همانطور که این روزها شاهد هستیم، با پیشرفت تکنولوژی یکی از منابع کسب درآمد راحت و پر استفاده "اپلیکیشن اینستاگرام" است.  بسیاری از مردم سرار دنیا خریدها و وسایل موردنیازشان را نسبت به چند سال قبل راحت تر و حتی شاید ایمن تر،از فروشگاه های اینترنتی یا به قول معروف (آنلاین شاپ ها) دراینستاگرام تهیه می کنند واین باعث شده است که بسیاری از افرادی که بیزینس و کسب و کار مستقل خود را دارند به فکر راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی خود در اینستاگرام باشند.
امکان دارد که در قسمت اکسپلوراینستاگرام خود ببینید خیلی از افراد خارج از ایران از تگ خرید یا (تگ پروداکت) استفاده می کنند که خرید محصول را برای مشتریان آسان تر کرده است که کمی جلو تر به توضیحات آن می پردازیم.

قبل از هر چیز شاید برای شما هم این دو دسته از سوالات رایج پیش بیاید که ما به آن ها پاسخ داده ایم:

تگ خرید (تگ پروداکت) چیست و چطور می شود "تگ خرید اینستاگرام" را در ایران راه انداخت؟

تگ خرید و یا تگ پروداکت همان راه اندازی فروشگاه در اینستاگرام است که فقط برای صفحاتی که محصولات فیزیکی به مشتری ارائه می‌دهند امکان فعال سازی داده می‌شود وهمانطور که می‌دانیم متاسفانه در حال حاضر فعال سازی تگ خرید اینستاگرام در ایران امکان پذیر نیست و کاربران ایرانی از روش های دیگری برای راه اندازی فروشگاه های اینترنتی خود استفاده می‌کنند.

آیا می توان یک فروشگاه اینترنتی در کشور ایران در اپلیکیشن اینستاگرام ساخت و فعال کرد؟

با اینکه نمی توان در ایران تگ پروداکت را فعال کرد ولی بسیاری از کاربران ایرانی توانسته اند فروشگاه های اینترنتی خود را راه اندازی کنند و از اینستاگرام به عنوان منبع اصلی درآمد خود استفاده کنند.
راه اندازی یک آنلاین شاپ در اینستاگرام کاری آنچنان دشواری نیست؛ شما فقط نیاز دارید که به یک سری نکات برای جذب مشتری و روش ایجاد اعتماد در‌ آن‌ها را بدانید و رعایت کنید تا با گذشت کمی زمان به راحتی کسب درآمد کنید.
بنابراین ما هم برای شما یک سری از نکات مهم و کلیدی برای راه اندازی بیزینس خودتان در اینستاگرام را بیان می کنیم تا به راحتی کسب و کار خود را بدون نیاز به تگ پروداکت با آن شروع کنید.

ساخت اکانت عمومی در اینستاگرام

همانطور که می دانید اولین کار ساخت یک اکانت در اینستاگرام است که از حالت پرایوت یا همان خصوصی و شخصی باید خارج کنید تا بتوانید پست هایی که از محصولات خود بارگذاری می کنید در دسترس عموم قرار بگیرد و در اکسپلور دیده شود.
برای طراحی پست های جذاب می توانید از مقاله " آموزش ساخت پست اینستاگرام با فتوشاپ " کمک بگیرید.

مود بورد برای ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

به زبان ساده تر مود بورد منظور از حال و هوای پیج است که باید به آن توجه جدی ای داشت زیرا که یکی از دلایل مهم جذب مشتری در پیج اینستاگرام ایجاد فضایی با تم و سبک خاص و یا مدل رفتار و صحبت با مشتریان و جلب اعتماد افراد است.
یکی از نکات مود بورد را می توان سبک اداره کردن پیج کاری خود اشاره کرد؛ مثلا شما با قرار گرفتن در مقابل دوربین مشکلی ندارید و می‌توانید با صحبت کردن در استوری ها و شیر کردن ویدیو از خود با مشتریان ارتباط برقرار کنید و این موجب   می شود که راحت تر و به طور صمیمانه اعتماد دنبال کنندگان را به خود جلب کنید.
و یا اگر فردی هستید که با قرار گرفتن در جلوی دوربین احساس خوبی ندارید، می‌توانید با نوشتن و اشتراک گذاشتن عکس های مرتبط یا غیر مرتبط با محتوای پیج، با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید ولی کار شما کمی بیشتر می شود؛ به بیانی دیگر شما باید از محتواهای بیشترهم استفاده کنید تا کاربر به شما اعتماد کند تا از فروشگاه شما محصول بخرد.
همچنین می توان از مود بورد مثال های دیگری هم زد؛ مانند استفاده از هشتگ های مناسب با محتوای پیج و محصولات، صحبت کردن درباره مسائل های روز و مختلف، استفاده از کوئسشن باکس ها برای ارتباط مستقیم و نزدیکتر با مشتری و یا از مقاله و تاریخچه درباره محصول مورد نظر آنلاین شاپ خود استفاده کنید.

از تصویر واقعی محصولات خود برای ارائه استفاده کنید

با طراحی کردن یک سری دکور های خاص و ساده و کمی ادیت روی عکس می‌توانید به راحتی عکس های جذاب و جلب کننده از محصولات خود بگیرید و آن هارا به اشتراک بگذارید؛ به عنوان مثال اگر قصد ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام برای روسری و شال دارید، می توانید با استفاده از یک چوب لباسی و یا حتی بدون استفاده از آن از اجناس عکس بگیرید و به اشتراک بگذارید. برای نمونه می توانید از تصاویر زیر که برای یکی از فروشگاه های پرفروش اینترنتی است ایده بگیرید

روش ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام  روش ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

نکته مهم و ضروری این است که به هیچ عنوان از عکس های دیگران و فیک استفاده نکنید زیرا که این کار غیر اخلاقی است و علاوه بر آن باعث سلب اعتماد مشتری می‌شود.
دانلود برنامه ساخت عکس برای تبلیغ محصولات و طراحی بنر اینستاگرام

جلب اعتماد کنید

همانطور که می‌گویند "عقل در چشم است" باید با استفاده از توضیحات و شواهد جلب اعتماد کنید؛ یعنی در بایو پیج خود حتما اسم و فامیل کامل بنویسید؛ به علاوه شماره تماس خود را قرار دهید تا فرد متوجه شود این یک پیج واقعی است.
اگر سایتی دارید در بایو پیج حتما آدرس سایت را برای دسترسی آسان تر برای کاربر قرار دهید.
همچنین اگر محل کار و یا فروشگاهی دارید حتما لوکیشن و آدرس فروشگاه را برای جلب اعتماد بیشتر و خرید حضوری ذکر کنید.

برای تبلیغات کمی هزینه کنید

همیشه برای رسیدن به یک موفقیت در ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام باید کمی هزینه کرد؛ با توجه به اینکه در اینستاگرام فضایی بدون اجاره و هزینه های اضافی است و این یک نکته مثبت است اما برای جذب مشتری و توسعه فروشگاه اینترنتی خود باید برای تبلیغات هزینه کرد. 
می‌توانید از بعضی تبلیغات هدفمند ولی با بودجه کم هم استفاده کنید و از یک سری از پیج های دیگر که طرح حمایتی بدون هزینه دارند کمک بگیرید.
حتی می‌توانید از طراحی بنر تبلیغاتی اینستاگرام با هشتگ "حمایت_کنیم" هم استفاده کنید که پیج و محصولات شما دیده شود.

 

روش ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

 

روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی اینستاگرام با فعال سازی تگ خرید

تا این قسمت از مقاله درباره روش ساخت فروشگاه اینترنتی اینستاگرام در ایران توضیح دادیم، درادامه درباره‌ی راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام یا همان فعال سازی تگ خرید( تگ پروداکت) اینستاگرام را شرح می‌دهیم.
همانطور که گفته شد، تگ خرید اینستاگرام بنا به دلایلی در کشور ایران قابل دسترس و فعال سازی نیست؛ اما بسیاری از هموطنان در خارج از کشور زندگی می‌کنند که برای آن‌ ها راه اندازی تگ خرید به راحتی امکان پذیر است.

تگ خرید یا تگ پروداکت چیست؟

همانطور که می دانید تگ خرید یا تگ پروداکت همان راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام است و این قابلیت مانند تگ کردن افراد بر روی پست های محصولات است با این تفاوت که قابلیت تگ خرید برای پیج هایی است که دارای سایت برای فروشگاه محصولات و اجناس خود دارند. 
یک نکته قابل توجه این هست که تک پروداکت فقط بر روی پست های دارای تصویر قابل استفاده هستند و نمیتوان بر روی پست های ویدیویی ازآن استفاده کرد.
تگ پروداکت در پست اینستاگرام چندین مزایا دارد که به عنوان مثال می توان گفت :
 + باعث فروش بیشتر و بهتر محصول می شود.
 + همچنین نمایی ویترین مانند و جلوه ای جذاب و حرفه ای به پیج های فروشگاهی می دهد.
 + سرعت پروسه خرید انلاین محصول را افزایش می دهد.
 +  فروش مستقیم محصول مورد نظر را از اینستاگرام امکان پذیر می کند. 
برای نمونه در زیر تصویری از تگ خرید را مشاهده می کنید:

روش ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام  روش ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام

همانطور که مشاهده می کنید در تصویرسمت چپ روی لباس مورد نظر تگ خرید استفاده شده و با زدن بر گزینه (ویو شاپ) در زیر عکس وارد صفحه تصویر سمت راست می شوید که قیمت و محصولات دیگر قابل رویت هستند و علاوه بر آن با قابلیت تگ پروداکت می توان به سایت فروشگاه نیز مراجعه کرد. 
برای استفاده از تگ پروداکت یک سری شرایط  مورد توجه است که باید آن هارا رعایت کرد:
+ باید یک اکانت در یکی از کشور های مورد قبول اینستاگرام داشته باشید.
+ فروشگاه شما حتما باید دارای محصولات فیزیکی باشد زیرا که محصولات دیجیتالی و خدماتی توسط اینستاگرام پشتیبانی نمی‌شود.
 + باید یک سایت برای فروشگاه خود داشته باشید.
+ نیاز است که یک صفحه تجاری در اپلیکیشن فیس بوک داشته باشید و همچنین صفحه تجاری فیس بوک را به اکانت تجاری اینستاگرام خود وصل کنید.
+ همچنین برای راه اندازی و فعال کردن فروشگاه اینترنتی خود نیاز به تایید از اینستاگرام را دارید.
حال می توانیم به جزییات و روش نصب تگ قیمت یا همان تگ پروداکت در اینستاگرام بپردازیم:

قبل از آن که شروع کنیم به این نکته دقت کنید که باید در یکی از کشور هایی که برای اینستاگرام مورد تایید است فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. بریتانیا، سوئد، فرانسه، ایتالیا، دانمارک و آلمان و... از جمله کشور های  مورد تایید اینستاگرام می باشند.
برای اطلاعات درباره ی کشور های دیگر می‌ توانید در گوگل سرچ کنید.

ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام با اکانت تجاری

قدم اول: تگ قیمت

اولین قدم برای راه اندازی تگ قیمت این است که اکانت اینستاگرام خود را تبدیل به یک اکانت تجاری کنید.
برای تغییر اکانت به قسمت" settings" بروید و بعد روی گزینه " account" کلیک کنید؛ و بعد در قسمت پایین صفحه گزینه " switch" را بزنید و از بین دو گزینه، گزینه ی "switch to business account " و یا گزینه 
"switch to Professional account " را انتخاب کنید.
حال اکانت شما تبدیل به یک اکانت تجاری شده است.

قدم دوم: اکانت تجاری

 در قدم دوم نیاز است که اکانت تجاری خود را در اپلیکیشن فیس بوک ایجاد کنید که باید مراحل زیر را پیش ببرید.
ابتدا فیس بوک را در نرم افزار خود سرچ کنید سپس بر روی وبسایت فیس بوک گزینه " create" را بزنید و سپس بر روی "page" کلیک کنید. 
بعد از این مرحله صفحه ای برای شما به نمایش داده می شود که باید از روی آن گزینه ی " Business or Brand " را انتخاب نمایید.
اکنون در این قسمت دو گزینه ی مورد نظر را بر اساس اطلاعات اکانت خود کامل کنید: 
در قسمت "page name " نام پیج تجاری اینستاگرام خود یا همان نام برند را بنویسید و در بخش " category"  دسته پیج تجاری را وارد کنید ؛ همان طور که قبل تر اشاره کردیم اینستاگرام امکان شاپ را فقط در دسترس افرادی که محصول فیزیکی دارند قرار می دهد ؛ پس باید دسته مورد نظر را طوری انتخاب کنید که نشان دهد شما یک فروشگاه فیزیکی دارید تا درخواست شما زودتر و راحت تر پذیرش شود.
به عنوان مثال می توانید در بخش کتگوری کلمه  " product service " یا  " boutique store" را وارد کنید.
در قسمت های دیگر باید ادرس و تلفن خود را که در خارج از کشور ایران هستید وارد کنید.
در مرحله بعدی نیز نیاز است که برای صفحه اکانت پیج فیس بوک خود یک کاور و یا یک عکس قرار دهید تا افراد دیگر پیج شما را پیدا کنند.

قدم سوم: اتصال به فیس بوک

حال در قدم سوم شما باید اکانت اینستاگرام خود را در اکانت فیس بوک متصل کنید.
برای این کار دوباره وارد اینستاگرام شوید و وارد قسمت "settings" شوید؛ سپس وارد گزینه "account" شوید و بعد گزینه " linked accounts " را انتخاب کنید و آن را به پیج فیس بوک خود متصل کنید.
این اتصال باعث می شود که هر پستی که در اینستاگرام به اشتراک می گذارید به طور همزمان در فیس بوک هم نیز منتشر شود.

قدم چهارم: ایجاد فهرست محصولات

قدم چهارم این است که فهرست محصولات پروفایل بیزینس خود را به یک فهرست از محصولات برای ایجاد تگ قیمت در فیس بوک متصل کنید.
در قدم دوم که پیج فروشگاه  فیس بوک خود را ایجاد کردیم کار کمتر شده است؛ در مرحله بعدی باید در سایت فیس بوک گزینه "settings" را بزنید و سپس روی بخش " Templates and tabs" کلیک کنید.
حال دوباره در قسمت "settings" گزینه ای به نام "shop" وجود دارد که باید آن را کلید کنید که برای شما یک لینک به وجود می آید که باید وارد آن شوید؛ سپس در قسمت صفحه ی شاپینگ باید محصولات و اجناس خود را در فروشگاه خود اضافه کنید که با کلیک کردن روی گزینه " add product" می توانید اطلاعات و جزییات محصول را وارد نمایید؛ یک نکته مهمی که وجود دارد این است که باید قبل از وارد کردن محصول ابتدا نحوه پرداخت محصول و همچنین واحد پول را وارد نمایید.
بعد از گذراندن مراحل آخر باید شما از طرف فیس بوک منتظر تایید محصول باشید و اگر در صورتی مورد تایید قرار نگرفت می توانید با ویراش اطلاعات محصول مشکل را حل کنید.

قدم آخر: تایید فروشگاه اینترنتی توسط اینستاگرام

در مرحله آخر شما باید منتظر باشید که فروشگاه اینترنتی شما توسط اینستاگرام مورد تایید قرار بگیرد؛ هنگامی که مورد تایید واقع شدید در اَپ اینستاگرام برای شما پیامی می آید با نوشته رو به رو "start tagging product on instagram" .
شما می توانید برای مطمئن شدن از فعالی تگ قیمت در پیج خود وارد قسمت به اشتراک گذاشتن پست شوید، مشاهده می کنید در زیر گزینه تگ افراد آپشن تگ قیمت هم اضافه شده است، در غیر این صورت همچنان پیج شما در حال بررسی است.

مزایای ساخت فروشگاه اینترنتی در اینستاگرام با تگ خرید

استفاده از تگ خرید این روزه کمک بزرگی به فروشگاه های اینترنتی زیادی کرده است و همچنین فواید بسیاری داشته است،  از جمله دیده شدن سایت های فروشگاهی و مشاهده قیمت و اطلاعات محصول را به طور سریع و مستقیم فراهم کرده است.
استفاده از تگ خرید در حدود 50 کشور قابل استفاده و نصب است که ایران جزو آن نیست ولی بسیاری هستند که به طور ریسکی و غیر قانونی از آن در ایران استفاده می کنند.
بهترین کار این است که بدون استفاده از تگ خرید در ایران در فروشگاه اینترنتی خود فعالیت کنید که به مشکل خاصی بر نخورید.

جمع بندی

در کلام آخر برای راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی خود در اینستاگرام فقط به کمی صبر و تلاش های متعددی نیاز دارید تا بتوانید مشتریان خود را جذب کنید و علاوه بر آن با انجام یک سری ترفند ها و نکات اینستاگرامی به شما اعتماد کنند و آن ها را تبدیل به مشتری های ثابت خود کنید تا بیزینس و کسب و کار شما در اینستاگرام تبدیل به منبعی برای درآمد اصلی شما شود.
اگر می خواهید با طراحی و پست و استوری جذاب و بنرهای تبلیغاتی مخاطب پسند فروشگاه اینترنتی خود را رونق دهید می توانید از برنامه طراحی آنلاین دومینگو استفاده کنید که با صدها قالب آماده و ابزارهای ویرایشی پیشرفته به شما کمک می کند در کوتاهترین زمان ممکن، فروشگاه اینترنتی خود را رونق ببخشید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین