ممکن است تعجب آور باشد که بازاریابی با لیف لت یا تراکت هنوز یک انتخاب محبوب برای بازاریابی در ایران است. جالب اینجاست که شرکت‌های بیشتر و بیشتری در حال طراحی لیفلت برای بازاریابی محصولات/خدمات خود هستند.
اما چرا حتی با وجود پلتفرم‌های دیجیتالی که رسانه‌های چاپی را به هر طریق ممکن تحت الشعاع خود قرار می‌دهند، تراکت‌های تبلیغاتی همچنان محبوب هستند؟ مهمتر از آن، آیا لیف لت‌ها می‌توانند به کسب و کارها در رسیدن به اهداف شان کمک کنند، و اگر بله، چگونه؟
با خواندن ادامه مطلب، پاسخ این سوالات را خواهید یافت. حتی نکاتی را پیدا خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا یک کمپین بازاریابی موفق با طراحی و توزیع لیف لت برای کسب و کار خود ایجاد کنید.

 

لیفلت چیست و چه نقشی در بازاریابی برند دارد؟

 

بازاریابی با لیفلت چیست؟

بازاریابی با لیفلت یکی از استراتژی های بازاریابی محبوبی است که توسط مشاغل کوچک و متوسط به کار گرفته می‌شود. طراحی لیفلت یک راه ساده و در عین حال موثر برای شرکت‌ها است تا محصولات و خدمات خود را معرفی کنند. دلیل دیگری که باعث می‌شود کسب‌وکارها، لیفلت مارکتینگ را دوست داشته باشند این است که این روش برای افزایش فروش و جذب مشتریان جدید بسیار مقرون به صرفه است.
اما، فکر می‌کنید چطور؟
در ادامه ۳ رویکرد که باید هنگام اجرای لیفلت مارکتینگ در نظر بگیرید را مطرح می‌کنیم:
•    بازاریابی با لیفلت از طریق توزیع درب به درب
•    بازاریابی با لیف لت از طریق توزیع در مکان های عمومی 
•    بازاریابی با لیفلت در همایش‌ها یا جلسات کسب و کار 

معمولا اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از روش بازاریابی درب به درب استفاده کنند.

لیفلت چیست و چه نقشی در بازاریابی برند دارد؟

آیا لیفلت و تراکت یکسان هستند؟

از نظر مارکتینگ، هیچ تفاوت مشخصی بین تراکت و لیفلت وجود ندارد. با این حال، تفاوت هایی در طراحی آنها وجود دارد که ممکن است قبلاً متوجه آنها شده باشید. معمولاً لیف لت‌ها تا شده و مفصل تر از تراکت‌ها هستند. با این حال، در مورد بازاریابی با لیفلت هیچ تفاوتی بین این دو وجود ندارد .

چرا لیفلت‌ها روش خوبی برای تبلیغات هستند؟

مزایای لیف لت در بازاریابی بسیار زیاد است. با این حال، مهم ترین مزیت استفاده از بازاریابی با لیفلت مقرون به صرفه بودن آن است. اجرای لیفلت مارکتینگ نیز چندان سخت نیست. می‌توانید لیف لت را با ابزار رایگان طراحی لیفلت دومینگو بسازید، خودتان آن را چاپ کنید و هر طور که می‌خواهید آن‌ها را تحویل دهید/توزیع کنید.
اما، چنین رویکردی تنها در صورتی امکان پذیر است که کسب و کار شما یک کسب و کار کوچک با مخاطب هدف محدود باشد. از دیگر مزایای لیفلت مارکتینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به راحتی دامنه کمپین خود را تنظیم کنید

با طراحی لیفلت می‌توانید به سرعت دامنه کمپین بازاریابی خود را افزایش یا کاهش دهید. به عنوان مثال، اگر از خدمات درب به درب استفاده می‌کنید، می‌توانید محله های بیشتری را به لیست هدف خود اضافه کنید و اگر می‌خواهید لیف لت‌ها را به صورت دستی پخش کنید، به راحتی می‌توانید افراد جدیدی برای انجام آن پیدا کنید.

به طور قابل توجهی ارزان تر از تبلیغات دیجیتال است

اجرای کمپین های تبلیغاتی دیجیتال مانند Google Ads می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد. بازاریابی با لیفلت یک جایگزین موثر برای چنین تبلیغات گران قیمتی است. علاوه بر این، بر خلاف تبلیغات دیجیتالی که نیاز به پرداخت منظم دارند، یک پرینت از لیفلت‌ها می‌تواند ماه‌ها یا حتی سال‌ها برای تبلیغات شما مورد استفاده قرار بگیرد.

هزینه بازاریابی با لیفلت افزایش نمی یابد

سایر اشکال تبلیغات مانند چاپ آگهی در سایت های پربازدید یا تبلیغات از طریق اینفلوئنسرهای اینستاگرام می‌تواند برای شما هزینه های زیادی داشته باشد،  زیرا علاوه بر هزینه طراحی پست یا استوری اینستا باید برای تبلیغات نیز هزینه جداگانه ای بپردازید. اما اگر لیفلت طراحی کنید می‌توانید به تعداد دلخواه آن را چاپ کرده و هر زمان به تبلیغات نیاز داشتید آنها را پخش کنید.

لیفلت چیست و چه نقشی در بازاریابی برند دارد؟

هیچ محدودیت ثابتی برای اطلاعاتی که می‌تواند داشته باشد وجود ندارد 

صرف نظر از اینکه از چه رسانه ای برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید، همیشه باید محدودیت هایی را برای محتوایی که می‌نویسید در نظر بگیرید. اما در طراحی لیف لت چنین محدودیتی وجود ندارد شما می‌توانید هر تعداد صفحه که نیاز داشته باشید به آن اضافه کنید.

ارتباط با مشتری برقرار کنید

لیفلت تبلیغاتی یک راه عالی برای برقراری ارتباط کسب و کار شما با مخاطبان هدف است. این جزوات راهی را برای مخاطبان فراهم می‌کند تا به کسب و کار شما دسترسی پیدا کنند و نگاهی به محصولاتی که ارائه می‌دهید و کیفیت خدمات شما بیندازند. مشتریان حتی می‌توانند با کنار گذاشتن لیفلت اطلاعات تماس شما را برای بعد ذخیره کنند.

پیشنهادات انحصاری را از طریق لیفلت ارائه دهید

همچنین می‌توانید از لیفلت‌ها برای اطلاع رسانی در خصوص پیشنهادات ویژه در کمپین‌های بازاریابی استفاده کنید . فقط افرادی که لیف لت را دریافت کرده اند می‌توانند از این پیشنهادات انحصاری استفاده کنند. این یک استراتژی موثر برای افزایش ارزش لیف لت و اطمینان از اینکه مشتریان آن را دور نمی اندازند، است.

توانایی ارزیابی مخاطب و هدف قرار دادن آنها

بازاریابی با لیفلت به معنای انتخاب یک محل تصادفی برای بازاریابی مجموعه خاصی از محصولات و خدمات شما نیست. شما می‌توانید مناطق خاصی را برای توزیع این جزوات ارزیابی کنید و نقاط پرترافیک را شناسایی کنید که معمولاً جمعیت مورد نظر شما از آنجا عبور می‌کند.

امکان انتخاب روش تحویل

برخلاف سایر تبلیغات چاپی مثل کاتالوگ که باید از طریق پست ارسال شود، می‌توانید نحوه تحویل دادن لیف لت به مشتریان را انتخاب کنید. بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند که جزوات/ لیفلت‌ها را شخصاً توزیع کنند. آنها معتقدند که می‌تواند به آنها کمک کند تا با مخاطبان هدف خود ارتباط بهتری برقرار کنند.

امکان طراحی لیف لت‌ها در شکل‌ها و اندازه های مختلف وجود دارد

یکی از بهترین مزایای استفاده از لیف لت تبلیغاتی این است که در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. از این رو، شما این آزادی را دارید که طرحی را انتخاب کنید که متناسب با نیازها و بودجه منحصر به فرد شما باشد. همچنین فضای خلاقانه ای را در اختیار شما قرار می‌دهد که اغلب در تبلیغات دیجیتال وجود ندارد.

لیفلت چیست و چه نقشی در بازاریابی برند دارد؟

برای مشاهده همه قالب های آماده لیفلت در بروشور ساز آنلاین دومینگو کلیک کنید.

4 نوع بازاریابی با لیفلت

بسته به روش تحویل لیف لت‌ها به مخاطبان هدف، می‌توانید لیفلت‌ها را به چهار نوع مختلف طبقه بندی کنید. ما قبلاً این چهار نوع مختلف بازاریابی لیفلت را در ابتدای مقاله بیان کرده ایم. اکنون، ویژگی های برجسته این چهار نوع بازاریابی لیفلت را مورد بحث قرار می‌دهیم.

بازاریابی لیفلت درب به درب از طریق پست

بازاریابی لیفلت درب به درب یکی از کارآمدترین و موثرترین راه‌ها برای اجرای کمپین تبلیغاتی شماست. برای تحویل جزوات خود به یک محل خاص به پست پیشتار نیازی ندارید. تیپاکس یا سایر روش های پستی نیز، اغلب بهترین گزینه برای این نوع بازاریابی در نظر گرفته می‌شود.

توزیع دستی لیفلت

اگر ارائه یک تجربه به یاد ماندنی برایتان در اولویت است و نیروی انسانی لازم را دارید، توزیع دستی لیفلت بهترین گزینه شماست. با این حال، داشتن توزیع کننده مناسب برای این روش بازاریابی ضروری است.
درنتیجه شما باید به افرادی که اعلامیه یا لیفلت را پخش می‌کنند در مورد محتوای لیف لت آموزش دهید. آنها باید به سرعت به هر سوال مشتری در مورد محتوای آن پاسخ دهند.
علاوه بر این، باید اطمینان حاصل کنید که منطقه ای که برای توزیع لیفلت‌ها انتخاب می‌کنید، جایی است که مخاطبان هدف شما احتمالاً به آن مراجعه می‌کنند.

بازاریابی در جلسات یا همایش های کسب و کار

همانطور که می‌دانید، بازاریابی در جلسات یا همایش های کسب و کار یا بازاریابی مستقیم B2B شامل فروش محصولات/خدمات تان به دیگری است. تبلیغات B2B می‌تواند ساده باشد، مانند پرداخت هزینه به یک شرکت محلی برای اجاره یک اتاق و برگزاری یک سمینار برای تبلیغ کسب و کار تان.
گاهی اوقات بازاریابی لیفلت B2B می‌تواند پیچیده تر از اجاره یک سالن باشد. می‌تواند قراردادهای دو طرفه ای داشته باشد که می‌تواند به نفع همه طرف های درگیر باشد. با این حال، باید مطمئن شوید که هدف فروش شما بر حفظ مشتری و ایجاد سود در بازاریابی با لیفلت متمرکز است.

4 نکته برای بازاریابی لیفلت موثر

بازاریابی با لیفلت می‌تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر در آن تازه کار باشید. در ادامه چند نکته که می‌تواند به شما در ایجاد یک کمپین بازاریابی موثر برای کسب و کار تان کمک کند، با شما به اشتراک می‌گذاریم.

شماره 1 ابعاد لیف لت را متناسب در نظر بگیرید

وقتی نوبت به طراحی لیف‌ها می‌رسد، مخصوصاً بازاریابی با لیفلت از طریق توزیع دستی مد نظرتان باشد، باید لیف لت های تان را کوچک کنید. تصور کنید که آیا می‌توانید هنگام قدم زدن در خیابان یا یک نمایشگاه، یک کتابچه بزرگ در دستان خود حمل کنید؟ مطمئنا نه. پس، مطمئن شوید که جزوه شما به اندازه کافی کوچک باشد تا حمل آن راحت شود اما آنقدر هم نباید کوچک باشد که خوانایی خود را از دست بدهد.

شماره 2 با مشاغل مکمل شریک شوید

راه دیگر برای افزایش اثربخشی بازاریابی لیفلت، همکاری با مشاغل مکمل است. می‌توانید جزوات کسب و کار خود را در داخل باکس های مخصوص در مغازه‌ها یا در پیشخوان بگذارید. چنین رویکردی برای تبلیغ برند شما در فروشگاه های محلی ایده آل است.

شماره 3 از لیف لت‌ها به عنوان ضمیمه نشریات استفاده کنید

قرار دادن جزوات خود به عنوان ضمیمه در نشریات محبوب برای دستیابی به مخاطبان، ایده آل است. با این حال، تنها در صورتی می‌تواند موثر باشد که نشریه مذکور با منطقه هدف شما مطابقت داشته باشد. برای این روش می‌توانید از روزنامه‌ها، مجلات و موارد دیگر استفاده کنید، اما باید هزینه این خدمات را بپردازید.

لیفلت چیست و چه نقشی در بازاریابی برند دارد؟

شماره 4 از لیفلت ساز آنلاین دومینگو برای طراحی رایگان محتوای بازاریابی خود استفاده کنید

دومینگو یک ابزار طراحی آنلاین و رایگان پیشرفته است که به شما امکان می‌دهد انواع محتوای بازاریابی را از پست و استوری اینستاگرام گرفته تا بروشور، کاتالوگ، فلایر و لیفلت را با قالب های آماده طراحی کنید. 
کار با رابط کاربری و ابزارهای ویرایشی آن بسیار احت است و به شما امکان می‌دهد قالب مناسب را انتخاب کرده و آن را با توجه به نیازتان سفارشی سازی کنید.
برای شروع طراحی با دومینگو کلیک کنید.

نظرات کاربران

هنوز نظری درج نشده است. اولین نفری باشید که کامنت می گذارید

طراحی آنلاین

در کمتر از 5 دقیقه طرح حرفه‌ای و زیبای خود را بسازید

ساخت بنر، کارت ویزیت و استوری در 5 دقیقه طراحی آنلاین