طراحی پست اینستاگرام برای به اشتراک گذاری محتوای مرتبط با کلاس

احتمالا شناخته شده ترین ویژگی اینستاگرام ارسال عکس است. قدرتمندترین ارزش اینستاگرام برای آموزش و یادگیری دانش آموزان، طراحی پست اینستا با مطالب جالب مرتبط با کلاس و اضافه کردن تصاویر زیبا است. اگر چه، ارسال عکس های سلفی حتی در طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز اشکالی ندارد اما اگر به دنبال بهبود روش های آموزشی هستید، بهتر است از تصاویر علمی سرگرم کننده و جذاب استفاده کنید.
ارسال محتوای مرتبط با دروس کلاس که حاوی تصاویر جذاب باشد، راهی عالی برای درگیر کردن دانش‌آموزان و کمک به آن‌ها در یادگیری و یادآوری مطالبی است که در کلاس به آنها گفتید.
برای مثال می‌توانید پست های آلبومی را به صورت کارت های مطالعه طراحی کنید و از دانش اموزان دعوت کنید برای اصلاح آخرین کارت نظر خود را در کامنت‌ها بنویسند و با هم مشورت کنند. 
روش دیگر، ارایه خلاصه درس کلاس با 5 تصویر است که مهم‌ترین نکات درس را از طریق اینفوگرافیک، تعریف مفاهیم کوتاه، عکس های جذاب مرتبط و بسیاری موارد دیگر نمایش می‌دهد.
شاید بهترین ایده از نظر بسیاری از دانش اموزان، مشاهده ویدیوهای اینستاگرامی 60 ثانیه ای برای توضیح یک مفهوم، ارائه مثال های واقعی یا خلاصه کردن یک موضوع خاص باشد. 
در این پست های آموزشی می‌توانید توصیحات خودتان را ضبط کنید  یا یک نمایش اسلایدی از تصاویر را برای توضیح یک موضوع، به اشتراک بگذارید.
ویدیوها نسبت به تصاویر در اینستاگرام تعامل بیشتری ایجاد می‌کنند و به طور بالقوه برای اهداف آموزشی ارزشمندتر هستند.

2. طراحی پست اینستاگرام برای پرسش و پاسخ بین دانش آموز و معلم

هنگامی که آخر کلاس از دانش آموزان می‌پرسید که آیا سؤالی دارند، بسیاری از آنها برای پایان یافتن کلاس عجله دارند و می‌خواهند برای انجام یک کار سرگرم کننده، "زودتر از کلاس" خارج شوند. به همین علت، حتی اگر سوالی هم داشته باشند آن را نادیده می‌گیرند.
اگر در ساعات یا روز بعد، یک پست مرتبط را به اشتراک بگذارید و همان سوال را بپرسید، می‌بینید که تعداد قابل توجهی کامنت از دانش‌آموزان دریافت می‌کنید که در بیشتر مواقع سؤالات یکسانی را تکرار می‌کنند. بنابراین می‌توانید در پست بعدی به این سوال تکراری پاسخ دهید و به این ترتیب در زمان کلاس نیز صرفه جویی کنید. 
یک راه حل بسیار بهتر، برنامه ریزی جلسات لایو اینستاگرام برای پرسش و پاسخ است. برای مثال، حداقل یک هفته قبل، برنامه‌ریزی کنید که با دانش‌آموزان تان در تاریخ و ساعت خاصی که قبلاً توافق کردید، وارد لایو اینستاگرام شوید تا همه بتوانند شرکت کنند. همچنین یک روز قبل از جلسه لایو با طراحی استوری اینستاگرام از دانش آموزان کنید تا سوالات و ابهامات خود را قبل از لایو مطرح کنند. به این ترتیب می‌توانید پاسخ‌ها را از قبل آماده کنید و مطمئن باشید که به همه سوالات پاسخ می‌دهید.
نکته جالب در مورد ارسال استیکر سوالات یک روز قبل از پرسش و پاسخ این است که وقتی "لایو" اینستا را شروع می‌کنید، می‌توانید هر سوال ارسال شده توسط هر شرکت کننده را به اشتراک بگذارید و همزمان پاسخ آن را بدهید. بنابراین دانش‌آموزان شما همزمان با شنیدن پاسخ شما، استیکر سوال پرسیده شده را روی صفحه نمایش خود خواهند داشت.
اگر فکر می‌کنید که دانش آموزان دیگر می‌توانند از این جلسه پرسش و پاسخ در آینده، مثلاً کلاس ترم بعد، بهره مند شوند، می‌توانید آنها را به صورت ویدیوهای IGTV در پیج خود به اشتراک بگذارید. برای این کار، پس از اتمام جلسه زنده خود، می‌توانید روی دکمه "ذخیره" گوشه سمت راست بالا ضربه بزنید و سپس می‌توانید آن را دوباره در کانال IGTV خود آپلود کنید. 

3. استفاده از استیکرها در طراحی استوری اینستاگرام برای چالش‌ها، آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها

از دیگر ویژگی‌های عالی اینستاگرام، آزمون و نظرسنجی است. در حالی که نمی توانید انتظار داشته باشید که با استفاده از این قابلیت از دانش آموزان امتحان بگیرید، اما می‌توانید از آنها برای انجام چالش های سرگرم کننده درون کلاسی یا خارج از کلاس استفاده کنید.
در طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز نیز می‌توانید از این ویژگی کمک بگیرید. مثلا می‌توانید یک مسابقه کوتاه برگزار کنید و از دانش آموزان دعوت کنید تا در کلاس به آن پاسخ دهند. این روش می‌تواند یک تمرین عالی برای جمع بندی یک موضوع و یک راه عالی برای ایجاد یک فضای "سرگر کننده" باشد.
چالش‌ها موجب رقابت بین دانش آموزان می‌شوند و به شیوه ای سرگرم کننده و سازنده آنها را وادار به یادگیری می‌کنند. با شروع یک چالش مرتبط با سخت ترین مبحث درس می‌توانید مطمئن شوید که همه کلاس آن را درک می‌کنند.
این نوع چالش را می‌توان در خارج از کلاس نیز استفاده کرد. شما می‌توانید از دانش آموزان خود دعوت کنید تا زمانی که قرار است برای ترم آخر درس بخوانند، به مسابقه شما پاسخ دهند. این چالش می‌تواند به آنها کمک کند کل درس را بخوانند، اما مهمتر از همه این است که اعتماد به نفس آنها را بهبود می‌بخشد به طوری که آنها کمتر برای امتحان استرس دارند.

4. طراحی پست اینستا برای جایزه دادن 

هدف اصلی استفاده از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، برقراری ارتباط با دانش آموزان و تشویق آنها به آموزش و یادگیری است. هیچ چیز به اندازه جایزه دادن در دانش آموزان انگیزه ایجاد نمی کند. بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که تشویق کردن دانش آموزان با جایزه دادن، اعتماد به نفس آن‌ها را در انجام تکالیف شان بهبود می‌بخشد و آنها را تشویق می‌کند که یاد بگیرند و عملکرد خود را در آن کار و سایر وظایف مرتبط بهبود بخشند.
همچنین روانشناسی مثبت گرا نیز نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی زمانی بهبود می‌یابد که به جای تمرکز روی شکست‌ها و نقاط ضعف، روی پیشرفت‌ها و نقاط قوت دانش آموز تمرکز کنیم.
بنابراین، یک راه سرگرم کننده و تاثیرگذارتر برای انگیزه بخشیدن به تلاش بیشتر دانش آموزان می‌تواند از طریق طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز همراه با جایزه باشد.
هنگامی که یک گروه، نمایشی عالی اجرا می‌کند، می‌توانید از آن یک عکس بگیرید و با تگ کردن دانش آموزان خود، آن را در پست تبریک روز دانش آموز به اشتراک بگذارید. به این ترتیب، آنها قدردانی شما را می‌بینند و می‌توانند آن را با دوستان شان (فالوورهایشان) که برایشان مهم است به اشتراک بگذارند. 

5. طراحی استوری های متحرک اینستاگرام برای تکالیف کوتاه

اینستاگرام همچنین می‌تواند ابزاری عالی برای انجام تکالیف کوتاه بعد از کلاس درس باشد. به عنوان مثال، می‌توانید از دانش‌آموزان بخواهید که یک توضیح کوتاه درباره یک موضوع را از طریق استوری اینستاگرام پست کنند. برای این کار، از دانش‌آموزان دعوت می‌کنید تا استوری های خود را درباره آن موضوع منتشر کنند و شما را تگ کنند تا بتوانید آن را با سایر دانش‌آموزان خود به اشتراک بگذارید.
آنچه در اینجا جالب است این است که استوری های اینستاگرام حداکثر 15 ثانیه هستند و این امر به دانش آموزان آموزش می‌دهد که چگونه درباره یک موضوع مختصر و مفید توضیح دهند. بنابراین، به عنوان مثال، می‌توانید از دانش‌آموزان خود بخواهید که نظر خود را در مورد جشن روز دانش آموز بگویند و آن را استوری کنند. سپس می‌توانید برای طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز، استوری آنها را بازنشر کنید.

6. طراحی پست اینستاگرام برای تعامل بین معلم و دانش آموزان 

اگر سعی کنید دوران مدرسه خود را به یاد بیاورید، احتمالاً معلمی را نیز به یاد خواهید آورد که با روش تدریس سرگرم کننده، شما را جذب درس کرده است. الان هم همینطور، همانطور که ما از آموزش همراه با سرگرمی لذت می‌بریم و یاد می‌گیریم، محیطی که دانش آموزان مان در آن درس می‌خوانند نیز در یادگیری آنها موثر است.
البته نمی خواهیم بگوییم که بازی و سرگرمی لزوما یادگیری بهتر را تضمین می‌کند، یا اینکه گوش دادن به موسیقی دانش آموزان را باهوش تر می‌کند، اما شما می‌توانید یک تدریس سرگرم کننده داشته باشید که دانش آموزان را جلب کند.
هرچقدر محیط تدریس، دوستانه تر باشد، شانس بیشتری برای یادگیری و رسیدن به موفقیت تحصیلی وجود دارد. و یک محیط سرگرم کننده آموزشی تنها در صورتی وجود دارد که بین اعضای آن محیط احساس رابطه صمیمانه وجود داشته باشد. اگر با دانش آموزان خود تعامل ندارید، احتمالاً به آنها اجازه نمی‌دهید به شیوه مورد علاقه شان آموزش ببینند، زیرا می‌ترسید که اصلا تکالیف شان را انجام ندهند.
اما باید بپذیرید که شیوه تعامل با نسل جدید تغییر کرده است. اگر می‌خواهید آنها بهتر دروس آموزشی را یاد بگیرند، نباید فقط به طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز اکتفا کنید.
اینستاگرام می‌تواند ابزاری عالی برای برقراری ارتباط بهتر بین دانش آموزان و معلمان باشد. همانطور که جزئیات زندگی شخصی را از طریق اینستاگرام به اشتراک می‌گذارید، دانش آموزان می‌توانند ببینند که شما به اندازه آنها انسان هستید. آنها چیزهای بیشتری از شما خواهند دید و ممکن است متوجه شوند که شما بیشتر از آنچه فکر می‌کردند، شبیه خودشان هستید.
اما مراقب باشید، محدودیت هایی نیز برای به اشتراک گذاری زندگی شخصی تان با دانش آموزان وجود دارد. درست است که هر چند وقت یکبار یک عکس از آخر هفته خود هنگام بازی کردن با فرزندتان یا در حال ورزش کردن می‌تواند دانش آموزان را ترغیب کند که شما را فالو کنند اما احتمالاً تأثیری بر پیشرفت یادگیری دانش آموزان شما نخواهد داشت.
البته اینکه چقدر پست های شخصی تان را با دانش آموزان به اشتراک بگذارید تصمیم شماست. اما توصیه عاقلانه، این است که از پیج آموزشی اینستاگرام برای بهبود تجربه یادگیری دانش آموزان استفاده کنید. 

7. طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز 

همانطور که اشاره کردیم طراحی پست اینستاگرام برای روز دانش آموز تنها یکی از روش های برقراری ارتباط با آنها است. با اینحال، اگر تصمیم گرفتید که در این شبکه اجتماعی با دانش آموزان تان تعامل داشته باشید، قطعا با نزدیک شدن روز دانش آموز باید به فکر طراحی یک پست مناسب باشید.
اگر ایده ای برای طراحی پست روز دانش آموز ندارید پیشنهاد می‌کنم از قالب های آماده ویرایشگر آنلاین دومینگو کمک بگیرید.
در دومینگو، پست های آماده متعددی وجود دارد که می‌توانید آنها را مستقیما دانلود کرده و در پیج خود برای تبریک روز دانش آموز به اشتراک بگذارید.
اگر یک پست ساده مثل قالب آماده زیر که فقط یک عکس و متن تبریک در آن دیده می‌شود، شما را راضی نمی کند: 

۷ ایده طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز

می‌توانید این قالب آماده را که جای چند خط توضیح هم برای آن در نظر گرفته شده انتخاب کنید و با ابزار ویرایش متن دومینگو، متن مورد نظرتان را به آن اضافه کنید:

۷ ایده طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز

طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز می‌تواند فقط شامل یک استیکر خنده دار و یک متن تبریک ساده باشد. دقیقا مثل قالب آماده زیر که در دومینگو امکان ویرایش آن وجود دارد:

۷ ایده طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز

اما از تصاویر پیچیده تر و استیکرهای بیشتری هم می‌توان برای جذاب تر کردن آن استفاده کرد که یک نمونه از آن را در قالب آماده پست اینستا برای روز دانش آموز زیر می‌بینید:

۷ ایده طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز

اگر ایده های این مقاله را در خصوص طراحی پست اینستا برای روز دانش آموز دوست داشتید و خواستید شروع به ساخت پست و استوری با نرم افزار آنلاین دومینگو کنید، روی این لینک کلیک کنید.
ثبت نام در نرم افزار دومینگو کاملا رایگان است و به شما امکان می‌دهد حتی با گوشی موبایل تان بدون اینکه هیچگونه دانش درباره طراحی داشته باشید، پست و استوری های جذاب برای درگیر کردن دانش آموزان تان طراحی کرده و در پیج آموزشی اینستاگرام خود به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین