دکمه فراخوان برای اقدام (CTA) یک عنصر مهم در بنر تبلیغاتی شما است که اثر روانی مثبتی روی مخاطبین دارد. به این ترتیب که به بیننده یادآوری می‌کند که تبلیغ برای کلیک کردن است. هدف از هر بنر تبلیغاتی افزایش نرخ کلیک (CTR) یا بازدید از بنر است. بنر تبلیغاتی بدون دعوت به اقدام نمی توند تاثیر قابل توجهی داشته باشد.
مشتری شما بنر تبلیغاتی را خواهد دید، اما بعید است که اقدامی انجام دهد مگر اینکه شما از او بخواهید.
به همین دلیل است که طراحی دکمه فراخوان برای اقدام بنر تبلیغاتی ضروری است. CTA تعیین می‌کند که آیا کاربر گام بعدی را در قیف تبدیل برمی دارد یا ادامه می‌دهد.
اگر می‌خواهید کاربران هر اقدامی انجام دهند، باید به طور خاص از آنها بخواهید که این کار را انجام دهند.

 

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

 

1. Call to action چیست؟

فراخوان برای اقدام مستقیماً با اهداف شما مرتبط است.
برای مثال، آنها می‌توانند در مورد خرید، دانلود، درخواست اطلاعات یا رزرو باشند و این همان چیزی است که بنر تبلیغاتی شما باید از مخاطبان هدف تان بخواهد.
شما باید سعی کنید در طراحی بنر تبلیغاتی، یک پیشنهاد فریبنده به مشتری بالقوه تان بدهید. اما با طراحی دکمه CTA باید به آنها بگویید که برای بهره مندی از پیشنهاد توصیف شده چه کاری باید انجام دهند. دکمه فراخوان برای اقدام، بین بنر تبلیغاتی و نرخ تبدیل شما ارتباط برقرار می‌کند. آنها کاربران را با اقداماتی که باید انجام دهند در قیف تبدیل در جهت درست هدایت می‌کنند.

2. چگونه یک Cta مناسب طراحی کنیم؟

اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که یک دکمه فراخوان برای اقدام باید اطلاعات معنی دار و مرتبط، ارائه دهد که نیازهای کاربران شما را برطرف می‌کند. باید برای کاربران واضح باشد که پس از کلیک کردن روی CTA چه چیزی به دست خواهند آورد.
همچنین با بقیه پیام‌های موجود در بنر تبلیغاتی و صفحه فرود شما کاملاً هماهنگ باشد.
قبل از شروع به طراحی، درباره عملی که می‌خواهید مخاطبین انجام دهند فکر کنید. سپس مزایا یا یک پیشنهاد ارزشمند به مشتریان بدهید که آنها را ترغیب می‌کند روی دکمه فراخوان برای اقدام کلیک کنند.
با طراحی بنر تبلیغاتی به این روش، توجه کاربران را به بنر خود جلب می‌کنید و در عین حال به آنها دلایلی می‌دهید که چرا باید قدم بعدی را بردارند و روی آن دکمه کلیک کنند. همچنین، به کاربران کمک می‌کنید تصمیم بگیرند که آیا این اقدام مورد نظر شما را انجام دهند یا آن را رها کنند.
به طور کلی، بهترین ایده طراحی CTA این است که تا حد امکان اقدامی که کاربر باید انجام دهد، مشخص باشد.
برای مثال، اگر بنر تبلیغاتی را برای رستوران طراحی می‌کنید فراتر از سفارش بدهید ساده بنویسید مثلا "یک وعده مهمان ما باشید!" یک فراخوان برای اقدام فریبنده است.
در نهایت، سه عنصر اصلی که CTA را تعریف می‌کند در نظر بگیرید: متن، طراحی و مکان قرار گیری در بنرتبلیغاتی.
این عناصر در یک فراخوان برای اقدام خوب با هم هماهنگ هستند.

3. در متن فراخوان برای اقدام بنر تبلیغاتی چه بنویسیم؟

متن CTA بسیار مهم است زیرا به مخاطب شما ایده ای در مورد آنچه قرار است اتفاق بیفتد، می‌دهد. به عنوان یک قاعده کلی، باید دقیقاً توصیف کند که بازدیدکنندگان شما پس از کلیک کردن چه چیزی را دریافت خواهند کرد. همچنین باید با مزایایی که قبلاً وعده داده شده بود، مطابقت داشته باشد.
در اینجا چند نکته برای نوشتن یک متن CTA  قانع کننده آورده شده است.

الف. اقدامی که کاربر باید انجام دهد را واضح بیان کنید.

جمله ساده "اینجا را کلیک کنید" دیگر مخاطبین را جذب نمی کند. از کلماتی استفاده کنید که مختص کسب و کار شما هستند تا بازدیدکنندگان خود را متقاعد کنید که قدم بعدی را بردارند.
اگر وب سایت تجارت الکترونیک دارید، از کلماتی مانند « خرید آنلاین» یا « خرید اینترنتی» استفاده کنید.
اگر اطلاعات بیشتری از بازدیدکنندگان خود می‌خواهید، از عباراتی مانند "فرم را پر کنید" استفاده کنید.

ب. از زبان واضح و کاربردی استفاده کنید.

اگر بازدیدکنندگان شما باید توقف کنند و در مورد پیامی که قرار است از بنر تبلیغاتی شما درک کنند، فکر کنند، آنها را از دست داده اید. هرچه زبانی که در ساخت بنر به کار می‌برید پیچیده تر باشد، شانس کلیک واقعی روی آن کمتر است. متن بنرتبلیغاتی را مختصر و مفید بنویسید و به زبان کاربران خود صحبت کنید.
فراخوان اقدام را واضح و قابل فهم بیان کنید.
مبهم ننویسید و تا حد امکان صریح باشید، متن شما باید باعث شود مردم بخواهند به اقدام مورد نظر شما عمل کنند.

ج. ایده های کال تو اکشن را مرتبط بنویسید

برای مؤثر بودن، فراخوان برای اقدام باید به طور طبیعی با بقیه پیام‌های موجود در بنر تبلیغاتی شما مطابقت داشته باشد. اگر متن CTA بسیار دور از ارزش پیشنهاد شده باشد، کاربران شما را از اقدام کردن منصرف می‌کند. پیامی را انتخاب کنید که به طور طبیعی از پیشنهاد ارزشمندی که ارائه کرده اید، حمایت کند.
به عنوان مثال، اگر در حال تبلیغ یک دوره آموزشی هستید، منطقی نیست که مشتریان خود را به خرید محصول فیزیکی هدایت. این چیزی نیست که شما در مورد آن با مخاطبان خود صحبت کرده اید.
دعوت به اقدام باید از کاربران دعوت کند تا در یک دوره آنلاین شرکت کنند یا درباره نحوه ثبت نام در آن بیشتر بدانند.

4. ایده های کال تو اکشن را چطور انتخاب کنیم؟

اگر تجربه ای در طراحی ندارید، پیشنهاد می‌کنم حتما از قالب های آماده بنر تبلیغاتی دومینگو استفاده کنید. در این قالب‌ها که توسط طراحان حرفه ای ما آماده شده، تمام عناصر با هم هماهنگ هستند و فقط کافی است متن را ویرایش کنید یا دارایی های برندتان مثل لوگو یا تصاویری از محصول را به آنها اضافه کنید تا آماده انتشار در وب سایت یا اینستاگرام شوند.
با اینحال اگر تصمیم گرفتید خودتان یک بنر تبلیغاتی طراحی کنید، برای طراحی دکمه کال تو اکشن، نکات زیر را در نظر بگیرید:

آ. به شکل cta توجه کنید

شما می‌خواهید مردم بر روی فراخوان بنر تبلیغاتی شما کلیک کنند، درست است؟ خوب، پس آن را برجسته، قابل کلیک و به شکل دکمه طراحی کنید.
استفاده از اشکال دکمه‌مانند تضمین می‌کند که کاربران تشخیص بدهند که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهند: روی فراخوان کلیک کنند.

ب. از رنگ خوب در cta مناسب استفاده کنید

رنگ خوب به معنای ترکیب مناسب رنگ های پس زمینه و دکمه فراخوان است. رنگی را انتخاب کنید که کنتراست خوبی ایجاد کند و call to actionرا از بقیه طرح هایتان متمایز کند.

ج. اندازه کال تو اکشن را متناسب طراحی کنید

اطمینان حاصل کنید که طراحی cta آنقدر بزرگ است که توجه‌ها را جلب کند و مورد توجه قرار گیرد، در عین حال آنقدر بزرگ نیست که عناصر مهمتر مثل پیشنهاد را تحت تاثیر قرار دهد.

د. از فونت cta مناسب استفاده کنید

از یک فونت انلاین و اندازه فونت مناسب استفاده کنید که به راحتی روی دکمه فراخوان قابل خواندن باشد. اگر متن خیلی کوچک است یا خواندن آن به هر طریقی دشوار است، ممکن است کاربران روی آن کلیک نکنند.

5. کال تو اکشن در اینستاگرام چیست و چطور به جذب فالوور بیشتر کمک می‌کند؟

پست و استوری های تبلیغاتی اینستاگرام به بخش جدایی ناپذیری از بازاریابی آنلاین تبدیل شده اند، بنابراین اگر بودجه ای را برای بازاریابی با بنر تبلیغاتی در نظر می‌گیرید حتما، باید به طراحی پست و استوری اینستا هم توجه کنید.
Cta در اینستاگرام با توجه به نوع محتوایی که طراحی می‌کنید متفاوت است مثلا در طراحی پست اینستا شما نمی توانید مستقیما از کاربر بخواهید که روی call to actionکلیک کند. به جای ان می‌توانید از عباراتی مانند "خرید در دایرکت" یا "رزرو در دایرکت" استفاده کنید.
اما cta استوری اینستاگرام می‌تواند مثل بنر تبلیغاتی وب سایت شامل عباراتی مثل کلیک کنید یا بالا بکشید شود که کاربر را مستقیما به صفحه فرود سایت هدایت می‌کند.

بهترین ایده برای Cta در اینستاگرام چیست؟

ایده های مختلفی را می‌توانید برای طراحی ctaپست و استوری اینستا به کار ببرید که برخی از آنها را در ادامه مرور می‌کنیم:

از متن هایی با فونت ریزتر در زیر یا بالای دکمه CTA استفاده کنید

قراردادن متن با فونت ریزتر در زیر یا بالای دکمه CTA می‌تواند به مخاطبان شما کمک کند تا بفهمند چرا باید روی CTA  کلیک کنند و با کلیک کردن چه اتفاقی خواهد افتاد. در قالب پست اینستاگرام زیر یک نمونه از این کال تو اکشن را می‌بینید:

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

در نوشتن متن cta خلاق باشید

اگر فراخوان شما واضح نباشد، احتمال این وجود دارد که تصمیم آنها برای کلیک کردن بر روی CTA شما نتیجه نامطلوبی داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که مخاطبان شما ارزش کلیک کردن بر روی CTA را درک خواهند کرد و دقیقا می‌دانند که بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. 
 توجه داشته باشید که در ساخت بنر تبلیغاتی برای استوری اینستاگرام،CTA شما باید با صفحه فرود تان سازگار باشد. درغیر اینصورت، مخاطبان شما سردرگم خواهند شد و همین امر باعث ترک کردن سایت شما پس از کلیک می‌شود.

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

دکمه CTA خود را به صورت منطقی در بنر تبلیغاتی قرار دهید

کاربران بنر تبلیغاتی به زبان فارسی را از راست به چپ و از بالا به پایین می‌خوانند - به این معنی که سمت چپ پایین بنر تبلیغاتی همان نقطه ای است که به عنوان قسمت نهایی شناخته می‌شود. بنابراین، این قسمت از بنر برای قرار دادن متن بهترین انتخاب است. قرار دادن Call to action در این قسمت، یافتن و کلیک کردن روی دکمه شما را برای کاربران سریع و آسان می‌کند زیرا در ناحیه ای است که مشاهده آنها به پایان می‌رسد. برخی استثناها برای این قانون وجود دارد که ممکن است امکان قرار دادن CTA  را در وسط پایین یا حتی وسط در وسط بنر شما فراهم کند. تست A/B برای فهمیدن اینکه کدام ناحیه برای تبلیغ شما بهتر عمل می‌کند، بسیار مفید است.
به هرحال شما باید محل قرار گیری call to action را در بنر تبلیغاتی درست انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که عوامل حواس پرت کننده دیگری در اطراف CTA شما وجود ندارد.
همچنین، طراحی بنر تمیز و مرتب اعتماد بیشتری را منتقل می‌کند.

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

طراحی cta را شبیه یک دکمه کنید

گاهی اوقات دکمه‌های cta به گونه‌ای طراحی می‌شوند که آنقدر با طراحی مطابقت دارند که در نهایت دیگر اصلا شبیه یک دکمه به نظر نمی‌رسند. مثل نمونه بنر تبلیغاتی زیر:

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

و در موارد دیگر دکمه‌ها انقدر بسیار بزرگ هستند که پیشنهاد و تصویر را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مثل نمونه طراحی پست اینستا زیر:

راهنمای طراحی دکمه فراخوان (Call to action) بنر تبلیغاتی

هردوی این بنرهای تبلیغاتی، نرخ تبدیل شما را به شدت کاهش می‌دهند. بنابراین، حتما به طرح ctaمناسب توجه کنید که شبیه دکمه باشد. 

6. بایدها و نبایدهای متن CTA برای طراحی بنر تبلیغاتی

متنی که داخل دکمه call to action می‌نویسید اهمیت بسیار زیادی در جلب توجه مخاطب دارد. برای اینکه بیشترین نتیجه را از فراخوان های خود بگیرید، به نکات زیر توجه کنید:

برای کلیک روی بنر تبلیغاتی فوریت ایجاد کنید

شما نمی خواهید که کاربرانتان انجام فراخوان شما را به تعویق بیندازند، بلکه می‌خواهید آنها قدم بعدی را همان لحظه بردارند. به همین دلیل است که ایجاد احساس فوریت ممکن است کارساز باشد و بازدیدکنندگان شما را تشویق کند که فوراً اقدام کنند.
می‌توانید با استفاده از کلماتی مانند «اکنون» یا «امروز» در طراحی cta برای بنر تبلیغاتی فوریت ایجاد کنید.
به یاد داشته باشید که هیچ قانونی برای این کار وجود ندارد. همچنین، فوریت ممکن است برای کالاهایی با قیمت بالا به خوبی جواب ندهد، اما برای فراخوان هایی مانند ثبت نام می‌تواند معجزه کند.

از عبارات شخصی تر استفاده کنید

«دانلود»، «افزودن به سبد خرید» یا «اینجا را کلیک کنید» عباراتی است که بیش از حد مورد استفاده قرار می‌گیرند و از این رو ممکن است نادیده گرفته شوند.
برای جلب توجه بیشتر، یک فراخوان شخصی تر به بنر تبلیغاتی اضافه کنید. شما به راحتی می‌توانید با استفاده از ضمایر شخصی مانند "در سایت ما ثبت نام کنید"، "در دایرکت من پیام بدهید"، به این هدف دست یابید تا یک حالت شخصی و انسانی به فراخوان های خود اضافه کنید.

فراخوان واقعی بدهید

به عنوان یک قانون کلی، چیزی را که نمی توانید انجام دهید قول ندهید. شاید به نطرتان بی معنی برسد، اما اغلب در تبلیغات و بازاریابی اتفاق می‌افتد. اگر وعده ای بدهید که واقعیت ندارد، نه تنها انتظارات کاربران خود را براورده نمی کنید، بلکه اعتماد آنها را نیز از دست خواهید داد.

جمع بندی

طراحی کال تو اکشن در جذب کردن مخاطبین و تشویق آنها به کلیک کردن روی بنر تاثیر قابل توجهی دارد. طراحی ctaمناسب با بنر تبلیغاتی کاملا همخوانی دارد. اگر تفاوت زیادی بین صفحه فرود و آنچه که بنر شما از نظر طراحی، بصری و محتوا تبلیغ می‌کند، وجود داشته باشد، نتایج خوبی نخواهید دید. بنابراین، تا جایی که ممکن است سعی کنید ظاهری ثابت بین بنر تبلیغاتی و صفحه فرود خود ایجاد کنید.
 پیام دکمه کال تواکشن نیز باید با بنر تبلیغاتی منسجم باشد. از فوریت در همه تبلیغات استفاده نکنید پیشنهادات تخفیف با زمان محدود بهتر است فقط در بنرهای تبلیغاتی مناسبتی به کار رود که می‌توانید قالب های آماده آن را از برنامه ساخت بنر تبلیغاتی دومینگو دانلود کنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین